Miley Cyrus se je v spotu za njen Wrecking Ball, ki ga je posnel dežurni fotoprovokator Terry Richardson, slekla. Ni bilo ne prvič ne zadnjič letos. Foto: Youtube
Miley Cyrus se je v spotu za njen Wrecking Ball, ki ga je posnel dežurni fotoprovokator Terry Richardson, slekla. Ni bilo ne prvič ne zadnjič letos. Foto: Youtube
Daft Punk
Daft Punk sta poskrbela za eno največjih uspešnic leta.
Najbolj seksi(stičen) spot leta: Blurred Lines Robina Thickeja. Foto: Youtube
Novinka Lorde je v Royals malce okrcala glasbeno industrijo. Foto: Youtube
Reflektor kanadske skupine Arcade Fire.
AM britanske skupine Arctic Monkeys.
Koncert leta: Nick Cave z The Bad Seedsi. Foto: Igor Andjelić
Glasbeni svet je najbolj prizadela izguba legendarnega Louja Reeda. Foto: Reuters
Macklemore in Ryan Lewis
Beli, gejem prijazni raper: Macklemore. Foto: EPA
Eden izmed omembe vrednih soundtrackov leta je iz filma veliki Gatsby.

Ne glede na to, ali sodite med privržence Miley Cyrus ali pa med tiste njene nasprotnike, ki zavračajo kategorizacijo 21-letnice kot "glasbenico", dejstvo je, da je bilo to Mileyjino leto. V dobrem in slabem. Predvsem v slabem.
"Hannah Montana" se je letos očitno odločila dokončno otresti podobe otroške zvezdnice in je svoj "odrasli" album Bangerz pospremila s spremenjeno stilsko podobo (kratka pričeska in oprave, ki več razkrivajo, kot skrivajo) in eno provokacijo za drugo. No, za tiste, ki sta se jim zdelai slačenje in nenehno namigovanje na seks provokativni. V resnici je to fazo erotizacije pred Miley dala skozi že cela vrsta popzvezdnic - in to na izvirnejši način. A Cyrusovi se je zdelo, da "ostaja zvesta sama sebi" in da svetu razkriva "resnično sebe", ko se je na podelitvi MTV-jevih nagrad na odru drgnila ob Robina Thickeja, ko se je slekla in lizala macolo v spotu za Wrecking Ball, ko je posnela izzivalne fotografije za Terryja Richardsona, ko je opevala kajenje marihuane in ko je širnemu spletu pred božičem razkazovala svoje praznične spodnjice.
"Miley, ne živi v iluziji. Vsi si te želijo, ker služijo s tvojo mladostjo in lepoto. To pa jim uspeva le zato, ker si premlada in ne vidiš pasti šovbiznisa. Glasbeni industriji 'visi dol' za tebe," se je bralo prvo odprto pismo Sinead O'Connor mlajši cehovski kolegici. Sledilo jih je še kar nekaj in nazadnje se je pisemski spor med Sinead in Miley tako močno zaostril, da so morale posredovati aktivistične skupine, ki so ostro kritizirale Cyrusovo, ki je na svojem Twitterju O'Connorjevi vračala tako, da je žaljivo izpostavljala njene nekdanje psihične težave. In kar naenkrat pogrešamo čase, ko je "iz dekleta postajala ženska" Britney Spears.
Zamegljene meje
In če smo že pri seksizmu v svetu glasbe, razpravi, ki jo je verjetno povsem nehote odprla prav Cyrusova - pred dnevi je Koalicija za ustavitev nasilja nad ženskami za seksista leta izbrala že omenjenega izvajalca r'n'b-ja Robina Thickeja.
Thicke se je letos izstrelil med zvezde s svojo Blurred Lines, ki je postala tako radijska uspešnica kot tudi eden najbolj gledanih spotov leta. Skrivnost najbrž leži v četici slečenih modelov, ki so poplesavali ob Thickeju. Video je bil za mnoge prevroč, tako da je na YouTubu le njegova milejša različica, na ameriških televizijah pa ga pred 20. uro ne smejo predvajati.
V Blurred Lines vokale posoja tudi Pharell Williams, ki se mu je letos uspelo "kot gost" preriniti v dve največji uspešnici leta. Druga je bila seveda nalezljiva in vseprisotna Get Lucky elektro dvojica Daft Punk. Komad se je zavihtel na prva mesta skoraj vseh svetovnih glasbenih lestvic in v praktično vse izbore "najboljše v 2013" - razen morda v tistega Liama Gallagherja, ki je komad označil za "nekaj, kar bi jaz napisal v petih minutah".
Čez lužo sta prah dvigala tudi belopolti hiphoper Macklemore in producent Ryan Lewis, ki sta dodobra pretresla pregovorno homofobno in nestrpno rapersko skupnost s pesmijo Same Love, v kateri opevata strpnost. Da se s tem občinstvu nista zamerila, kažejo vrtoglave številke prodaj albuma The Heist in neverjetnih 169 milijonov ogledov njunega spota Can't Hold Us.
Najuspešnejši Arctici do zdaj
Na Otoku so medtem svoj komercialno najuspešnejši album do zdaj izdali Arctic Monkeys, ki so s petim poskusom, AM, sprva malce razdelili kritike, ki jih je zmedla mešanica izjemnih prvih singlov (Do I Wanna Know?, Why'd You Only Call Me When You're High?) in skrajno poppesmi, pri katerih se je Alex Turner po lastnih besedah navdihoval pri Aaliyah, Outkastu in glam obdobju Davida Bowieja.
Za veliko prahu je letos znova poskrbel Kanye West, ki ga očetovstvo (resničnostna zvezdnica Kim Kardashian mu je rodila hčerko North) očitno ni prav nič umirilo in streznilo, ampak samo še okrepilo njegov ego. Tako smo denimo ob smrti Nelsona Mandele od njega slišali, da bo sam, preden konča, "precej večji od Mandele", izdal je album z naslovom Yeezus, z njega pa je neskromno naslovljeni single I am a God, Kardashianovo je zaprosil na stadionu, nato pa napovedoval poroko v Versaillesu, za obilico smeha pa je par (verjetno nehote ali pač?) poskrbel z neverjetno kičastim spotom za Bound 2, ki je takoj rodil parodijo Bound 3, v katerem sta na motorju zvijajoča se Kanyeja in Kim zamenjala James Franco in Seth Rogan. Je pa Kanye napovedal, da v 2014, vsaj za nekaj časa, "ne bo govoril sranja".
Žal se česa podobnega ne moremo nadejati od Justina Bieberja, ki je bil letos z nepotrebnimi ekscesi pubertetnika nekakšna moška različica Miley. In njegovim napovedim o upokojitvi pri 19 letih nekako težko verjamemo, ker jih je njegov menedžment samo v zadnjem mesecu že dvakrat zanikal.
Kritike navdušili ...
Da pa ne bi samo o ekscesih - v iztekajočem se letu so glasbeni kritiki poleg Arcticom hvalo peli še Kanadčanom Arcade Fire za njihov dvojni album Reflektor (ob katerega pa se je v svojem besnjenju ob koncu leta obregnil Noel Gallagher, češ naj "vsakdo, ki se vrne z dvojnim albumom, najprej potegne glavo iz lastne riti. Saj nismo več v sedemdesetih,"), Davidu Bowieju za povratniški album The Next Day, rockerjem Queens of the Stone Age za … Like Clockwork in komaj 16-letni novozelandski novinki Lorde za prvenec Pure Heroine.
Med debitanstskimi albumi velja izpostaviti še The Bones of What You Believe škotske synthpop skupine Chvrches, prodor 21-letne indie-popzvezdice Sky Ferreire, komaj 18-letno Britanko Chlöe Howl, njenega 19-letnega rojaka Jakea Bugga, ki je sicer nase opozarjal že lani, za eno bolj nalezljivih popuspešnic leta je poskrbel 20-letni Otočan John Newman z "Love Me Again", podobno pogosto pa smo lahko slišali Safe and Sound v izvedbi še enih, ki so letos posneli svoj prvenec, Capitol Cities. Med alter popovci velja omeniti še Bastille.
In še nekaj kamenčkov iz glasbenega mozaika v 2013:
- Koncerti tujih izvajalcev v Sloveniji: Za koncert leta verjetno lahko mirne duše izberemo nedavni šov Nicka Cavea, ki se je z Bad Seedsi v Ljubljano (razprodana Hala Tivoli) vrnil po 12 letih. "Skupinska katarza ali kako je Ljubljana Nicka Cava nosila po rokah", kot je naslov MMC-jeve recenzije koncerta, je kar primerna oznaka za dveurni performans, ki je spravil na noge tudi tiste v povsem zadnjih vrstah tribun. Cave je pri 56 letih zlahka ugnal tudi 30 let mlajše izvajalce, ki so se letos ustavili v sicer koncertno precej siromašni Ljubljani.
Na drugo mesto smo uvrstili koncert Leonarda Cohena v Stožicah. Kanadskemu šarmerju se sicer tistih 79 let počasi res že pozna, a legenda ostaja legenda.
Med omembe vrednimi koncerti so bili še Tame Impala, The Raveonettes, Paul Banks, Kurt Vile, A Place to bury Strangers, Hugh Laurie, Na Schengenfestu so nastopili Skunk Anansie, na Rock Otočcu pa Billy Talent in Papa Roach.
- Evrovizija: Zmagala je danska predstavnica Emmelie s skladbo Only Teardrops, tik za njo sta se uvrstila Azerbajdžan in Ukrajina. Nas je morda najbolj prepričala druga Skandinavka - Norvežanka Margaret Berger z I Feed You My Love (pristala je na četrtem mestu). Slovenski predstavnici Hannah se ni uspelo prebiti v finale, še več, bila je zadnja v svoji polfinalni skupini. A Slovenija kljub številnim odpovedim mnogih evrovizijskih težkokategornic (recesija ne prizanaša nikomur) o nesodelovanju na Evroviziji 2014 ne razmišlja.
- Naj pesmi leta: Do I Wanna Know (Arctic Monkeys), Reflektor (Arcade Fire), Sea of Love (The National), Alive (Empire of the Sun), Sirens (Pearl Jam), Jubilee Street (Nick Cave), Everything is Embarrassing (Sky Ferreira), Retrograde (James Blake), Inhaler (Foals) ...
- Naj albumi: NME je za najboljši album leta izbral AM Arctic Monkeysov (sledi Yeezus Kanyeja Westa in ... Like Clockwork skupine Queens Of The Stone Age), za najboljšo pesem Get Lucky (Daft Punk), ki ji sledita Reflektor (Arcade Fire) in Do I Wanna Know? (Arctic Monkeys).
Revija Rolling Stone je za najboljši album izbrala Modern Vampires of the City (Vampire Weekend) pred Yeezusom (Kanye West), Random Access Memories (Daft Punk), New (Paul McCartney) in Reflektor (Arcade Fire).
Mi bi dodali še Push The Sky Away (Nick Cave), Trouble Will Find Me (The National).
- Grammyji: Zdi se, da grammyji počasi drsijo v kategorijo MTV-nagrad: so obvezen spektakel, a vrednost nagrad občutno vodeni. Tako si je za najuglednejše priznanje (ameriške) glasbene industrije, ki jih bodo podelili februarja, največ - devet - nominacij priboril Jay Z, v nominacijah za glavne nagrade pa se bodo borili novinci, med katerimi so tudi Lorde, Kendrick Lamar in Macklemore & Ryan Lewis.
- Soundtracki leta: letos je bila bera filmske glasbe nadpovprečno dobra. Začelo se je z Djangom brez okovov (tehnično gledano sicer sodi še pod 2012, a glede na to, da je bila slovenska premiera letos, smo se ga odločili uvrstiti), ki je, kot se za Tarantinov film spodobi, postregel z všečno mešanico novejših soul komadov (John Legend: Who Did That to You?), starejših prirejenih (James Brown & 2Pac: Unchained) in dobršno mero špageti vesternovskega Ennia Morriconeja. Nas je navdušil tudi soundtrack filma Samo Bog odpušča (Only God Forgives), za katerim stoji nekdanji Red Hot Chili Pepper, Cliff Martinez, pa filmska glasba Llewyna Davisa, ki temelji na folkpesmih Marcusa Mumforda in protagonista Oscarja Isaaca.
Častne omembe: Veliki Gatsby (nezmotljivo Luhrmanovska eklektična mešanica hip hopa, U2-jeva Love is Blindness v predelavi Jacka Whita in naslovne balade Lane Del Rey), Volk z Wall Streeta (od Kanyeja do Boja Diddleyja), The Secret Life of Walter Mitty (za ljubitelje indieja). TV-serije: Punce (Girls), ki so nam v hipsterskem soundtracku med drugim predstavile eno letošnjih najbolj vročih poppesmi, Love It (Icona Pop).
- Najbolj predvajane pesmi leta (via Spotify): Can't Hold Us (Macklemore & Ryan Lewis), Wake Me Up (Avicii), Thrift Shop (Macklemore & Ryan Lewis), Get Lucky (Daft Punk feat. Pharell Williams), Radioactive (Imagine Dragons). Na tej točki lahko dodamo še nekaj skladb (poleg zgoraj naštetih), za katere bi si želeli malce manjšo frekvenco predvajanja: Just Give Me a Reason (Pink), Roar (Katy Perry), Wrecking Ball (Miley Cyrus), Blurred Lines (Robin Thicke), Royals (Lorde).
- Skupine, razpadle v 2013: najbolj neslavni so prav gotovo razpadli valižanski rockerji Lostprophets, ki jih je v to prisilila obsodba frontmana Iana Watkinsa. 36-letni pevec je bil pred dnevi obsojen na 35 let zapora zaradi pedofilskih zločinov, med katerimi je tudi poskus posilstva dojenčka.
Drugi: My Chemical Romance, Girls Aloud, Mars Volta, Tribes, Swedish House Mafia. Jonas Brothers, The Postal Service.
- Zapustili so nas v 2013: Lou Reed, Phil Chevron (The Pogues), Lord Infamous (Three 6 Mafia), Jon Brooks (Charlatans), J.J. Cale, Ray Manzarek (The Doors), Jeff Hanneman (Slayer), Chris Kelly (Kris Kross), Chi Cheng (Deftones), Clive Burr (Iron Maiden), Dan Toler (Allman Brothers Band), Mindy McCready, Donald Byrd, Patti Page.