Na fotografiji je Sandra Svetina v slaščičarni Hotela Astoria med pripravljanjem slaščic. Foto: RTV
Na fotografiji je Sandra Svetina v slaščičarni Hotela Astoria med pripravljanjem slaščic. Foto: RTV

V hotelu Astoria na Bledu so maja šestim varovancem Centra za usposabljanje, delo in varstvo (CUDV) Radovljica predali potrdila o uspešno končanem usposabljanju za pomočnika oziroma pomočnico sobarice ter slaščičarke. Posebej so izpostavili zgodbo 29-letnice z Downovim sindromom, ki se je uspešno vključila v slaščičarsko delavnico. Hotel Astoria jetudi učni center Višje strokovne šole za gostinstvo, velnes in turizem Bled, njihovi zaposleni imajo ogromno izkušenj z izvajanjem praktičnega usposabljanja mladih, zato so sprejeli idejo direktorice CUDV Radovljica Sladjane Anderle, da v usposabljanje vključijo tudi njihove varovance.

V hotelu Astoria na Bledu so šestim varovancem vašega Centra predali potrdila o uspešno končanem usposabljanju. Za katere poklice gre in kaj to pomeni zanje, tudi možnost zaposlitve?

Gre za usposabljanje za pomočnico oziroma pomočnika sobarice in pomočnika ali pomočnico čistilca, potrdilo o usposobljenosti pa je bilo predano tudi pomočnici slaščičarke. Z idejo o povezovanju z Višjo strokovno šolo za gostinstvo in turizem Bled smo želeli omogočiti odraslim osebam z motnjami v duševnem razvoju možnost, da se izurijo in izučijo za opravljanje določenih storitvenih del v gostinstvu in turizmu. Do sedaj smo bili že zelo uspešni v usposabljanju za storitveno dejavnost na področju čiščenja in urejanja prostorov in okolice. Gostinstvo in turizem pa se nam je zdelo področje, ki lahko z aktivnim vključevanjem naših varovancev prinese veliko koristi tako za njih same, kot tudi za gostinstvo in samo turistično destinacijo ter ljudi, ki prihajajo k nam.

Zamisel, da bi se vaši varovanci vključili v usposabljanje v hotelu Astoria je bila vaša. Kako so vaši varovanci doživljali samo usposabljanje, kako so jih sprejeli v hotelu Astoria?

Idejo o usposabljanju sem predstavila ob nekem drugem sodelovanju direktorju VSŠGT Bled g. Janezu Damjanu pred tremi leti. Sama ideja mu je bila všeč in bil je takoj pripravljen o njej razmisliti in se pogovoriti z vodjo hotela in osebjem, ki bi sodelovalo pri tem. Seveda je bil prisoten določen strah in negotovost, ker te izkušnje še niso imeli. Zato smo z usposabljanjem pričeli postopoma in po korakih. Sklenili smo dogovor o sodelovanju, skupaj oblikovali program, ga redno spremljali in prilagajali. Vsi, ki so bili vključeni v usposabljanje so se na začetku bali vendar so bili radovedni. Sprejeti so bili tako kot vsi ostali praktikanti in študentje, ki se tam usposabljajo. Temu ustrezen je bil tudi rezultat. Usposabljanje so vsi uspešno končali, trije med njimi pa so bili svojega dela tako vešči, da so jih v času glavne sezone povabili za pomoč pri delu. Zaposleni v hotelu Astoria so bili navdušeni nad njihovo natančnostjo in upoštevanjem navodil. Najbolj pa jih je prevzelo njihovo veselje in navdušen odnos do dela, ki so ga, kot pravijo, sami že malo izgubili.

Med prvimi, ki so podprli vaše varovance na področju gostinstva in kulinarike, je bila ekipa kuharskega chefa Uroša Štefelina v Vili Podvin. Na kakšen način sodelujete?

Sedaj dva naša varovanca dva do tri krat tedensko pomagata v kuhinji chefa Uroša Štefelina, sodelovanje z njim pa se je začelo najprej preko naše blagovne znamke Biseri ustvarjeni z ljubeznijo. Uroš je želel imeti unikatne krožnike in se je s to svojo željo obrnil na nas in od takrat je naš redni naročnik keramike in umetniških slik. Isto leto smo skupaj izvedli dobrodelno večerjo za promocijo blagovne znamke Biseri, takrat je tudi usposabljal prvo skupino varovancev za pomoč v kuhinji in v strežbi. Dobrodelno večerjo so skupaj ustvarili, skuhali in tudi postregli. Kasneje je v kuharskih veščinah usposabljal še dve skupini varovancev. Uroš je na nek način ambasador možnih načinov sodelovanja z nami.

Kakšne možnosti pa sploh imajo osebe z motnjami v razvoju za zaposlitev na prostem trgu dela?

Trenutno nimajo možnosti zaposlitve na prostem trgu dela, ker bi s tem izgubili socialne prejemke, ki jim jih omogoča status invalida po Zakonu o družbenem varstvu duševno prizadetih oseb. Letos pa je bil sprejet Zakon o socialnem vključevanju, ki bo od leta 2019 omogočal prehod na trg dela in nazaj v socialno kategorijo.
V zadnjih letih se je center uspešno povezal z nekaterimi podjetji iz bližnjega okolja. Sodelovanje med CUDV Radovljica in podjetjem Emma pa se razvija že 12 let. Za kakšno sodelovanje gre?
Za podjetje Emma iz Lesc izvajamo t.i. kooperantska dela pri izdelavi elektronskih sveč. Začeli smo samo z nekaterimi fazami dela, sedaj pa že nekaj let poteka celotna sestava, pakiranje in odvoz v različne evropske države v naši enoti Varstveno delovnega centra v Radovljici. Tako zaupanje smo si izgradili z natančnim in v roku opravljenim delom. Vodstvo podjetja je z našim delom zadovoljno, hkrati pa so tudi družbeno odgovorni in se zavedajo, koliko našim uporabnikom pomeni možnost opravljanja koristnega dela. Vsako leto vse naše varovance, ki delajo za njih, kot pomembne poslovne partnerje povabijo na »poslovno srečanje« .

S katerimi podjetji še sodelujete?

Sodelujemo še s številnimi drugimi podjetji na Gorenjskem. Kooperantska dela opravljamo za že omenjeno podjetje Emma iz Lesc, Mili, samostojno podjetnico Urško Pokljukar, podjetja Antus, Elektrode, Steelplast, Proizvodnjo Košir ter podjetja Zora , Procommerce in Tiskarna. Storitvena dela čiščenja in urejanja okolice pa izvajamo za podjetja Dominvest, Gozdno gospodarstvo Bled in številne krajevne skupnosti na Gorenjskem. Na lokacijah obeh varstveno delovnih centrov pa imamo lastni trgovinici, kjer prodajamo naše Bisere. Z njimi sodelujemo s številnimi podjetji redno ali občasno.

CUDV Radovljica je prejemnik certifikata kakovosti ISO 9001. Pravzaprav ste prva ustanova med slovenskimi CUDV-ji in varstveno-delovnimi centri, ki je izpolnila stroge mednarodne standarde. Kakovost v storitveni dejavnosti je veliko težje meriti kot drugje. Na kakšen način se to v praksi odraža? In kako to občutijo vaši varovanci?

Z uvajanjem sistema vodenja kakovosti izražamo našo strateško odločitev, da bomo sledili potrebam in zahtevam naših strank. Natančno smo opredelili poti in načine vodenja in spremljanja zadovoljstva naših strank. Z doslednim izpolnjevanjem zahtev in ob upoštevanju prihodnjih potreb smo postavljeni pred velike izzive, zato se zavezujemo procesnemu pristopu, obravnavanju tveganj in priložnosti ter h nenehnemu izboljševanju naših storitev. Vodstvo zavoda je zavezano, da na ravni vodenja zagotavlja potek aktivnosti na različne načine: od planiranja in izvajanja aktivnosti, preverjanja opravljenega dela, do delovanja in ravnanja v primeru odstopanj po principu PDCA, to je načrtuj-izvedi-preveri-ukrepaj. Z izgradnjo lastne organiziranosti upravljanja s kakovostjo Center zagotavlja možnosti za uspešno upravljanje s poslovnimi procesi, uporabnikom in ostalim zainteresiranim stranem pa jamči transparentnost in konkurenčnost Centra. Poleg zagotavljanja zahtevam za vzpostavitev sistema vodenja kakovosti po ISO 09001:2015 Center upošteva še druga merila za delo v socialnem varstvu. S tako urejenim, načrtovanim, preglednim in spremljanim načinom dela bodo storitve kar najbolj prilagojene potrebam in pričakovanjem naših strank- naših varovancev in njihovih staršev. Prepričani smo, da bodo to varovanci in njihovi starši vsako leto bolj občutili. Iz izkušenj drugih podjetij je za ta proces potrebnih okrog petih let.

29-letna Sandra Svetina, ki ima Downov sindrom, se je v hotelu Astoria na Bledu sprva lotila usposabljanja za sobarico, nato pa so v hotelu izvedeli za njeno strast do slaščičarstva in ji dali možnost dela v slaščičarski delavnici, kjer se je zelo izkazala.

Sandra, kdaj ste ugotovili, da vas veseli slaščičarstvo?

Po televiziji sem vedno gledala kuharske oddaje, najbolj pa me je navdušil znani mojster Rudolf s svojimi sladicami. Prevzelo me je, kar dela. Spoznala sem, da bi tudi jaz rada delala slaščice. Upala sem, da se mi bo želja nekoč uresničila. Svojo skrito željo sem zaupala staršem in tudi v našem Centru za usposabljanje, delo in varstvo Radovljica, kjer sem že osem let in izdelujem unikatne keramične izdelke. Kmalu zatem me je na pogovor povabila vodja. Vprašala me je, če bi še rada pekla in da bi lahko hodila k slaščičarki, saj bi me lahko veliko naučila. Jaz sem bila presrečna, mami pa ne, ker je včasih sama delala v gostinstvu. Skrbelo jo je, da je delo v gostinstvu prenaporno. Skupaj smo šli v hotel Astoria na Bledu, kjer je slaščičarka povedala, da bi bila jaz njena pomočnica. Odločila sem se, da sprejmem izziv. Mami je mojo odločitev spoštovala. Začela sem z učenjem izdelovanja slaščic. V začetku me je skrbelo, če se bom lahko vse naučila in če bom dovolj dobra. Moja mentorica je slaščičarka Judita. Ona mi pomaga z nasveti in napotki. Sedaj nimam več skrbi, ker sem se od nje veliko naučila. Super se razumeva in sva najboljši tim.

Katere slaščice najraje pripravljate?

Najraje pečem in krasim piškote. Najbolj pa sem ponosna na to, da sem pomagala delati poročno torto. Delala sem kreme, biskvit in okraske. Imela je kar tri nadstropja. To je bil moj največji dosežek. Najine slaščice so zelo dobre. Vsaj tako pravijo gostje, pa tudi sama jih včasih poskusim. Preveč pa ne smem, ker pazim na linijo. Sedaj hodim večkrat na teden na delo v hotel Astoria. Zelo sem hvaležna, da so mi dali priložnost. Da so mi zaupali, da se bom naučila opravljati to delo natančno in čim bolj samostojno. Ponosna sem na to, kar sem dosegla. Zavedam se, da imam veliko srečo, da lahko delam tisto, kar me najbolj veseli. In to je izdelovanje slaščic v hotelu Astoria. Veselje in ljubezen pa želim širiti med ljudmi. Zato najraje izdelujem čokoladne srčke. Tako svojo srečo delim naprej. Rada rečem, da je to moja sanjska služba.

Vesna Pfeiffer