Umetnost in stopnja njene kompleksnosti sta realni kategoriji prav toliko kot korupcija ali dobiček. Tako kot obstaja velika in majhna korupcija pa veliki in majhni dobički, obstaja tudi velika in majhna umetnost. Foto: EPA
Umetnost in stopnja njene kompleksnosti sta realni kategoriji prav toliko kot korupcija ali dobiček. Tako kot obstaja velika in majhna korupcija pa veliki in majhni dobički, obstaja tudi velika in majhna umetnost. Foto: EPA

Mogoče pa je reči, da so v področju sodobne umetnosti že zmagali prav strokovnjaki z idejami, ki so kot ideje kreacionistov.

»Ne moreš se pogovarjati z njimi. Vtaknejo si prste v ušesa in vpijejo 'tralalala'.«

- Richard Dawkins o kreacionistih.

»Pokaži mi kulturnega relativista na 10.000 metrih in pokazal si mi hinavca … Če letiš na mednarodni kongres antropologov ali literarnih kritikov, je razlog, da boš verjetno prišel tja … v tem, da je veliko inženirjev, ki so študirali zahodno znanost, prišlo do pravih številk.«

- Richard Dawkins.

Prosto po Dawkinsu se spet prepiramo. Avtor uspešnic Bog kot zabloda in Sebični gen pravi, da se čedalje bolj spet prepiramo o evoluciji. Kreacionistične traparije vdirajo v šole.

Mogoče pa je reči, da so v področju sodobne umetnosti že zmagali prav strokovnjaki z idejami, ki so kot ideje kreacionistov.

Kar pojdite na Beneški bienale ali v MSUM. V primeru umetnosti sicer govorimo o obrnjenih kreacionistih. Čeprav vemo, kdo je naredil Nočno stražo (no, Poljskega jezdeca …), v teoriji s tem nekateri manipulirajo z namenom, da bi vsakdanjo kramo zrinili v predal za veliko umetnost.

Prvi med »antikreacionisti« v umetnosti je bil ameriški filozof Danto. O njem sem pisal večkrat, gre pa za teoretika, ki je kar najbolj 'kriv' za vzpon 'sodobne umetnosti'. Ena ključnih trditev, ki podpirajo Dantovo teorijo o umetnosti, namreč je, da obstaja možnost, da bi Nočna straža nastala kar po naključju. To sem že ovrgel tule, zato nadaljujem: mogoče je reči, da je veliko umetnostnih strokovnjakov po svetu v tem trenutku pravzaprav mogoče imeti za vernike, saj implicitno verjamejo v Dantovo teorijo. Nočna straža bi po Dantu lahko nastala brez Rembrandta. Dokaza za to (še) ni, zato je to le (prazno)verje.

Res je, umetnost je drugačna od evolucije. V naravi umetnosti ni: medvedi ne ustvarjajo pa tudi ne izkušajo umetnosti. To pa še ne pomeni, da je umetnost izmišljena (na način, kot so izmišljeni roza samorogi, na primer). Če hoče človek videti medveda, gre v živalski vrt. Če hoče videti umetnost, gre v galerijo. Trivialno, kaj ne? Veliko je še pojmov, ki so vezani izključno na človeško domeno, pa niso izmišljeni. Korupcija je pravniški pojem vezan izključno na človeško domeno. Dobiček je pojem iz ekonomije, vezan izključno na človeško domeno. Umetnost in stopnja njene kompleksnosti sta realni kategoriji prav toliko kot korupcija ali dobiček. Tako kot obstaja velika in majhna korupcija pa veliki in majhni dobički, obstaja tudi velika in majhna umetnost.

Mogoče pa je reči, da so v področju sodobne umetnosti že zmagali prav strokovnjaki z idejami, ki so kot ideje kreacionistov.