Zapore okoli Križank so v času prireditev Festivala Ljubljana stalnica. Postavljene so na podlagi dovoljenja oddelka za gospodarske dejavnosti in promet na Mestni občini Ljubljana in elaborata; o njih je obveščena tudi policija. Foto: MMC RTV SLO/K. K.
Zapore okoli Križank so v času prireditev Festivala Ljubljana stalnica. Postavljene so na podlagi dovoljenja oddelka za gospodarske dejavnosti in promet na Mestni občini Ljubljana in elaborata; o njih je obveščena tudi policija. Foto: MMC RTV SLO/K. K.
false
Razburjenje po koncertu 2Cellos v Križankah se je pojavilo predvsem zato, ker so redarji preganjali poslušalce iz parka. Foto: MMC RTV SLO/K. K.
false
Na Facebooku se je medtem že pojavil dogodek Mamma Mia klepetalnica, ki bo potekala 17. avgusta za obzidjem Križank pred muzikalom Mamma Mia!. Foto: MMC RTV SLO/K. K.
false
Zapore po besedah Festivala Ljubljana pripomorejo, da lahko nekaj sto ali tisoč ljudi brezskrbno vstopa v Križanke in izstopa iz njih. Zaradi zapor izza obzidja na oder in v Poletno gledališče ne prileti steklenica, kar se je že dogajalo. Poleg tega pripomorejo k temu, da se tisti, ki bi plezali po okoliških drevesih in po zidu okrog Križank, ne poškodujejo. Foto: MMC RTV SLO/K. K.
false
Vrata pred koncertom 2Cellos so za vse tiste, ki niso plačali vstopnice, a so želeli prisluhniti koncertu, ostale zaprte. Foto: MMC RTV SLO/K. K.

Sicer menim, da popolna zapora ob koncertu 2Cellos ni bila modra izbira. Zakaj? Ker obilno ozvočena, da ne rečem zelo glasna izvedba predelanih klasičnih hitov, ki jo gojita ustvarjalca, zaradi morebitnega dodatnega zunanjega hrupa v ničemer ne bi trpela, na udoben estetski užitek obiskovalcev v avditoriju (in izza zidov) pa mestni hrup tudi ne bi pomenil pretirane motnje. Pri konkretnem primeru je torej sklicevanje na varnostne in protihrupne razloge popolnoma brezpredmetno. Živahna in gnevna forumska debata, ki jo je razviharil zapis na vašem portalu, je v vsakem primeru dobrodošla, pa čeprav z zelo radikaliziranimi stališči. Pri tem je pomembno poudariti, da se tovrstnih 'varnostnih zapor', ki naj bi odganjale moteče, preglasne in vandalistično razpoložene 'zastonjkarje', posedene po klopcah in okoliških tratah, praviloma poslužuje le Festival Ljubljana. V večini primerov, vsaj ko gre za tihe, komorne, instrumentalne in druge polglasne glasbene in glasbeno-gledališke zvrsti iz muzejskega repertoarja, tudi upravičeno.

Simon Kardum
false
Za zaporo javnega parka ima Festival Ljubljana dovoljenje ljubljanske občine, stroške dnevne zapore, ki stane skoraj 700 evrov na dan, pa v tem primeru krije kar občina, ki je soustanoviteljica javnega zavoda Festival Ljubljana. Foto: MMC RTV SLO/K. K.
false
Postavljanje zapor se bo tako v Križankah razlikovalo od organizatorja do organizatorja. Foto: MMC RTV SLO/K. K.

Na eni strani je skrb za varnost in zmanjševanje hrupa, na drugi boj proti zastonjkarstvu.

Organizatorji koncerta svetovno znanega dvojca so po razburjenih odzivih odločni: zapore bodo tudi v prihodnje stalnica na vseh prireditvah Festivala Ljubljana v Križankah. Teh bo samo do konca avgusta še štirinajst - med njimi tradicionalni koncert Vlada Kreslina, ponovitvi muzikala Mamma Mia! in koncert Uroša Perića ob spremljavi Big Banda RTV Slovenija.

A Plečnikov ponos v prihodnje ne bo gostil le dogodkov Festivala Ljubljana, kot jih ni v preteklosti. Križanke so prizorišče, ki so v zadnjih letih gostile izvajalce, kot so Queens of the Stone Age, Hugh Laurie, Zaz, Duran Duran, Nazareth, Wishbone Ash, Gramatika, Laibach, Bajaga, Tabu, Magnifico in mnoge druge, navsezadnje tudi festival UF!. Vsi ti dogodki so bili pod okriljem drugih koncertnih organizatorjev, ki smo jih povprašali, v kakšnem razmerju so skrb za varnost, obramba proti hrupu in zastonjkarstvo.

Že v nedeljo prihaja tja botra panka Patti Smith, ko bo park znova odprt. "Mars Music ne uporablja zapore cest in podobnih obramb pred 'zastonjkarstvom', ker se nam ne zdi primerno za naše koncerte. Mi smo veseli tudi ljudi, ki zunaj pred Križankami posedajo na klopcah in uživajo v glasbi, ker menimo, da le to popestri urbano dogajanje," je zagotovil direktor in lastnik založbe Dallas Records in koncertne organizacije Mars Music Goran Lisica - Fox in dodal, da razumejo zaporo cest v bolj kočljivih prireditvah, kot so koncerti klasične glasbe, opere ipd.

Plezalci niso "junaki"
Zapora Zoisove in dela Emonske ceste za ves promet in znaki, ki opozarjajo, da sta prepovedana tudi hoja in kolesarjenje, so rešitev pred obiskovalci parka, ki v času koncertov pogosto precenijo svoje sposobnosti in se podajo na plezalne podvige po obzidju, kar na koncu privede tudi do marsikaterih poškodb in sivih las organizatorjev.

"Dejstvo je, da je organizacija koncerta v Križankah kar velik finančni zalogaj, in ko organizator računa, ali bo zadeva finančno pozitivna ali ne, ni najboljši občutek, ko vidiš polne Križanke zunaj in na zidovih, medtem ko je znotraj le peščica ljudi," je za MMC opozoril Črt Batagelj, ki z Matejem Ahlinom predstavlja dvojico Dirty Skunks, enega najaktivnejših organizatorjev koncertov "undergrounda", ki pa imajo manj izkušenj s prirejanjem koncertom v Križankah (do zdaj sta sodelovala pri soorganizaciji le enega).

Precej več jih ima organizator koncertov Igor Vidmar, ki mu je v okviru dejavnosti Škuc Ropota v Križanke uspelo pripeljati marsikatero svetovno uveljavljeno ime. Nazadnje so tam organizirali koncert skupine Body Count in Ice-T-ja. "Edina zapora, ki sem jo kot organizator koncertov v Križankah potreboval in zahteval, je bila delna zapora Aškerčeve ceste za promet v času koncertov, katerih glasba je to zahtevala (Laurie Anderson, Nick Cave solo, Cowboy Junkies …). Takšno zaporo torej podpiram. Domnevam pa lahko, da so izkušnje Festivalu Ljubljana narekovale dodatne zapore, kjer jih Škuc Ropot pred leti še ni potreboval, kot tudi, da je redarska služba 'pregnala' s klopi predvsem preglasne 'sprehajalce'," je komentiral odločitev Festivala Ljubljana Vidmar.

Pri tem pa poudarja, da bi morali mediji najprej upoštevati razloge organizatorjev in natančno preveriti razloge za zapore in za ravnanje redarjev na kraju samem, preden bi tiste, ki tako ali drugače motijo koncert, razglasili za 'junake', "upornike" ipd. "Slednje lahko legitimira razmah obnašanja, ki bi ogrozilo pomemben del prireditev v Križankah," je opozoril Vidmar.

Križanke med hrupom in tišino
Drugi argument, ki govori v korist zaporam in argumentom Festivala Ljubljana, pa je uporaba zapor za zmanjšanje hrupa med prireditvami. Med hrupnejšimi so bili tudi tisti pod organizacijo oz. soorganizacijo Prostora urbane kulture Kino Šiška. "Vselej, ko je Kino Šiška v Križankah nastopila v vlogi organizatorja ali soorganizatorja koncertov, ni nikoli uporabila možnosti popolne zapore okoliških cest in ulic, torej tudi tistega parkovnega dela, ki obdaja morda najlepše zunanje prireditveno prizorišče v Evropi. Tako bo tudi v prihodnje, saj smo znani po precej hrupnih večerih in je naš problem nasproten: kako namreč omejiti hrup do take mere in še v skladu s predpisi, da ne bodo ponoreli okoličani, občinstvo in performerji pa bodo vendarle konzumirali dovoljšno dozo decibelov," je pojasnil direktor Kino Šiška Simon Kardum.

Križanke kot prostor za "tihe" odrske stvaritve?
Po njegovih besedah ostaja vprašanje, ali tako drastičen poseg v svobodo gibanja naključnih in nenaključnih pasantov vendarle ni prehud. "In ali morebitnih izgrednikov, seveda izključno v času trajanja prireditve, ne bi znali prepoznati in nenasilno, po predhodnem opozorilu, odstraniti pooblaščeni redarji, v hujših primerih pa policija," je dejal Kardum in še izpostavil vprašanje, ali so Križanke sploh primerne za izvedbo "tihih" odrskih stvaritev. "To bo seveda pokazal čas. Če že ni. Podobno seveda velja tudi za druga zunanja prizorišča, predvsem za trge, ne glede na to, ali imamo opravka s plačljivimi ali brezplačnimi dogodki. Ob tem naj pripomnim še, da so Križanke pred tridesetimi leti, morda še pred dvajsetimi, še bile središče pop kulture v regiji - rock, džez in druge glasnejše glasbene zvrsti -, danes je zgodba taka, kot je. Popolnoma drugačna. Povečini tiha," je pripomnil Kardum.

Koncertni trg v Sloveniji je še posebej podvržen zastonjkarstvu, ki je postal velika težava v Sloveniji. "Saj ima velik odstotek našega občinstva v glavi, da mora biti glasba oz. kultura vedno zastonj. K tej mentaliteti pripomorejo tudi redni zastonjkarski oz. sponzorirani koncerti večinoma domačih in tujih glasbenikov s področja nekdanje Jugoslavije," opozarja Batagelj. Zato tudi redko kdo pomisli na vse stroške glasbenika in posledično tudi organizatorja, ko koncert poteka brez pomoči pokroviteljev. "Za osebo s povprečno plačo gre zagotovo za nepredstavljive številke," je sklenil Batagelj.

Že hitri pogled na cenik uporabe prireditvenih prostorov Križank da okvirno sliko, o kakšnih številkah je govor. Za celodnevno uporabo poletnega gledališča mora organizator odšteti 7.190 evrov, za uporabo preddverja še dodatnih 2.770 evrov.

Sicer menim, da popolna zapora ob koncertu 2Cellos ni bila modra izbira. Zakaj? Ker obilno ozvočena, da ne rečem zelo glasna izvedba predelanih klasičnih hitov, ki jo gojita ustvarjalca, zaradi morebitnega dodatnega zunanjega hrupa v ničemer ne bi trpela, na udoben estetski užitek obiskovalcev v avditoriju (in izza zidov) pa mestni hrup tudi ne bi pomenil pretirane motnje. Pri konkretnem primeru je torej sklicevanje na varnostne in protihrupne razloge popolnoma brezpredmetno. Živahna in gnevna forumska debata, ki jo je razviharil zapis na vašem portalu, je v vsakem primeru dobrodošla, pa čeprav z zelo radikaliziranimi stališči. Pri tem je pomembno poudariti, da se tovrstnih 'varnostnih zapor', ki naj bi odganjale moteče, preglasne in vandalistično razpoložene 'zastonjkarje', posedene po klopcah in okoliških tratah, praviloma poslužuje le Festival Ljubljana. V večini primerov, vsaj ko gre za tihe, komorne, instrumentalne in druge polglasne glasbene in glasbeno-gledališke zvrsti iz muzejskega repertoarja, tudi upravičeno.

Simon Kardum