"Želel sem nagovoriti vse, ne le mladih. To je film, ki ga lahko razumejo otroci, a govori tudi odraslim. Deluje na več plasteh. /…/ Odrasel človek v filmu najde teme, kot so smrt, ločitev, odnosi … Otrok nima teh izkušenj, zato ga doživlja dosti lahkotneje. Za otroka je to film o kavki, žvečilnem gumiju, deklici in očetu, ki se čudno vede. /…/ Otroci bodo lahko v njem prepoznali veliko stvari in postavili veliko vprašanj. A otroci so vajeni živeti v svetu, ki ga ne razumejo v celoti. To je tisto, kar mi je pri mojem občinstvu všeč: da gleda s srcem, in ne z glavo," pravi Boudewijn Koole, režiser in soscenarist. Foto: Daniel Bouquet
false
"Iluzija, domišljija in smrt so teme, ki me še posebno privlačijo. So vrata v podzavest, ki jih skušam odpreti s pomočjo podob in zvokov. Zanimajo me ljudje, ki se s pomočjo domišljije prebijajo skozi težke preizkušnje," je zapisal Koole, nizozemski avtor dokumentarnih filmov, ki se pogosto posveča temam otroštva, težkega odraščanja, izgube in smrti. Kauwboy je njegov igrani celovečerni prvenec. Foto: Daniel Bouquet

Film pogleda na svet skozi oči desetletnega dečka Joja z odsotno mamo, pevko na turneji po Ameriki, in nezainteresiranim očetom, s katerim živita na podeželju. Dneve preživlja med samotnimi potikanji po naravi, treningi vaterpola in dolgimi telefonskimi pogovori z mamo, ki jo močno pogreša. Novo veselje mu prinese mlada kavka, ki jo reši, ko pade iz gnezda, in se z njo – skrivaje pred očetom, ki udomačenim živalim nasprotuje – postopoma zbliža. Ko oče Joja prisili, da kavko prepusti ptičji svobodi, se Jojo in njegova kavka ves čas, tako ali drugače, srečujeta.
Režiserjeva otroška izkušnja
Ob slovenski projekciji v ljubljanskem Kinodvoru pred dvema letoma sta Ljubljano obiskala tudi režiser in soscenarist Koole in glavni igralec, takrat dvanajstletni Rick Lens. Kot je povedal Koole, filmska zgodba temelji na njegovi lastni izkušnji pri desetih letih, ko je kavka priletela na njegovo okno in bila tri mesece njegova zaupnica, dokler ni zletela med špice na kolesu njegovega prijatelja in umrla. Lensa je za vlogo izbral po dolgih avdicijah, na katerih je preizkusil okoli 300 otrok. Ko se je pred kamero postavil Rick Lens, pa se je zunaj zaslišalo kavkino oglašanje, je povedal za slovenske gledalce v pogovoru, objavljenem v knjižici zbirke Kinobalon.
Ko na avdiciji "izbira" kavka
Lensu se za snemanje ni bilo treba učiti dolgih stavkov na pamet. Režiser mu je povedal, za kaj v zgodbi gre, potem pa je mladi igralec improviziral in si besede izmislil sam, le tiste dele besedila, ki so bili natančno določeni, so mu prišepetavali. Zanimivo se mu je zdelo tudi delati s kavko oziroma kar šestimi kavkami, s katerimi so delali za film. "Na začetku niso bile nič ljubke - smrdele so, bile so vse sluzaste. Ampak bolj ko so rasle, bolj so bile zabavne. Čez nekaj časa so me prosile za hrano, hotele so se ljubkovati, mislile so, da sem njihova mama," je povedal Lens.
Film, ki je prejel nagrado za najboljši prvenec, veliko nagrado žirije v sekciji Generation - Berlin 212, evropsko filmsko nagrado za odkritje leta 2012, nagrado mladega občinstva Evropske filmske akademije in še vrsto drugih mednarodnih filmskih nagrad in posebnih omemb, si lahko na 2. programu Televizije Slovenija ogledate drevi ob 22.20, Kinodvor pa je za otroke ob filmu pripravil tudi knjižico iz knjižne zbirke Kinobalon in pedagoško gradivo.
V spodnjem videu lahko prisluhnete pogovoru z režiserjem Boudewijnom Koolom in igralcem Rickom Lensom, ki je potekal marca 2013 v ljubljanskem Kinodvoru.