Foto:
Foto:

Potrošniki pogosto ob nakupu preverijo zgolj ceno, ne pa tudi samega vozila in prodajalca, ugotavlja raziskava. Tako niti ne vedo ali avtomobil kupujejo od pravne osebe ali zasebnika, kar pa jim lahko kasneje, ob uveljavljanju morebitnih garancij, močno zagreni življenje, pojasnjuje vodja slovenskega Evropskega potrošniškega centra Romana Javornik: ''V primeru, da potrošnik kupuje od fizične osebe, zanj ne veljajo pravila o varstvu potrošnikov, ki so uveljavljena na evropski ravni, temveč pravila o obligacijskih razmerjih, ki pa so po državah članicah zelo različna.'' Zato potrošnikom svetuje, da dobro preverijo trgovca in pogoje prodaje, preden nakažejo svoj denar. Pred nakupom je treba prodajalca tudi prositi za serijsko številko motorja izbranega vozila, potrdilo o lastništvu ter podatke o prevoženih kilometrih. Na podlagi teh dokumentov lahko potrošniki sklepajo o legalnosti vozila, ter njegovo stanje preverijo na kakšnem od zasebnih ali javnih spletnih portalov. ''V Sloveniji lahko podatke o ukradenih vozilih dobimo na spletni strani policije, sicer pa je ta podatek dostopen zgolj v petih evropskih državah,'' opozarja Javornikova. Več podatkov o vozilih najdemo denimo na portalu Carfax, ki pa ni dostopen v vseh evropskih državah.

Težave pri uveljavljanju garancije

Pogodbe s prodajalci iz tujine so zapisane v tujem jeziku, zato potrošniki pogosto ne vedo natančno, kaj sploh podpisujejo. To jim lahko povzroči preglavice predvsem pri uveljavljanju garancije. ''Prodajalci se največkrat sklicujejo na to, da je neka napaka posledica redne obrabe vozila, ali pa zahtevajo, da avtomobil potrošniki pripeljejo na servis v državo nakupa,'' pojasnjuje Javornikova. Tako lahko uveljavljanje garancije hitro postane nočna mora, čeprav je na evropski ravni za nova vozila predpisana dvoletna garancija oziroma odgovornost prodajalca za stvarne napake, za rabljena pa enoletna. V primeru, da težav s prodajalcem potrošniki ne morejo rešiti sami, Javornikova poziva, da se obrnejo na Evropski potrošniški center.

Posebni dokumenti za uvoz vozila niso potrebni

Treba pa je imeti ustrezne dokumente za prevoz; vozilo mora biti zavarovano in opremljeno z registrskimi tablicami. Za samo registracijo pa potrošniki potrebujejo podobne dokumente, kot če bi vozilo kupili doma: originalni račun, potrdilo o lastništvu oziroma kupoprodajno pogodbo in izvirno prometno dovoljenje. ''Potrebujemo še potrdilo o skladnosti vozila s tehničnimi predpisi v Evropski uniji, na podlagi katerega bomo lahko tehnični pregled opravili tudi v Sloveniji,'' dodaja Javornikova.

Dodatno je tudi plačilo davka na motorna vozila (DMV). Da birokratskih težav pri uvozu avtomobilov iz tujine ni, se strinja tudi Jaka Petač iz kranjskega Avtoplaneta, opozarja pa, da postopki trajajo: ''Ko zberemo vso dokumentacijo, jo moramo odnesti na Finančni urad, kjer si vzamejo tudi to 30 dni časa, da odmerijo davek na motorna vozila''.

Najbolj preverjena vozila iz operativnega najema

Petač ne priporoča nakupa vozila od zasebnika, pa naj gre za prodajalca iz Slovenije ali tujine: ''Mi kupujemo predvsem vozila, ki so bila v operativnem najemu, kar pomeni, da so stara največ štiri leta, redno servisirana na uradnih servisih in imajo znano zgodovino, kar za vozila od zasebnikov ne velja vedno''. Zato je tudi nepredvidenih okvar in napak pri takih vozilih manj, dodaja Petač. Tudi on opozarja predvsem na to, da naj kupci dobro preverijo trgovca, preden od njega kupijo avtomobil: ''Preverite, koliko časa je na trgu, kakšen sloves ima on in njegovo podjetje. To veliko pove o tem, kakšen avtomobil, lahko pričakujete iz njegovih rok''.

Ines Kočar

Foto: Reuters