Stenska poslikava je nastala v okviru mednarodne umetniške rezidence Mural Arts Residency, ki je del širšega projekta What's The Deal. Foto: MMC / Roman Šipič
Stenska poslikava je nastala v okviru mednarodne umetniške rezidence Mural Arts Residency, ki je del širšega projekta What's The Deal. Foto: MMC / Roman Šipič
Pallo Ollap
Pallo si želi, da bi to delo "v prihodnosti spodbudilo še več takih posegov v javni prostor", saj meni, da če "bi bilo več umetniške dejavnosti v mestu in bi namesto oglaševalskih vsebin na zidovih bile poslikave, bi to zagotovo lahko vplivalo na izboljšanje kakovosti življenja v sodobnem urbanem okolju." Foto: MMC / Roman Šipič
Projekt What's The Deal, del katerega je Mural Arts Residency, je usmerjen v krepitev mladih urbanih kulturnih scen, v njihovo večjo opaznost v smislu sodobnih urbanih izkušenj. Foto: MMC / Roman Šipič
Pallo Ollap
Finska, od koder prihaja umetnik, niti nima tako zelo razvite ulične umetnosti, v Evropi pa bi "izpostavil mesto Lodz na Poljskem, ki ima zares bogato in živo sceno uličnih umetnikov, tako da je na sprehodu po mestnih ulicah mogoče videti številne stenske poslikave. Med evropskimi državami je naslednja najbolj bogata na tem področju Španija". Foto: MMC / Roman Šipič
Pallo Ollap
Stenska poslikava medveda, ki jezdi ptico, naj "ostane odprta za interpretacijo vsakega posameznika, ki jo bo videl. Morda gre za alegorijo potovanja, vendar pa druge razlage s tem niso izključene." Foto: MMC / Roman Šipič

Mladi Finec je študent uporabnih umetnosti in oblikovanja na Univerzi Aalto v Helsinkih in je bil izbran med 24 prijavljenimi umetniki za mednarodno umetniško rezidenco Mural Arts Residency. Ta je del širšega projekta What's The Deal? (WTD), pri katerem poleg Kina Šiška sodelujejo še Kulturreferat München in Kunstzentrat iz Nemčije, Lokaalmondiaal z Nizozemske ter Schmiede Hallein iz Avstrije.

Umetnik, ki je komisijo Kina Šiška prepričal "s svojo edinstveno estetiko", je na področju ulične umetnosti dejaven že več kot deset let, občasno pa se zaradi preživetja posveča tudi ilustraciji in grafičnemu oblikovanju.

Odprto za lastno interpretacijo
Pallo Ollap je njegovo umetniško ime, ki ga uporablja že od začetka svoje dejavnosti kot ulični umetnik. Najprej se je podpisoval le s Pallo, kar v finščini pomeni žoga, temu pa se je sčasoma pridružil še "priimek", ki je zgolj nazaj napisano ime. Vendar pa "se za izbiro imena ne skriva kakšen globlji pomen ali ideja." Isto pravi tudi za svojo poslikavo, za katero si želi, da "ostane odprta za interpretacijo vsakega posameznika, ki jo bo videl. Morda gre za alegorijo potovanja, vendar pa druge razlage s tem niso izključene."

Želi si, da bi to delo "v prihodnosti spodbudilo še več takih posegov v javni prostor", saj meni, da če "bi bilo več umetniške dejavnosti v mestu in bi bile namesto oglaševalskih vsebin na zidovih poslikave, bi to zagotovo lahko vplivalo na izboljšanje kakovosti življenja v sodobnem urbanem okolju".

Že več kot deset let je dejaven na področju ulične umetnosti, med drugim njegove stenske poslikave krasijo večje površine na ulicah nekaterih finskih mest. Zanje običajno izbere stavbe, za katere je že znano, da jih bodo zrušili, saj tako skorajda nima težav s pridobitvami dovoljenj za izvedbo svojih umetniških podvigov. "Najprej pripravim skico, s katero stopim do lastnika hiše, in ko mi ta odobri moj načrt, potrebujem le še dovoljenje mesta, ki pa ga ni težko pridobiti, saj gre za objekte, ki jih sčasoma ne bo več tam." In preden se loti dela, mu ostane le še "vprašanje vzdrževanja poslikave …".

Zaradi velikosti njegovih stvaritev na zidu naredi mrežo iz vrvice, ki jo uporablja za razdelitev površine na manjše kvadrate in tako se nato kvadrat za kvadratom približuje končnemu rezultatu.

Brez "sanjskega zidu"
Vendar pa Pallo nima svojega "sanjskega zidu", tudi če bi lahko izbiral popolnoma mimo dovoljenega. "Pri mojem ustvarjanju gre bolj za to, da ko vidim neki zid, pač preprosto pomislim, da bi ga lahko poslikal. Predvsem me veseli, ko vidim rezultat. Se pravi, da je po končanem delu tam nekaj, česar prej ni bilo." O grafitih pa meni, da "so na neki način seveda tudi stenske poslikave, vendar to, kar jaz počnem, nima zveze z grafitanjem. Skupni so nam le delovne površine, uporabljeno orodje in materiali. .

S prakso, da se Banksyjeva dela, ki na dražbah dosegajo astronomske cene, odstranjujejo z zidov in premika v galerije ali pa se prodajo v zasebno last, se nikakor ne strinja, saj "ulična umetnost vsekakor sodi na ulico in ni prav, da se tlači v galerije. Tukaj vidim zgolj željo po zaslužku na račun tujega dela."

Kot pravi, njegova domovina niti nima tako zelo razvite ulične umetnosti, v Evropi pa bi "izpostavil mesto Łódź na Poljskem, ki ima zares bogato in živo sceno uličnih umetnikov, tako da je na sprehodu po mestnih ulicah mogoče videti številne stenske poslikave. Med evropskimi državami je naslednja najbolj bogata na tem področju najbrž Španija."

Umetniki kot agenti sprememb
Širši projekt What's The Deal? je usmerjen v krepitev mladih urbanih kulturnih scen, v njihovo večjo opaznost v smislu sodobnih urbanih izkušenj. Gre za igrivo umetniško raziskovanje pojavov potrošništva in trajnostne naravnanosti v povezavi z mladimi urbanimi kulturami.

V vseh partnerskih mestih organizirajo niz dejavnosti – tematsko mapiranje ustreznih scen, delavnice umetniških posegov ter inovativnih umetniških del in instalacij ... Bistvo dejavnosti pa je tudi spodbujanje njihove vidnosti, za kar je poskrbljeno z javnimi prireditvami. Vsak partner v projektu, katerega namen je tudi navzkrižno povezovanje predstavnikov različnih narodov, se osredotoča na en žanr in eno sceno, ki ju v njegovem mestu posebej gojijo.

Projekt se letos najbolj intenzivno odvija v Avstriji, kjer parterji vodijo veliko desetdnevno serijo delavnic in predstavitev, na kateri bo več kot 250 udeležencev. Vzporedno pa začenjajo tudi izvajati delavnicei v Kinu Šiška in v Münchnu ter ustvarjati mrežo lokacij v Ljubljani, ki so prijazne do kolesarjev in osebnih prevoznih sredstvev brez motorja.