"Vir blizu studiu" poroča, da Fox Parkerja ne bo skušal skrivati pred mediji: speljali bodo načrtovano promocijsko turnejo, ki bo obredla ključna ameriška mesta, od Chicaga in Philadelphie do Washingtona, Bostona in San Francisca. Foto: IMDb
Nate Parker
Leta 1999 sta bila Nate Parker, študent in rokoborec na Penn State, in njegov sošolec in sostanovalec Jean Celestin obtožena, da sta po noči popivanja v svojem stanovanju posilila sošolko. Domnevna žrtev je trdila, da je bila ob dogodku nezavestna, domnevna posiljevalca pa, da je šlo za sporazumno spolno občevanje. Oba so izključili iz rokoborske ekipe, Parker pa se je pozneje prepisal na Univerzo v Oklahomi. Parker in žrtev sta sporazumno skupaj spala že prej in na to podrobnost so se na sodišču osredotočili njegovi zagovorniki, zato jo je odnesel bolje od Celestina, za katerega so odločili, da je kriv, a se je pozneje na razsodbo uspešno pritožil. Foto: AP

Tempiranje afere se zdi vprašljivo. Vsakič, ko se pojavi kak ključen film, ki ima opravka z zgodovino, natančneje, z zlorabo Afroameričanov, se začne postavljati pod vprašaj vse, ki so imeli z njim opravka.

Wilson Morales
Rojstvo naroda
Kot je Parker zadevo komentiral v pogovoru za Variety, je bil to ''zelo boleč trenutek v mojem življenju'' in dodal: 'Ne morem na novo živeti časa izpred 17 let. Vse, kar lahko storim, je, da poskušam biti najboljši človek zdaj." Foto: IMDb

Po januarski premieri (in zmagi) na festivalu Sundance - občinstvo je film sprejelo s solzami in stoječimi ovacijami - je studio Fox Searchlight distribucijske pravice za film odkupil za 17,5 milijona dolarjev, kar je bila najvišja vsota v zgodovini festivala. (Snemanje neodvisnega filma, ki je še do prejšnjega meseca veljal za najmočnejšega favorita v bližajoči se sezoni nagrad, je stalo 10 milijonov dolarjev.)
Rojstvo naroda, ki ima (zavestno) isti naslov kot rasistična epopeja D. W. Griffitha iz leta 1915, je življenjska zgodba Nata Turnerja, moža, ki je bil leta 1813 na čelu velikega suženjskega upora. Turnerja v filmu igra Nate Parker, ki je film tudi režiral in zanj napisal scenarij.

V zadnjih dneh pa je veliko pogostejša tema kot film njegov avtor: na dan so prišle podrobnosti v zvezi z obtožbo posilstva iz leta 1999, v katerega je bil Parker vpleten v študentskih letih. Parker je bil pred sodiščem opran krivde, obsojen pa je bil njegov cimer in prijatelj (ter soscenarist Rojstva naroda), Jean McGianni Celestin. (Tudi Celestinova obtožba je padla v procesu pritožbe, ker žrtev na drugem sojenju ni več hotela pričati.) Študentka, ki ju je posilstva obtožila, je leta 2012 naredila samomor.


"TIFF s ponosom predstavlja Rojstvo naroda in pomembno zgodbo, ki jo pripoveduje," je predstavnica festivala Jennifer Bell potrdila za medije. "Film bomo predvajali, kot je bilo načrtovano."

Ne bodo ga skrivali pred novinarji
Filmska revija Variety poroča še, da se bo režiser septembra v Torontu udeležil tako premiere kot tudi tiskovnih konferenc, povezanih s filmom. "Vir blizu studiu" poroča, da Fox Parkerja ne bo skušal skrivati pred mediji: speljali bodo načrtovano promocijsko turnejo, ki bo obredla ključna ameriška mesta, od Chicaga in Philadelphie do Washingtona, Bostona in San Francisca.

Se lahko prah res kar poleže?
Čeprav je bilo morda logično misliti, da iz arhivov izkopana afera lahko usodno spodkoplje načrtovano oskarjevsko kampanjo Rojstva naroda, viri poročajo, da je za studio Fox vse skupaj le "skrb sekundarnega pomena". Trenutno jih skrbi, ali bo film, ki v širšo distribucijo v ZDA prihaja oktobra, lahko tudi komercialna - in ne le kritiška - uspešnica. Fox, ki je na Sundanceu za film odštel lep kup denarja, je pripravljen "na veliko zapravljati" za medijsko kampanjo, še poroča neimenovani vir za Variety. (Kljub temu je studio menda zaposlil zunanje sodelavce, ki se ukvarjajo s "kriznim piarjem".)

Prvi odzivi javnosti so seveda deljeni. Sasha Stone, ustanoviteljica spletne strani AwardsDaily.com, opozarja, da bi to, da ima film pred premiero še precej časa za opravičila, lahko pomagalo, da preseže afero. Seveda mu pomaga tudi to, da sta se avtor in njegov film pojavila ravno v času, ko je toliko govora o potrebi po večji raznolikosti v Hollywoodu. "Rojstvo naroda je bil videti kot idealen film," pravi. "Toliko pričakovanja nisem videla še za noben film tik pred oskarjevsko tekmo. Zdel se je neustavljiv." Pa vendarle ni bil. "Če moram komentirati v tem trenutku, bi rekla, da po mojem mnenju ne bo dobil nobenih večjih nagrad."

"To, da te je opral pravosodni sistem, res ne pove veliko," piše Veronica Wells, avtorica spletne strani Madame Noire, posvečene življenjskemu slogu temnopoltih žensk. V svojem članku Zakaj ne bom podprla Rojstva naroda našteje več primerov, v katerih so bili krivi storilci oproščeni (na primer George Zimmerman). "Čeprav vsi našteti ljudje premorejo jokerja, ki se mu reče belskost, pa se enak privilegij pogosto ponuja moškim, ne glede na raso, ko gre za primere posilstva," piše. "Primer se preprosto ne jemlje in obravnava resno."

Organiziran poskus diskreditacije?
Seveda pa ima film tudi svoje podpornike. Wilson Morales, urednik spletne strani Black Film, se v kolumni za Hollywood Reporter na glas sprašuje, zakaj je zgodba, ki je denimo že ves čas omenjena na režiserjevi strani na Wikipedii, izbruhnila prav zdaj. "Tempiranje afere se zdi vprašljivo. Vsakič, ko se pojavi kak ključen film, ki ima opravka z zgodovino, natančneje, z zlorabo Afroameričanov, se začne postavljati pod vprašaj vse, ki so imeli z njim opravka. Zgodilo se je z dramo The Hurricane, v kateri je nastopal Denzel Washington; s Selmo Ave DuVernay in z 12 let suženj Steva McQueena. Zadnji je bil tudi edini, ki je uspel kljub belskim poskusom blatenja in osvojil oskarja."

Tempiranje afere se zdi vprašljivo. Vsakič, ko se pojavi kak ključen film, ki ima opravka z zgodovino, natančneje, z zlorabo Afroameričanov, se začne postavljati pod vprašaj vse, ki so imeli z njim opravka.

Wilson Morales