Vojni reporter Milan Štok na dan  9. maja 1945 fotografira dogajanje v središču Ljubljane. Foto: Maksimiljan Zupančič/Muzej novejše zgodovine Slovenije
Vojni reporter Milan Štok na dan 9. maja 1945 fotografira dogajanje v središču Ljubljane. Foto: Maksimiljan Zupančič/Muzej novejše zgodovine Slovenije

Podobe vojnega nasilja so integralni del vizualne pokrajine in imaginarija sodobnega človeka. Zaradi tega nas le še redkokatera podoba vojne gane. Medtem ko poslušamo pričevanja ljudi, ki so pred več kot sedemdesetimi leti živeli v strahu za svoje življenje, se morda premalo zavedamo, da je vojna tudi danes realnost številnih prebivalcev sveta.

avtorica razstave Urša Valič

Naslov razstave 9. maj 1945 je izbran zaradi svojega simbolnega pomena. Ne toliko zato, ker bi lahko prek njega ovrednotili različne interpretacije, kot na primer praznovanje dneva zmage v nekdanji Jugoslaviji in današnjo reinterpretacijo dneva kot dneva Evrope. Pomen naslova je predvsem v prelomnici v zgodovini človeštva, ko se je končala ena izmed največjih morij 20. stoletja.

Dan, ko je sovpadlo mnogo nasprotij
Ta dan hkrati predstavlja trenutek sesutja obstoječih družbenih odnosov in trenutek začetka vzpostavljanja novih. "Interpretiramo ga lahko v smislu antropološkega koncepta obreda prehoda, ki ga označuje posebno liminalno stanje, saj so se na ta dan mešala občutja sreče ob koncu grozot z občutki strahu in negotovosti pred vprašanji prihodnosti," je zapisala avtorica razstave Urša Valič.

Razstavljene fotografije so izbrane iz zbirk fototeke Muzeja novejše zgodovine Slovenije, v kateri hranijo več kot dva milijona fotografij in negativov. Od tega je bilo nekaj več kot 1.600 podob posnetih na začetku maja 1945, ko so zavezniške britanske, ameriške in sovjetske sile skupaj z jugoslovansko vojsko k vdaji prisilile vojsko nacistične Nemčije.

Tudi uvod v nov projekt Pot domov
Osem razstavljenih fotografij je predstavljenih kot anaglifne slike, tako da jih je mogoče skozi rdeče-modra očala videti v obliki 3D. Pripravljata se še program, ki bo namenjen starejšim osebam, s poudarkom na osebah z demenco, ter program za slepe in slabovidne osebe. Na razstavi je tudi album z navadnimi črno-belimi fotografijami z besedilom v lahko berljivi različici, prilagojeni osebam z demenco.

Razstava je uvod v novi razstavni projekt muzeja, naslovljen Pot domov, ki se bo odprl na Poletno muzejsko noč, se pravi 20. junija, razstava pa bo govorila o usodah ljudi, ki so se po vojnah v 20. stoletju vračali domov.

Razstava v Muzeju novejše zgodovine Slovenije bo na ogled do konca junija 2015. V okviru razstave pa bo 8. maja ob 10. uri organizirano tudi predavanje Benjamina Rančiča, ki je pripravil konverzije fotografij 3D.

Podobe vojnega nasilja so integralni del vizualne pokrajine in imaginarija sodobnega človeka. Zaradi tega nas le še redkokatera podoba vojne gane. Medtem ko poslušamo pričevanja ljudi, ki so pred več kot sedemdesetimi leti živeli v strahu za svoje življenje, se morda premalo zavedamo, da je vojna tudi danes realnost številnih prebivalcev sveta.

avtorica razstave Urša Valič