Kot je povedal v MMC-jevem klepetu, je kakovost zato prej oteževala izbor kot nasprotno, saj je v tekmovalnem programu festivala prostora le za 12 predstav. Kot pravi, se slovenska gledališka produkcija zlahka kosa s svetovno. Kot eno najpomembnejših osebnosti v novejši zgodovini slovenskega gledališča je izpostavil Dragana Živadinova.
Z glasbeno-gledališkim projektom When the Mountain Changed Its Clothing Heinerja Goebbelsa in Carmine Slovenice se je v Mariboru začelo 47. Borštnikovo srečanje. Zbrane je med drugim nagovorila umetniška direktorica festivala Alja Predan, ki pravi, da Borštnikovo srečanje letos prinaša zelo bogat program. "A vendar je treba priznati: nelagodje v kulturi občutimo vsi, ki kulturo ustvarjamo. In to nelagodje ne izvira samo iz naslova varčevanja in prestrukturiranja ... ampak bolj iz strahu, da bi, če povzamem besede Jerneja Lorencija, vulgarnost napadla ontologijo in populizem načel umetnost. Če bi se začelo dogajati to, potem je za slovenski narod konec umetnosti in konec zgodovine. Tega pa, domnevam, ne bomo dopustili," je zbranim položila na srce.
Žiga Turk: Kultura ne more dati davkov, lahko pa navdušuje z energijo
Minister za izobraževanje, znanost, kulturo in šport Žiga Turk je na odprtju poudaril pomen kulture, zlasti gledališča za Slovenijo. Spregovoril je tudi o lastni vlogi. "Vaš kolega, avtor in režiser, ki ga zelo cenim, je zadnjič v Ljubljani dejal, da bi bil minister odlična figura za kakšno komedijo. Kaj pa vem, meni se zdi na trenutke vse skupaj prej dramatično, včasih celo tragično. Skratka, daleč od komedije," je dejal. "Resnični komedijanti, ali pa vsaj dobri igralci so tisti, ki za nasmejanim obrazom skrivajo neprijazno resnico, da živimo v času suhih krav in da te krave še hujšajo. In če so časi hudi, se umaknemo v gledališče," je med drugim dejal minister.
Turk se je dotaknil tudi aktualnih tem finančne negotovosti. "V gledališče, kjer je mogoče vse, prihajam iz resničnosti, ki je taka, kakršno si naredimo. Lahko si jo naredimo boljšo, mi smo njeni režiserji in njeni igralci, ne samo politiki, ne samo gospodarstveniki, ne samo kulturniki. Vsi. Prepričan sem, da bomo zmogli, če bomo stopili skupaj, če bomo igro prepustili teatru, se nehali pretvarjati in se spoprijeli z resničnostjo," razmišlja. "Slovensko izobraževanje, znanost in kultura so vitalni, ustvarjalni in pogumni. Kultura h gospodarskemu okrevanju ne more dati davkov, prihodkov in denarja, lahko pa navduši s svojo energijo, ustvarjalnostjo, optimizmom in tega si želim na Borštnikovem srečanju, to naj Boršnikovo srečanje pove družbi.”
Kjer je svetloba enako močna kot igralci
Režiser otvoritvene predstave Heiner Goebbels pravi, da je glasbeno gledališče najbolj kompleksna oblika performativne umetnosti. Gre namreč za kolaž različnih umetniških oblik, ki pa se ne smejo zliti temveč soobstajati. Goebbelsa še posebej zanima uravnotežena soodvisnost posameznih elementov, kjer je svetloba tako močna kot igralci, scena tako kot glasba, zvok tako kot gibanje. Glasbeno gledališče je poseben izziv, ker je nekje med dramskim gledališčem in opero. "Pomembna so tudi govorjena besedila, a ne le zaradi njihovega pomena, ampak tudi ritma, melodije, zvoka besed," pravi. Sodelovanje z vokalnim gledališčem Carmina Slovenica pod vodstvom dirigentke Karmine Šilec je bilo zanj zato kot naročeno.
When the Mountain Changed Its Clothing črpa navdih v rezijski ljudski pesmi Da pa Canynu, ki govori o premenah v različnih letnih časih na gori Kanin, posredno pa se ukvarja s tematiko družbenih sprememb. Producent predstave je nemški producent Kultur Ruhr, koproducent pa v sodelovanju z Evropsko prestolnico kulture tudi Festival Borštnikovo srečanje.
Največji slovenski gledališki festival vsako leto postreže s smetano slovenskih gledaliških uprizoritev pretekle sezone, vse bolj raznoliki pa so tudi spremljevalni dogodki. V tekmovalnem programu festivala se bo pomerilo 12 predstav po izboru novega selektorja Primoža Jesenka. Najboljše bo izbrala strokovna žirija, v kateri bosta ob Meti Hočevar, Zali Dobovšek in Jaši Drnovšku še dva strokovnjaka iz tujine, Mark Brown in Arthur Sonnen.
Letos si bo prstan nadel moški
Vrhunec vsakoletne sklepne slovesnosti je podelitev Borštnikovega prstana kot najpomembnejše igralske nagrade za življenjsko delo. Potem ko si ga je lani nadela Milada Kalezić, bo prstan letos po pravilniku prejel igralec. Dobitnika bo izbrala žirija v sestavi Silve Čušin, Jerneja Lorencija, Dušana Mlakarja, Alje Predan in Iva Svetine.
V tekmovalni program je letos uvrščena naslednja dvanajsterica:
Zborovanje ptic (SNG Maribor)
Nevarna razmerja (SNG Maribor),
Gospoda Glembajevi (Drama SNG Ljubljana)
Rdeča (Drama SNG Ljubljana),
Mandićstroj (Via negativa in Drama SNG Ljubljana),
Zgodba o nekem slastnem truplu... (Zavod Imaginarni),
Nevihta (Mestno gledališče ljubljansko),
Sljehrnik (SNG Nova Gorica in Gledališče Koper),
Razredni sovražnik (Slovensko mladinsko gledališče),
Tri sestre (Prešernovo gledališče Kranj),
Tristan in Izolda (Mini teater)
Dantonova smrt (SMG in Mestno gledališče Ptuj).
Zadnja leta je vse bolj v ospredju festivala spremljevalni program, na sporedu katerega bo tokrat 11 slovenskih in sedem tujih predstav. Med spremljevalnimi dogodki bodo tudi seminar, okrogla miza, razstavi ter projekciji filmov. V sklopu Showcase si bo mednarodna strokovna javnost ogledala deset predstav, ki jih je izbrala umetniška direktorica festival Alja Predan.
Ime je festival dobil po slovenskem igralcu in režiserju Ignaciju Borštniku (1858-1919), ki velja za utemeljitelja sodobnega slovenskega gledališča.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje