The Independent je ob začetku svojega izhajanja leta 1986 veljal za nestrankarski in prelomen časopis. V najboljših letih so prodali več kot 400.000 izvodov dnevno, danes je število kupljenih izvodov v delovnem dnevu približno 28.000. Velik padec bralcev tiskanih izdaj se kaže pri vseh časopisih, nasprotno pa raste branost spletnih medijev. Foto: EPA
The Independent je ob začetku svojega izhajanja leta 1986 veljal za nestrankarski in prelomen časopis. V najboljših letih so prodali več kot 400.000 izvodov dnevno, danes je število kupljenih izvodov v delovnem dnevu približno 28.000. Velik padec bralcev tiskanih izdaj se kaže pri vseh časopisih, nasprotno pa raste branost spletnih medijev. Foto: EPA

Velika tradicija tiskanih časopisov se končuje, a raznolikost glasov v javnem prostoru raste.

Brian Cathcart
false
Kot napovedujejo pri ESI Media, odločitev o ukinitvi tiskanih izdaj "ohranja znamko Independent in omogoča nadaljevanje vlaganja v visokokakovostne uredniške vsebine, ki privlačijo vse več bralcev k našim spletnim vsebinam". Foto: EPA

Konec preteklega leta je v slovenskem prostoru odmevala sprememba statusa časopisa Delo v d.o.o. in novica o odpuščanju več zaposlenih novinarjev, torej stroškovna racionalizacija pri delavcih kot ena od prevladujočih strategij uravnoteževanja poslovne podobe medija. Velik upad branja tiskanih medijev povsod po svetu predstavlja vedno večji izziv – in pritisk.

Zdaj je ESI Media, lastnik britanskega časopisa The Independent, potrdila tudi novico, da bo marca izšel še zadnji izvod časopisa in njegove sobotne izdaje, urednica pri časopisu The Times Beth Rigby pa je v medijski razpravi ob tem sporočila, da velike spremembe čakajo tudi Guardian in Telegraph. Vse jasneje postaja, da je usoda tiskanih medijev zelo negotova.
Prej ali slej bodo ukinjeni vsi tiskani časopisi
Profesor novinarstva Brian Cathcart v zapisu za Guardian ukinitev tiskanih izdaj napoveduje vsem britanskim časopisom, kar pa ni nujno (le) slabo. "Velika tradicija tiskanih časopisov se končuje, a raznolikost glasov v javnem prostoru raste," opozarja Cathcart, ki ob ukinitvi tiskanega Independenta stanje pospremi z izjavo, da "se moramo na ta občutek enostavno navaditi, saj bodo prej ali slej vsi šli. Nihče ne more predvideti, v kakšnem vrstnem redu se bo to zgodilo, a se bo zgodilo tudi najbolj spoštovanim časopisom". Če sledimo navzdol usmerjenim krivuljam prodaje tiskanih medijev v zadnjih desetletjih, lahko vidimo, da bodo na neki točki v naslednjih 25 letih vsi prišli do ničle, časopis na papirju pa je treba ukiniti pred tem trenutkom, je dodal.
Kot napovedujejo pri ESI Media, odločitev o ukinitvi tiskanih izdaj "ohranja znamko Independent in omogoča nadaljevanje vlaganja v visokokakovostne uredniške vsebine, ki privlačijo vse več bralcev k našim spletnim vsebinam." Zaradi spremembe bodo primorani zmanjšati število zaposlenih, obenem pa bo spletni medij vzpostavil tudi 25 novih delovnih mest, povezanih z digitalnimi vsebinami. Independentov sestrski časopis I bodo prodali Johnston Pressu, medijski hiši, ki izdaja Scotsman, Yorkshire Post in približno 250 lokalnih in regionalnih časopisov, in tja se bo preselilo tudi nekaj zaposlenih z Independenta. A kot opozarja soustanovitelj Independenta Stephen Glover, spletni časopis verjetno v nobenem primeru ne bo mogel podpirati ne "enake vrste novinarstva" ne "enakega števila novinarjev".
Trend: Padec bralcev tiskanih medijev in porast spletnih
The Independent je ob začetku svojega izhajanja leta 1986 veljal za nestrankarski in prelomen časopis in v svojih najboljših letih je prodal več kot 400.000 izvodov dnevno, danes je število kupljenih izvodov v delovnem dnevu približno 28.000. V zadnjih letih je zaostanek za drugimi časopisi ogromen. Leta 2010 je Independent News kupil ESI Media, predlani so že razmišljali o prodaji. Zaradi velikih izgub so napoved o ukinitvi mnogi že pričakovali. Vztrajno upadanje števila bralcev tiskanih medijev je mnoge prepričalo, da prihodnost medijev ni iskati v tiskanih časopisih.
Za primerjavo, od leta 2000 do 2015 se je število izvodov časopisa The Daily Telegraph z milijona izvodov prepolovilo, The Independent je leta 2000 še dosegal nekaj več kot 200.000 izvodov, vmes pa najdemo še The Times (od približno 700.000 izvodov leta 2000 in okoli 400.000 izvodov leta 2015) ter Financial Times in The Guardian (padec s 400.000 ali 500.000 izvodov v letu 2000 na približno 200.000 izvodov lani), poroča BBC.
Nasprotne težnje kažejo spletne izdaje časopisov. Če so spletni The Guardian, The Telegraph in The Independent leta 2006 našteli manj kot milijon dnevnih uporabnikov, jih v letu 2015 The Guardian dosega skoraj osem milijonov, The Telegraph štiri in The Independent skoraj tri milijone.
Kot pravi Glover, se je časopis prodajal v tako nizki nakladi, da se ga v resnici ne splača več tiskati vsak dan. Tik pred potrditvijo novice je za BBC povedal: "Če je to res, potem bo prvi od številnih časopisov, ki bodo ukinili tiskane izdaje in imeli drugo življenje na spletu." Ob tem je napovedal tudi veliko verjetnost, da mu bosta v naslednjih letih sledila tudi Financial Times in Guardian in da čez od 10 do 15 let ne bo več prav veliko tiskanih časopisov.

Velika tradicija tiskanih časopisov se končuje, a raznolikost glasov v javnem prostoru raste.

Brian Cathcart