V Parizu je bil predstavljen chevrolet volt v končni obliki, ki naj bi zapeljal na ceste čez dve leti. Foto: EPA
V Parizu je bil predstavljen chevrolet volt v končni obliki, ki naj bi zapeljal na ceste čez dve leti. Foto: EPA
Evropski javnosti je bil tesla roadster podrobneje predstavljen pred nekaj več kot mesecem dni. Foto: EPA
S pomočjo baterij lahko tesla v primerjavi z voltom prevozi 300 kilometrov več poti. Foto: EPA

Če smo bili novinarji na lanskem frankfurtskem sejmu dobesedno bombardirani s hibridi (elektrika + bencin/dizel) in so vsi zatrjevali, da je to karta za vlak za prihodnost avtomobilske industrije, pa je letos treba nekaj pozornosti nameniti vozilom z elektromotorjem.

"Elektrošportnik" z imenom izumitelja
Tesla Motors iz Silicijeve doline je na podlagi lotusa elise razvil superšportnika na električni pogon, ki ga lahko polnimo prek jakega toka ali navadne vtičnice. S prvim traja polnjenje 6831 litij-ionskih baterij okrog tri ure in pol, polnjenje s pomočjo navadne vtičnice pa do 16 ur. Američani so za športnika na zadnji pogon razvili elektromotor z močjo 186 kilovatov (250 KM), ki pospeši od 0 do 100 kilometrov na uro v pičlih 3,8 sekunde.

Motor, ki tehta okrog 50 kilogramov, je postavljen prečno med zadnjima kolesoma, največji navor (380 Nm) pa lahko doseže že od starta. Najvišja hitrost tesle je 210 kilometrov na uro, baterije, ki tehtajo okrog 450 kilogramov (celotni avto pa 1134 kg), pa zadoščajo za 365 kilometrov poti. Potem je treba roadsterja znova zapolniti. Enkratno polnjenje baterij naj bi stalo okrog 11 evrov, precej večji strošek pa predstavlja zamenjava litij-ionskih baterij, ko se te - nekje po štirih ali petih letih - iztrošijo. Takrat je za nov paket baterij treba odšteti okrog 15.000 evrov.

Prvi testi tesle zgoraj omenjene številke zmogljivosti le potrjujejo, omenjajo pa odsotnost hrupa in bučanja motorja, ki ju bodo ljubitelji pravih superšportnikov prav gotovo pogrešali.

Še drugi ameriški izum, ki bo serijski model čez dve leti
Ameriški GM je ob svoji stoletnici predstavil model volt, ki bo postal udeleženec v cestnem prometu nekje leta 2010. Volt je pred kratkim dobil še končno obliko, ki je aerodinamično zelo učinkovita, saj je zmanjšala upor (in s tem porabo) vozila za petino. Chevroleta volta bo tako kot tesla poganjala izključno elektrika. Zanj so razvili baterijo z več kot 220 litij-ionskimi celicami, ki ustvari 112 kilovatov (150 KM) moči, 370 Nm takojšnjega navora in končno hitrost 161 km/h.

Ko se baterija izprazni - to naj bi bilo nekje po 60 kilometrih vožnje - začne delovati generator, ki ga poganja bencin ali etanol E85, ki proizvaja energijo za elektromotor. Na tak način lahko volt prevozi nekaj več kot sto kilometrov poti, do mesta, kjer baterijo zopet napolnimo. To je mogoče storiti prek običajne vtičnice (230 V), traja pa nekaj manj kot tri ure.

Pod črto
Obe vozili torej poganja izključno električni motor. Razlika med obema je domet (365 km: tesla proti 64 km: volt), in v tem, da tesla nima pomožnega bencinskega motorja, ki bi elektromotor oskrboval z energijo, temveč je odvisen izključno od baterijskega akumulatorja. Volta pa "rešuje" prav pomožni motor, ki pa ob svojem proizvajanju elektrike ni brez emisij.

Največja razlika pa je cena: volt, ki bo v Evropi bržkone pod znamko opel, bo stal nekje do 40.000 ameriških dolarjev (nekaj več kot 28.000 evrov), tesla roadster pa približno štirikrat več.

J. Sobočan