Hofmannov Peter Kušter obsega različne zgodbe, napisane v času tako imenovane črne romantike. Bizarne zgodbe pripovedujejo o slabem vedenju otrok in mogočih nevarnih posledicah. Foto: SNG Nova Gorica / Peter Uhan
Hofmannov Peter Kušter obsega različne zgodbe, napisane v času tako imenovane črne romantike. Bizarne zgodbe pripovedujejo o slabem vedenju otrok in mogočih nevarnih posledicah. Foto: SNG Nova Gorica / Peter Uhan

Le površno branje vidi v zgodbi zagovor metod in ciljev avtoritarne vzgoje, ki naj bi silila otroke k poslušnosti.

Ana Kržišnik Blažica
Peter Kušter
Nenavadna igra, namenjena odraslim in mladini, navdušuje z groteskno-morbidno uprizoritvijo dobro znanih zgodb in črnim humorjem ter obeta poseben gledališki dogodek. Foto: SNG Nova Gorica / Peter Uhan

a malem odru Slovenskega narodnega gledališča Nova Gorica bodo na peti premieri te sezone pod režisersko taktirko Ivane Djilas uprizorili bizarno opereto Peter Kušter, ki velja za prvo izvedbo glasbene igre kultne londonske skupine The Tiger Lillies v Sloveniji.

Glasbena igra Peter Kušter (Shockheaded Peter) avtorjev The Tiger Lillies, Julian Crouch in Phelim McDermot je pravzaprav priredba istoimenske svetovno znane otroške slikanice Struwwelpeter iz leta 1845, iz obdobja črne romantike. Napisal jo je nemški psihiater, pesnik in pisatelj Heinrich Hoffmann. Avtorji so jo imenovali "junk opera". Prvič so jo predstavili leta 1998 v Londonu, sledile so uprizoritve po vsem svetu, od Broadwaya do dunajskega Burgtheatra. Dobila je tudi vrsto nagrad, med njimi najpomembnejšo, Laurence Olivier Award for Best Entertainment leta 2002.

Režiserka prve izvedbe te glasbene igre v Sloveniji, Ivana Djilas, o predstavi pravi: “Znana je kot bizarna opereta, pankovski kabaret, muzikal, pa vendar to ni tipičen muzikal. Je predstava za odrasle, ki ob številnih zgodbah sporoča tudi, kaj se zgodi z otroki. Ob študiju smo se neznansko zabavali, ker gre za grotesko, gre za komičen žanr, ki dovoli marsikaj. Vsebuje neko vrsto družbene kritike. Tu so izraziti liki, poenostavljene zgodbe, jasne in močne poante in sporočila." Petra Kuštra je poslovenil, prevedel Andrej Rozman - Roza.

"Črna pedagogika"
Hofmannov Peter Kušter obsega različne zgodbe, napisane v času tako imenovane črne romantike. Bizarne zgodbe pripovedujejo o slabem vedenju otrok in mogočih nevarnih posledicah. Na primer: otrok, ki noče jesti, vse bolj hujša, dokler ne umre. Drugi, ki ne pazi, kod hodi, pade v vodo in skoraj utone. Deklica, ki se igra s prepovedanimi vžigalicami, zgori … V zgodbah se strah uporablja, da bi se otroci naučili lepega vedenja in ubogljivosti. Torej – "črna pedagogika" …

Ne glede na dvomljivo izročilo tovrstne "črne pedagogike" pa spada delo med najuspešnejše otroške knjige, saj so njene motive uporabili v literaturi, filmu in televiziji. Mark Twain je delo prevedel v angleščino, pred kratkim pa je ameriška serija Family guy parodirala epizode iz knjige. “Delo je res kompleksno, večplastno in doživlja ambivalentne odzive. To so razlogi za priljubljenost slikanice - tudi v sedanjem času, ko zavračamo avtoritarno vzgojo. Le površno branje vidi v zgodbi zagovor metod in ciljev avtoritarne vzgoje, ki naj bi silila otroke k poslušnosti,” je pojasnila dramaturginja Ana Kržišnik Blažica.

Bizarni Peter Kušter prvič v Sloveniji
Novogoriško gledališče bo prvo uprizorilo to delo v Sloveniji. Igralec Kristijan Guček je nad izzivalnim gledališko-glasbenim projektom navdušen: “Čaka nas zelo poseben dogodek, zelo pozitivno doživetje. Namenjen je vsem, ne samo izbranim. Tisti, ki se bodo sprostili, bodo v tej bizarni opereti zagotovo uživali, ker je res paša za oči, za ušesa in za duhá."

Tudi Ano Facchini je zgodba navdušujoče ujela v vrtoglavi igralski vrtinec: "Dolgo sem čakala na ta projekt in zelo sem bila vesela, ko sem izvedela, da sodelujem v njem. Predstava je vrtinec energije, je izbruh kreativnosti. Poudarila bi lepoto tega, kar počnemo, čeprav je videz grotesken in na trenutke strašljiv. Toda – vse je lepo 'zapakirano', lepo ponujeno ljudem, tako da bo občinstvo zagotovo navdušeno."

Igralski nonet in glasbeni trio
Poleg Kristijana Gučka in Ane Facchini igrajo še Peter Harl, Gorazd Jakomini, Patrizia Jurinčič Finžgar, Jure Kopušar, Matija Rupel, Marjuta Slamič in Andrej Zalesjak. Scenografija in oblikovanje lutk je delo Barbare Stupica, kostumografinja je Jelena Proković. Na odru v živo za glasbeno banalen kabaret s posebnimi glasbili poskrbijo Blaž Celarec, Boštjan Narat in Joži Šalej. Pri muziciranju se jim pridružijo tudi igralci. Režiserka Ivana Djilas je nad interdisciplinarnostjo navdušena: "Igralci in glasbeniki skupaj se neskončno zabavajo. Sploh je ta pristop: živa glasba in igralci skupaj – posebna energija."

Joži Šalej, glasbenik, ob tem poudarja: "Glasba je igralski poeziji tu zelo naklonjena, je minimalistična, je zelo v ozadju. Imamo pa dosti kabaretskih pripomočkov, kot so razna tolkala, harmonika, ki je značilna za The Tiger Lillies, tu je klavir, poje pojoča žaga, imamo mandoline, baskitaro …" Nenavadna igra, namenjena odraslim in mladini, navdušuje z groteskno-morbidno uprizoritvijo dobro znanih zgodb in črnim humorjem ter obeta poseben gledališki dogodek. In če so nekdaj grotesknega Petra Kuštra (slikanico) skrivali pred otroki, je čas, da se zdaj z njim na pravi način soočij(m)o vsi.

Mojca Dumančič, TV Slovenija

Le površno branje vidi v zgodbi zagovor metod in ciljev avtoritarne vzgoje, ki naj bi silila otroke k poslušnosti.

Ana Kržišnik Blažica