Izvirna Matissova Odaliska (levo) in neposrečen ponaredek. Foto: Reuters
Izvirna Matissova Odaliska (levo) in neposrečen ponaredek. Foto: Reuters
Henri Matisse: Odaliska v rdečih hlačah
Slavni francoski kolorist Henri Matisse je Odalisko v rdečih hlačah naslikal leta 1925. Foto: Reuters
Henri Matisse: Odaliska v rdečih hlačah
V FBI-jevi bazi podatkov ukradenih umetnin je od Matissovih del med drugim najti zbirko 62 skic. Na fotografiji ponarejena Odaliska v rdečih hlačah. Foto: Reuters
Henri Matisse: Odaliska v rdečih hlačah
Slika, ki jo je venezuelska vlada leta 1981 kupila v newyorški galeriji, je danes ocenjena na približno tri milijone dolarjev. Foto: Reuters

Pravzaprav so razlike med slikama opazne tudi strokovno nepodkovanemu očesu - če je izvirnik olje na platnu, je ponaredek naslikan v akrilu, v svetlejši paleti, opazno bolj žareča je rdeča barva hlač, za figuro pa je rjavkasta sled neposrečenega poskusa senčenja. Odstopanja so gotovo vidnejša, če imamo obe sliki postavljeni eno ob drugo, kakor sta trenutno tudi izobešeni v muzeju venezuelske prestolnice.
Da je slika Odaliska v rdečih hlačah, ki jo je Matisse naslikal leta 1925, ukradena, so v muzeju ugotovili šele leta 2002, ko jih je neki zbiratelj obvestil, da se je pojavila na trgu. Do odkritja izvirnika, katerega vrednost ocenjujejo na tri milijone dolarjev, je moralo preteči še deset let. Našla se je, ko jo je leta 2012 neki par v Miamiju za 740.000 dolarjev prodajal FBI-jevemu agentu pod krinko. Oba preprodajalca, tedaj 46-letnega Pedra Antonia Marcuella Guzmana in 50-letno sostorilko Mario Martho Elisa Ornelas, so aretirali, vendar okoliščine kraje še danes niso pojasnjene.
Matissova Odaliska (gre za priležnico v haremu) se je julija lani slovesno vrnila v muzej, kjer so pripravili razstavo, na kateri želijo obiskovalcem omogočiti primerjavo izvirnika in ponaredka. "Gre za slabo kopijo," pravi venezuelska umetnica Elizabeth Cemborain, ki se ne more načuditi primeru. "Nima prave forme niti elegance. Ne razumem, kako tega nihče ni opazil." Podobno vprašanje si zastavljajo v muzeju, kjer želijo z razstavo odpreti vprašanje nezakonitega trgovanja z umetninami in kulturno dediščino.
Ponaredek več let opazno visel v muzeju
V muzeju navajajo, da so sliko ukradli leta 2001, vendar venezuelska novinarka in avtorica knjige Ugrabitev Odaliske Marianela Balbi je drugačnega mnenja. Prepričana je, da je bila slika ukradena nekje med decembrom leta 1999, ko so jo skupaj z drugimi umetninami umaknili pred poplavo, in sredino leta 2000.
V svojem delu Marianela Balbi muzeju očita malomarnost. Leta 2002 ga je namreč Venezueli rojeni miamijski galerist Genaro Ambrosino obvestil, da se je slika pojavila na trgu, vendar pa muzeja ta podatek ni pretirano zganil, češ da gre verjetno za ponaredek. Besen galerist je informacijo poslal vsem v svoji adremi in na noge dvignil venezuelsko umetniško javnost. Decembra 2002 je Venezuela končno uradno razglasila, da je Matissova slika, ki so jo leta 1981 v Newyorški galeriji kupili za 480.000 dolarjev, izginila.
Balbijeva je prepričana, da je v desetih letih slika prehajala iz kraja v kraj, iz rok v roke. Par, ki jo se skušal prodati v Miamiju, pa je ameriško sodišče lani obsodilo na zaporno kazen.