Vozniško dovoljenje. Foto: MMC RTV SLO
Vozniško dovoljenje. Foto: MMC RTV SLO

Med njimi je Martin Kerin iz okolice Krškega, ki mu je vozniški izpit potekel 14. februarja: "Sem tetraplegik, zato vozim prilagojen kombi, ki mi omogoča nujne obiske pri zdravniku," je povedal Kerin. Iz Univerzitetnega rehabilitacijskega inštituta Soča (URI Soča) so mu v času neopravljanja teh storitev pojasnili, da ne spada v rizično skupino, zato ta storitev zanj ni nujna. A kot je takrat pojasnil Kerin, brez lastnega avtomobila ne more do zdravnika. Kako nujno je imeti osebni avtomobil, je pojasnil tudi Igor Plohl, ki mu je prav tako grozilo, da vozniškega izpita, ki bi mu potekel aprila, ne bi mogel podaljšati: "Ko bom ostal brez vozniškega dovoljenja, bom zelo verjetno neopravičeno izostal od dela. Mogoče bom izgubil celo službo. Na avtobus ne morem, ker iz Lenarta v Maribor ne vozijo takšni, ki bi bili prilagojeni za invalide na invalidskih vozičkih. Naj pokličem taksi in plačam med 50 in 60 EUR na dan? Toliko na dan niti ne zaslužim."

Da invalidi ne smejo biti talci v bitki moči med vlado in zdravniki, so opozarjali Varuh človekovih pravic, Zagovornik načela enakosti in Nacionalni svet invalidskih organizacij. Zveza paraplegikov je vladi predlagala, naj podobno, kot je to storila v času epidemije koronavirusne bolezni, invalidom z odlokom podaljša veljavnost vozniških dovoljenj do zaključka zdravniške stavke. Ob tem pa so se mnogi začeli spraševati: Kako je mogoče, da imamo v celotni državi le eno ambulanto, ki izdaja tovrstna potrdila za invalide? "Kako je mogoče, da neka institucija v celoti prevzame monopol nad številnimi potrdili in izdajo eksistencialnih pripomočkov za invalide (inv. vozički, antidekubitusne blazine, pregled prilagoditve avtomobila za ročno upravljanje …)? Invalidi iz vse Slovenije se moramo vedno znova voziti v Sočo. Ali v naši državi res ni nobenega drugega specialista, ki bi bil ustrezen, da opravi pregled paraplegika zaradi vozniškega dovoljenja?" je zapisal Plohl.

Tabla z napisom na pročelju: Univerzitetni rehabilitacijski inštitut Republike Slovenije - Soča. Foto: BoBo/Žiga Živulović ml.
Tabla z napisom na pročelju: Univerzitetni rehabilitacijski inštitut Republike Slovenije - Soča. Foto: BoBo/Žiga Živulović ml.

URI Soča ima edini avtomobilski simulator za merjenje psihofizičnih sposobnosti invalidnih oseb

Predsednik Zveze paraplegikov Slovenije Dane Kastelic je prepričan, da bi lahko preglede voznikov s prilagojenimi vozili opravil katerikoli specialist medicine dela. "Vsi imajo isto znanje in ne vidim težave, da bi to počeli tudi v drugih institucijah. Seveda je pomembno, da prvi pregled po poškodbi opravijo v URI Soča, vse nadaljnje ciklične preglede, ki so na 5 do 10 let, pa lahko naredijo tudi drugje." S tem bi po njegovem mnenju prihranili tudi dolgo pot do Ljubljane, za katero si morajo tisti, ki živijo v bolj oddaljenih krajih, vzeti dopust. Sam že 30 let vozi prilagojeno vozilo in tudi sam hodi na preglede za obnovo. "Pred 30 leti simulatorja še ni bilo, a tudi kasneje, ko so ga že imeli, sem se zgolj enkrat moral presesti vanj," pojasni Kastelic in doda, da imajo podobne izkušnje tudi drugi paraplegiki.

Na URI Soča pojasnjujejo, da so pogoji za izvajanje pregledov za podaljšanje vozniških dovoljenj voznikov s prilagojenimi vozili opredeljeni v 14. členu Pravilnika o zdravstvenih pogojih voznikov motornih vozil. "Organizacija mora biti pooblaščena za določanje potrebne prilagojenosti vozil, imeti zaposlena najmanj dva zdravnika specialista z veljavno licenco in petimi leti delovnih izkušenj, imeti sodoben avtomobilski simulator za merjenje psihofizičnih sposobnosti invalidnih oseb, sklenjeno pogodbo z inštruktorjem praktične vožnje za testiranje vozniške sposobnosti invalidnih oseb in zaposlenega vsaj enega strokovnjaka tehničnih strok z vsaj enim letom izkušenj na področju predelave in prilagoditve avtomobilov za invalidne osebe," so zapisali.

Ministrstvo: Preučujemo različne možnosti za večjo dostopnost do tovrstnih pregledov

Z URI Soča so pojasnili, da Pravilnik o zdravstvenih pogojih voznikov motornih vozil ne omejuje nobene inštitucije, da opravlja tovrstne preglede, če izpolnjuje pogoje. "Zaenkrat jih izpolnjuje očitno le URI Soča. Simulator ni video igrica, ampak merilna naprava, specifike voznikov s posebnimi potrebami so pa glede na težave zelo različne, pri čemer so paraplegiki le ena izmed teh skupin," so pojasnili. Zagotovili so, da testiranje na simulatorju ne naredijo zgolj pri redkih izjemah. "Takrat, ko so potrebne posebne, tudi zahtevnejše prilagoditve, in se testiranje opravi na drugačen način. Takih pregledov je le nekaj na leto."

Pred dnevi je pregled za podaljšanje vozniškega izpita na URI Soča opravil Aljoša Škaper, ki je potrdil, da so njegovo moč v rokah preverili s pomočjo simulatorja, a podobno kot Kastelic povedal: "To bi res lahko delali kjerkoli. Predvsem pa bi morali pomisliti na tiste, ki živijo v oddaljenih krajih in jim prihod v Ljubljano predstavlja tudi visoke potne stroške," je svojo izkušnjo opisal Škaper, ki je sicer tetraplegik.

Kakšen mora biti sodoben simulator, ki ga za tovrstne preglede predvideva Pravilnik, ni posebej določeno, so pojasnili na URI Soča. "Vemo pa, kakšne podatke potrebujejo specialisti pri diagnostiki."

Na Ministrstva za zdravje (MZ) so prepričani, da je stavka Fidesa pokazala neprimerno ureditev pregledov za obnovo vozniškega dovoljenja za invalide, ker jih lahko opravijo le v URI Soča.

"Na MZ zato preučujemo različne možnosti za večjo dostopnost do tovrstnih pregledov. Ocenjujemo, da bi invalidi prve preglede še naprej opravljali v URI Soča, ki ima za to potrebno in primerno opremo, vse nadaljnje preglede pa bi bilo mogoče opraviti tudi drugod. Pregledi bi bili tako regionalno bolje razporejeni in s tem bolj dostopni invalidom," so odgovorili z ministrstva.