Žetev, ki jo je Vincent van Gogh naslikal leta 1888, je eno izmed del, ki so dosegljiva v reprodukcijah Relievos. V muzeju so prepričani, da bodo te lahko izvrstno služile tudi v študijske namene. Foto: Van Gogh Museum Amsterdam
Žetev, ki jo je Vincent van Gogh naslikal leta 1888, je eno izmed del, ki so dosegljiva v reprodukcijah Relievos. V muzeju so prepričani, da bodo te lahko izvrstno služile tudi v študijske namene. Foto: Van Gogh Museum Amsterdam
Vincent van Gogh
Cvetoči mandljevec na turkiznem ozadju je van Gogh naslikal leta 1890. Foto: Wikipedia
Vincent van Gogh
Vsaka reprodukcija je oštevilčena, vsako sliko pa naj bi izdelali 'le' v 260 kopijah. Na fotografiji van Goghovo olje na platnu Boulevard de Clichy iz leta 1887. Foto: Van Gogh Museum Amsterdam

V muzeju so s pomočjo tehnologije, ki naj bi bila najnaprednejša doslej, izdelali reprodukcije nekaterih najslavnejših del svoje zbirke. Direktor muzeja Alex Rüger jih opisuje kot novo generacijo reprodukcij, ki dosegajo tri dimenzije, poroča The Guardian. "Laiki jih ne bodo ločili od originalov. Poznavalci pa bodo po podrobnejšem pogledu seveda opazili razliko," pravi.
Zanje sicer ni treba odšteti milijonov, a tudi ljubitelji umetnosti s plitkim žepom si bi jih težje privoščili, saj znaša ena dobrih 25.000 evrov. Večina se bo verjetno še vedno mogla zanesti na stare dobre plakate, kupce pa v amsterdamskem muzeju prepoznavajo v ameriških, ruskih in drugih bogataših, ki bi jim s tem omogočili dostop do dragocenih slik, ki se v resnici tako rekoč nikoli ne znajdejo na tržišču.
Doslej so izdelali reprodukcije van Goghovih del Cvetoči mandljevec iz leta 1890, Sončnice (1889), Žetev (1888), Pšenično polje pod nevihtnim nebom (1890) in Boulevard de Clichy (1887). Načrtujejo pa še nekaj drugih reprodukcij slik iz opusa tega slavnega nizozemskega slikarja.
V krizi se morajo muzeji znajti drugače
Van Goghov muzej vidi v projektu pomemben vir za pridobivanje sredstev, ki bodo prišla prav za obnovo in skrb za zbirko 200 slik, risb in pisem. Druge muzejske hiše pa imajo priložnost spremljati, kako donosne se bodo izkazale reprodukcije. Finančen položaj muzejev je po Rügerjevih besedah trenutno namreč takšen, da so prisiljeni razmišljati o takšnih izdelkih in novih poslovnih idejah. Amsterdamski muzej se je zato povezal s Fujifilmom, ki zanj izdeluje reprodukcije, imenovane Relievos.
Serije reprodukcij so omejene
Izredno zahtevno tehnologijo reliefografijo - ta združuje 3D optično branje in tisk visoke resolucije - so izpopolnjevali kar sedem let, na dan pa lahko izdelajo le tri reprodukcije. Izredno natančna reprodukcija ni omejena le na slikarsko površino, ampak celo na hrbtno stran slike in okvir. Vsaka dobi zaporedno številko - izdelava reprodukcij enega dela je namreč omejena na 260 kopij ene slike - in odobritev kuratorja muzeja. Da ne bi kakšne reprodukcije prodajali pod oznako Relievos, je vsaka označena z nezlomljivim pečatom.
Rügerja ne skrbi, da bi tisti, ki si lahko privoščijo 25.000 evrov vredno reprodukcijo, raje kupili pravo umetnino, čeprav drugega umetnika, saj je prepričan, da gre za povsem drugačen trg. Ko so prejšnji mesec projekt predstavili v Hongkongu, so namesto galerijskega prostora izbrali nakupovalno središče in odločitev se je izplačala. Zanimanje je bilo po besedah direktorja veliko, nekateri so se takoj odločili za nakup. "Nekdo, ki mu je van Gogh pri srcu, se s tem lahko najbolj približa originalu. To ima gotovo določen čar."