Foto: AP
Foto: AP
Foto: AP
Foto: AP
Foto: AP

Hoja in biti pešec v prometu je sigurno ena izmed osnovnih vlog udeležbe v prometu. Praktično, ko zapustimo svoj dom, vstopimo v javni prostor in promet kot pešci. Vsi smo vsaj kdaj tudi pešci, pa čeprav samo od parkirišča do vhodnih vrat ali službe. V nekaterih starostnih skupinah je to skoraj edini način prihoda oz. prevoza. Za vse ostale vloge potrebujemo dodatno dovoljenje ali pogoje, pešci pa smo lahko prav vsi. Zato je toliko bolj pomembno, da se zagotovi varnost pešcev v naši družbi, ki se želi zgledovati po najbolj naprednih in varnih državah. Njihova osnovna značilnost je prometna kultura in spoštovanje med različnimi udeleženci v prometu, ter skrb in strpnost do najranljivejših udeležencev v prometu, kot so otroci, starejši, invalidi, pešci in kolesarji.

Večina prometnih nesreč z udeležbo pešcev se zgodi znotraj naselij, kjer je dejansko njihovo bivalno okolje, kjer zadovoljujemo vse osnovne potrebe in izvajamo vsakodnevne opravke. In zato je še toliko bolj pomembno, da smo do pešcev kot družba strpni, skrbni in pozorni.

Da bi lahko govorili o pešcu prijaznem okolju je potrebno združiti različne vidike. Tako . V zadnjih nekaj letih na tem področju v posameznih občinah opažamo velike premike in večjo pozornost peščevim površinam. Pa seveda tudi osveščanja in strpnosti voznikov do pešcev, odstopanje prednosti pešcem pred prehodi, spoštovanje omejitev hitrosti, ki pomembno prispevajo k varnosti pešcev in drugi ukrepi.

Namen letošnje akcije, ko jo koordinira Javna agencija za varnost prometa (AVP) je sicer na splošno opozoriti na varnost pešcev, ki spadajo med ranljivejše udeležence v prometu. Še posebej so ogroženi starejši pešci, ki so pogosto žrtve prometnih nesreč. Največ nesreč pešcev pa se zgodi v naseljih, v zadnjih letih pa imamo umrle pešce tudi na avtocestah zaradi neustreznega ravnanja v primeru izrednega dogodka in neupravičenega ustavljanja. Med glavnimi vzroki prometnih nesreč z najhujšimi posledicami za pešce so neupoštevanje in odvzem prednosti, neprilagojena oz. prehitra vožnja voznikov, v veliki meri pa tudi nepravilnosti pešca pri prečkanju vozišča. Največ prometnih nesreč z udeležbo pešcev se zgodi ravno v jesenskih in zimskih mesecih, ko so dnevi krajši, vozne razmere pa zahtevnejše. Skrb vzbujajoče je tudi to, da številni pešci svoje telefone in druge mobilne naprave uporabljajo med hojo in prečkanjem ceste. Zato je pomembno, da tako pešci poskrbijo za svojo vidnost z odsevniki kot tudi vozniki z zmanjšano hitrostjo vožnje v naseljih ter jim odstopijo prednost na prehodih za pešce.

Prijazna hitrost do pešcev je približno 30 km/h, ko tudi v primeru trka, pešec ne bi utrpel hujših posledic. Že pri hitrosti 50 km/h je verjetnost hujših poškodb pešca polovična. Pri prekoračitvi 10 kom/h nam omejitvijo, kar se večini sploh ne zdi omembe vredno, pa je verjetnost, da pešec umre ali je huje poškodovan že 90 %. Ali si ne želimo, da bi po vzoru nekaterih severnejših držav tudi pri nas doživeli, da bi nam pred prehodom voznik prijazno ustavil in nam z roko nakazal, da lahko prečkamo cesto? In da ne bi bilo kršitev vožnje v rdečo luč, saj tak voznik sledi le svojemu motivu, da bi prišel hitreje na drugo stran križišča, nikakor pa se ne zaveda, da pri tem resno ogroža morda babico, otroka ali nosečo žensko, ki želi ravno prečkati cesto pri zeleni za pešce. Smo res tako egoistični, da ne znamo pomisliti na drugega?

Seveda pešec nima absolutne prednosti. Prav tako je tudi najbolj izpostavljen, saj v primeru prometne nesreče doživi večji del težkih posledic. Zato je pomembno, da se zaveda svoje ranljivosti in ustrezno varno ravna. Za hojo uporablja pločnike in druge peščeve površine, pred prečkanjem se vedno prepriča, da je to varno, cesto prečka le pri zeleni luči na semaforju in na označenih prehodih za pešce, čeprav je potrebno narediti kakšen korak več. Prav tako vedno poskrbi, da je viden v prometu in uporablja odsevnik. Pri zaščiti otrok pa poskrbi za njihovo spremstvo, poučevanje in prometno vzgojo.

Javna agencija v sodelovanju z občinskimi sveti za preventivo in prostovoljci izvaja v tem obdobju terenske akcije na lokacijah, kjer so pogosto pešci, in sicer jih osveščajo glede konkretnega varnega ravnanja, razdelili bodo tudi preko 10.000 odsevnikov, hkrati pa policija in občinska redarstva tudi opozarjajo in nadzorujejo voznike na ustrezno ravnanje in zmanjšanje hitrosti vožnje.

Bodite vidni, bodite previdni. In kot vozniki posvetite pozornost pešcem, tako da jim odstopite prednost pred prehodom za pešce.

Več informacij na www.avp-rs.si