Vinilne plošče dandanes niso več le pregovorno črne, saj se izdelovalci zavedajo, da ima tudi vizualni vidik določen vpliv na zbiratelje. Foto: EPA
Vinilne plošče dandanes niso več le pregovorno črne, saj se izdelovalci zavedajo, da ima tudi vizualni vidik določen vpliv na zbiratelje. Foto: EPA
Taylor Swift
Album 1989 Taylor Swift je bil uradno najbolje prodajani album leta v ZDA. Izšel je konec oktobra, do 28. decembra pa so po podatkih Nielsen SoundScan prodali 3,6 milijona izvodov. Foto: EPA
Prizor iz risanke Ledeno kraljestvo
Drugo najvišjo prodajo je dosegla plošča z glasbo iz Disneyjevega filma Ledeno kraljestvo - 3,52 milijona prodanih kopij. Foto: Kolosej

Na največjem glasbenem trgu na svetu so prodali 257 milijonov albumov, kar je za 11 odstotkov manj kot leto poprej, je pokazal sistem merjenja prodaje v glasbi Nielsen SoundScan. Za edino svetlo točka glasbene industrije lahko označimo gramofonske plošče, ki so v zadnjih letih postale poglavitni format za glasboljubce in zbiratelje.

Prodaja vinilov je lani namreč poskočila za 52 odstotkov na 9,2 milijona izvodov. To je največ, odkar je Nielsen SoundScan leta 1991, ko so začele prevladovati zgoščenke, začel slediti podatkom o prodaji glasbe.

Kljub temu so gramofonske plošče pridale le šestodstotni delež k celotni prodaji albumov v fizični obliki. Tako nakupi zgoščenk kot internetnih prenosov pa so še naprej upadali. Prenosi so predstavljali 41 odstotkov prodaje albumov, enako kot leto poprej.

In kako je s sočasnim pretakanjem glasbe?
Na drugi strani so storitve s pretočno glasbo (ang. streaming), kot je Spotify, beležile veliko rast: v preteklem letu so našteli 164 milijard streamov glasbenih posnetkov ali videospotov, kar je za 54 odstotkov več kot v letu pred tem.

Sočasno pretakanje glasbe postaja vse bolj uveljavljena praksa, priljubljenost Spotifyja in njegovih tekmecev, ki naročnikom omogočajo, da neomejeno poslušajo glasbo na zahtevo, pa vidno preoblikuje glasbeno industrijo.

Vendar so kritiki prepričani, da pretakanje ne daje spodbude potrošnikom, da bi kupovali albume, to pa oškoduje ustvarjalce. Spotify na drugi strani trdi, da ponuja redek vir rasti v panogi, ki se že dlje časa sooča s težavami.

Lani le štirje platinasti albumi
Ena glavnih kritikov Spotifyja je bila pevka Taylor Swift, ki je s švedskega ponudnika storitev umaknila vso svojo glasbo. Njen zadnji album 1989, s katerim se je iz svojih country korenin še občutneje premaknila k popu, je bil uradno najbolje prodajani album leta v ZDA. Izšel je konec oktobra, do 28. decembra pa so po podatkih Nielsen SoundScan prodali 3,6 milijona izvodov.

Tako je ovrgla jesenska ugibanja, da bi leto 2014 lahko minilo brez platinastega albuma. Več kot milijon prodanih izvodov, ki albumu prinesejo ta naziv, so poleg albuma 1989 dosegle še tri plošče, kar je bistveno manj kot v preteklih letih: leta 2013 je platinastih postalo deset albumov, leto poprej pa 13.

Drugo najvišjo prodajo je dosegla plošča z glasbo iz Disneyjevega filma Ledeno kraljestvo - 3,52 milijona prodanih kopij, nekaj čez milijon prodanih izvodov pa sta v ZDA dosegla britanski soul pevec Sam Smith s ploščo In The Lonely Hour ter a cappella skupina Pentatonix z albumom božičnih skladb.