Prosojna,
Prosojna, "membranasta" streha letališča bo v obliki orjaške črke X, vhod v kompleks pa bodo krasili ogromen vrt kaktusov ter simboli orla in kače; vse to so namreč elementi z mehiške zastave. Foto: EPA
Gradnja bo predvidoma trajala 50 let. Foto: Reuters

Mehika je prevzela pobudo in investirala v nacionalno letališče; razumejo družbeni in gospodarski pomen načrtovanja prihodnosti. Na svetu ne bo ničesar podobnega.

Norman Foster
Oblasti si tokrat za gradnjo ne bodo skušale nasilno prilastiti zemlje, na kateri živijo ljudje. Foto: Reuters
Mehičani pričakujejo, da bo njihovo novo letališče sčasoma postalo osrednje vozlišče letalskega prometa v Latinski Ameriki. Foto: EPA

Že prejšnji teden je mehiški predsednik Enrique Pena Nieto razkril načrte za gradnjo novega letališča s šestimi pristajalnimi stezami, češ da je trenutno letališče Benita Juareza preobremenjeno.

Novo letališče, ki bo zraslo poleg starega, bo tako, ko bo enkrat dokončano - in to bo šele čez 50 let -, lahko na leto sprejelo do 120 milijonov potnikov. Staro letališče se bo takrat zaprlo, zemljišče pa bodo uporabili za shranjevanje tovora in univerzitetne stavbe.

Sama arhitekturna zasnova je samo majhen delček stroška gradnje, ki bo na koncu predvidoma znašal 9,15 milijarde dolarjev. S 555 tisoč kvadratnimi metri bo novo letališče tudi med največjimi na svetu.

Pozabite vse, kar veste o letališčih
"To letališče bo prvo te vrste na svetu," je o svojem načrtu kompleksa v obliki črke X povedal Foster. "Nima običajne strehe. Nima navpičnih zidov. Nima stebrov, kot si jih po navadi predstavljamo."

Zavarovati se bo treba pred potresi in poplavami
Največji izziv za arhitekta je bil podatek, da ima opravka z zelo potresno dejavnim območjem. (Kritiki projekta tako ali tako opozarjajo, da teren za gradnjo letališča sploh ni primeren, ne samo zaradi potresov, ampak tudi zaradi izjemne poplavnosti območja.)

"Novo zasnovo standardnega letališkega terminala, ki jo je konec devetdesetih ponudilo letališče Stansted, je posnemal ves svet," je še povedal arhitekt. "Tokrat se prvič odmikamo od tega modela. Pred nami je pionirska zasnova za večdimenzionalno, enotno letališko strukturo, ki bo dosegla nove ravni učinkovitosti in prilagodljivosti. Pa še čudovito bo. Izkušnja za potnike bo edinstvena. Oblikovanje omogoča kar najbolj fleksibilno ogrado, ki bo omogočala notranje spremembe in povečevanje zmogljivosti."

Fernando Romero je poročen s Soumayo Slim, hčerko enega najbogatejših ljudi na svetu, obenem pa je tudi na čelu korporacije FR-EE Fernando Romero Enterprise. Njegovo podjetje je v mehiški prestolnici zgradilo vpadljivi muzej Soumaya, ki za svojimi poševnimi, svetlečimi stenami skriva zasebno zbirko umetnosti Carlosa Slima. Slim je na čelu diverzificiranega imperija, ki obsega vse od bančništva pa do telekomunikacij.

Foster je prav tako velikan v svoji stroki: zvezdniški arhitekt na čelu biroja Foster + Partners je oblikoval že celo vrsto svetovno znanih projektov, vključno z letališčem v Pekingu in londonskim stadionom Wembley. V britanski prestolnici so postavili tudi "Kumarico" (The Gherkin), stolpnico, ki je s svojo zaobljeno obliko postala eden izmed simbolov mesta.

Gradnja novega letališča se bo začela sredi leta 2015, je napovedal minister za promet Gerardo Ruiz Esparza. Če prištejemo še stroške vodenja projekta in reševanja težav z mokrimi tlemi, bodo stroški narasli na skoraj 13 milijard dolarjev.

Prejšnji poskus gradnje je sprožil upor
Mehičani se še vedno z grenkobo spominjajo načrtov za gradnjo letališča na skoraj isti lokaciji, ki jih je propagiral nekdanji predsednik Vicente Fox. Ker je vlada v prvi fazi projekta prebivalcem, ki bi jih bilo treba izseliti, ponudila pičlih 70 centov na kvadratni meter zemlje, so izbruhnile nasilne demonstracije; protestniki, oboroženi z molotovkami in mačetami, so celo ugrabili 19 državnih uradnikov. Projekt je v vodo padel leta 2002.

Tokrat je gradnja že od samega začetka načrtovana na državni in ne zasebni posesti.

Mehika je prevzela pobudo in investirala v nacionalno letališče; razumejo družbeni in gospodarski pomen načrtovanja prihodnosti. Na svetu ne bo ničesar podobnega.

Norman Foster