Levo: mala črna obleka, ki se zapira kot potapljaška obleka, z zadrgo zadaj in vrvico na poteg. Desno: pižama kot dnevno oblačilo, oblikovanje: David Tavčar. Foto: AZ Factory
Levo: mala črna obleka, ki se zapira kot potapljaška obleka, z zadrgo zadaj in vrvico na poteg. Desno: pižama kot dnevno oblačilo, oblikovanje: David Tavčar. Foto: AZ Factory
Alber Elbaz, pod čigar kreativnim vodstvom je Lanvin sodeloval tudi s švedskim podjetjem hitre mode H & M, poudarja, da je AZ Factory zanj novi začetek. Foto: AZ Factory
Alber Elbaz, pod čigar kreativnim vodstvom je Lanvin sodeloval tudi s švedskim podjetjem hitre mode H & M, poudarja, da je AZ Factory zanj novi začetek. Foto: AZ Factory

Tako kot feniks vstane iz pepela, tako je 26. januarja svoja krila razprostrla nova modna znamka svetovno znanega oblikovalca Alberja Elbaza: AZ Factory (A kot prva črka imena Alber, Z kot zadnja priimka Elbaz) je nastal v sodelovanju z Richemontom, modnim konglomeratom, ki ima pod svojim okriljem med drugim tudi Chloé, Alaïa, Montblanc ter spletne distributerje Net-a-Porter, The Outnet in Yoox.

Elbaz želi z mlado ekipo kreativnih oblikovalcev, med katerimi je tudi Slovenec Peter Movrin, z razvijanjem inovativne tehnologije in t. i. pametnim oblikovanjem ustvariti modo, ki bo ustrezala filozofiji sodobnega življenja. Everything goes ali ležernost oblačenja, ko smo, tudi zaradi pandemije, zabrisali mejo med tem, kaj obleči za rekreacijo, kaj za v posteljo in kaj za v službo.

"Želimo, da nam je udobno, a da smo čudoviti hkrati. Želimo prihraniti čas in biti takoj nared. To je tisto, kar pomeni, da oblikuješ z rešitvami," je dejal Alber Elbaz za MMC, modni oblikovalec s prepoznavnim frfotavim metuljčkom, pripetim okoli vratu, ki je pred več kot desetletjem kot kreativni direktor redefiniral klasično francosko blagovno znamko Lanvin v eno najbolj zaželenih modnih hiš tako med samimi oblikovalci kot tudi med zvezdniki in uredniki modnih revij, zdaj pa se je odločil za samostojno pot.

Prvo kolekcijo so zaznamovale izjemno drzne in vibrantne barve. Foto: AZ Factory
Prvo kolekcijo so zaznamovale izjemno drzne in vibrantne barve. Foto: AZ Factory

In katera rešitev je pametnejša od te, da kupuješ manj oblačil in z le nekaj kosi poustvariš videz za različne priložnosti. Switchwear – tako so poimenovali novo filozofijo kombiniranja istega kosa oblačila za različne priložnosti pri AZ Factoryju: pajkice za jogo kot del športne opreme in iste pajkice kot del večerne oprave.

A Elbaz ne bi bil Elbaz, če ne bi šel korak dlje in v kolaž vpeljal tudi oblačila za spanje, iz svile seveda. Med štirimi modeli pižam se je s svojimi prepoznavnimi stripovskimi ilustracijami pod eno podpisal sam (Dance with me, To all of you with Love – Pleši z mano, za vas z ljubeznijo), dva modela pa sta oblikovala slovenska oblikovalca David Tavčar, industrijski oblikovalec, ki navdušuje Dunaj, in Zora Stančič, vizualna umetnica.

"Sodelovanje je rezultat pobude Petra Movrina, ki je izbor različnih grafikov in umetnikov predlagal kreativnemu vodji AZ Factoryja Alberju Elbazu. Domnevam, da je končni izbor sodelujočih temeljil na stopnji kompatibilnosti z identiteto te nove blagovne znamke," razkrije perspektivni oblikovalec David Tavčar.

Foto: AZ Factory
Foto: AZ Factory

Pižama Objemi me (Hug me), ki se lahko prelevi tudi v dnevne hlače, prikazuje objemajoče se roke "kot izraz ljubezni in človeške bližine, kar nam danes najbolj manjka", pravi. Tavčar nadaljuje, da je pižama verjetno edino oblačilo, ki je v zadnjem letu drastično spremenilo svojo namembnost: "Iz nočnega oblačila je v času dela od doma postala dnevno oblačilo. In kaj je bližje trenutnemu zeitgeistu, kot je pisarna doma?"

Pižama kot dnevno oblačilo in kot oblačilo za v službo. David Tavčar je oblikoval vzorec Hug me ali Objemi me (levo), Zora Stančič pa Poljubi me, Kiss me. Foto: AZ Factory
Pižama kot dnevno oblačilo in kot oblačilo za v službo. David Tavčar je oblikoval vzorec Hug me ali Objemi me (levo), Zora Stančič pa Poljubi me, Kiss me. Foto: AZ Factory

Pri izboru barv je upošteval to, da AZ Factory ponuja izdelke višjega cenovnega razreda: "You should zig when everybody zags" (op. p.: pojdi levo, ko gredo vsi desno), če hitra moda uporablja generično všečne barvne kombinacije, potem mora kot protislovje temu moda visoke kakovosti in cenovnega razreda uporabljati t. i. barvne blokade, to so barvne kombinacije, ki niso tipično učbeniške (one-linerji)," še pove.

Zora Stančič, sicer uveljavljena grafičarka, pa je oblikovala vzorec Poljubi me (Kiss me), "sestavljen iz obrazov, ki naj bi predstavljali poljub, povezanost in bližino v tem času zapovedane razdalje", razloži. Izbrano barvno kombinacijo "so uskladili s celotno kolekcijo in tako je nastal vzorec za blago pižame iz svile, ki pa bi jo sama oblekla tudi za kakšno drugo priložnost. Vesela sem tega sodelovanja in čutim se del družine, ki o modi razmišlja v kontekstu časa in nam poskuša olajšati določene potrebe, hkrati pa nas tudi malo razveseli."

Pižama z vzorcem Alberja Elbaza. Foto: AZ Factory
Pižama z vzorcem Alberja Elbaza. Foto: AZ Factory

Alber Elbaz želi reset, želi začeti znova. Vrnitev tega velikega mojstra modnega oblikovanja, čeprav sam kategorično ne želi uporabiti pravkar zapisanega glagolnika, daje vtis kontemplativnosti in samorefleksije, pa čeprav je modni svet (znova) obrnil na glavo, tako kot je to storil pri že omenjenem Lanvinu, kjer je bil kreativni direktor 14 let in ki ga je bil pred šestimi leti (na presenečenje marsikoga) prisiljen zapustiti.

Številni so se spraševali, kaj bo naslednji korak tega enfant terribla. "Dior!", "TV-oddaja", "Kandidiraj za predsednika!", so vpili njegovi privrženci, študentje na šoli oblikovanja Parsons v New Yorku leta 2016, kjer je prvič javno spregovoril o svojem grenkem razhodu. "Odkar sem odšel (zapustil Lanvin), ne skiciram več. V meni je še vedno velika rana," je dejal poklapano.

Izdelava hibridnih športnih copatov Pointy Sneaks, ki s svojo konico spominjajo na čevelj, ki to ni, in vizualno podaljšajo nogo. Foto: AZ Factory
Izdelava hibridnih športnih copatov Pointy Sneaks, ki s svojo konico spominjajo na čevelj, ki to ni, in vizualno podaljšajo nogo. Foto: AZ Factory

Ko je istega leta (2015) Dior zapustil še Raf Simons, Balenciago pa Alexander Wang, so se pojavila natolcevanja, da Elbaz, ta "navihani" oblikovalec, kot ga radi označijo mediji, ni bil kos časovnim pritiskom (uradni razlog razhoda je bil sicer "iz osebnih razlogov", a odslovili so ga delničarji), mediji pa so se začeli spraševati, ali ni nemara nastopil čas za radikalno prevetritev modne industrije?

"AZ Factory mi pomeni ponovni zagon, rojstvo tovarne. To ni le vrnitev Alberja Elbaza. Tu nisem pomemben le jaz, ampak mi. AZ je simbolnega pomena, saj verjamem, da moramo vsi začeti znova. Znova začeti pri črki A," doda oblikovalec, ki prizna, da je modo zapustil, "nikoli pa ni zapustil modne industrije". "Potreboval sem le čas, da se znova zaljubim vanjo, potreboval sem čas za premislek, potreboval sem čas za sanje," se je nekoliko romaneskno izrazil v 25-minutnem modnem dogodku, kot nasprotju modne revije, s katerim je predstavil svoj novi projekt, svojo vizijo in seveda oblačila; vibrantne monokromatske barve, obleke in krila volumiziranih krojev, maksimalne bisere, barvite zašiljene športne copate ter majhno večerno obleko, ki se na hrbtnem delu zapira po sistemu potapljaške obleke.

Switchwear, filozofija kombiniranja, ki spremeni pomen funkciji obleke: ista majica za sproščen športni videz, v kombinaciji s suknjičem pa za poslovni sestanek. Foto: AZ Factory
Switchwear, filozofija kombiniranja, ki spremeni pomen funkciji obleke: ista majica za sproščen športni videz, v kombinaciji s suknjičem pa za poslovni sestanek. Foto: AZ Factory

Nič več fashion show, ampak show fashion, besedna igra, ki namigne, da moda ni le lepotični dogodek za izbrano klientelo, ampak da je treba pokazati celotno mizansceno. Dogodek, na katerem se modni oblikovalec na koncu ne prikloni izbranemu občinstvu, ampak po načelu ex catedra javnosti modo razlaga. "Opozoriti sem hotel na detajle procesa dela, na tehnologijo, razložiti, zakaj, kaj, kje in kako so se vsi ti delčki združili. Hotel sem, da se ljudje smejejo, krohotajo, da razumejo, da morda občutijo neko čustvo," odgovori na vprašanje, zakaj se ni odločil za klasično modno revijo.

Material, uporabljen v kolekciji AZ Factory, je pleten s posebno tehnologijo AnatoKnit, ki so jo razvijali kar eno leto. Foto: AZ Factory
Material, uporabljen v kolekciji AZ Factory, je pleten s posebno tehnologijo AnatoKnit, ki so jo razvijali kar eno leto. Foto: AZ Factory

Tako je v svojem digitalnem modnem prvencu 59-letni ljubljenec hollywoodskih igralk, kot so Meryl Streep, pa Demi Moore, Natalie Portman in Nicole Kidman, pojasnil, da se mora moda bolj spraševati, kakšne zahteve ima današnji hiter in z digitalnostjo prepreden slog življenja.

Obleke so dopolnjene z ekstravagantnimi perlami. Foto: AZ Factory
Obleke so dopolnjene z ekstravagantnimi perlami. Foto: AZ Factory

Eno je gotovo, moda se je začela prilagaja telesu, in ne obratno. Mlajše generacije deklet in žensk so namreč presegle lepotni ideal večne suhosti, ki se pogosto enači z uspehom. V devetdesetih letih je prevladovala poza generacijske sprejetosti, ki je mejila na anoreksično-bulimične lepotne ideale. "Tukaj sem, s tem telesom, ti pa mi ukroji obleko zanj," je dvajset let pozneje postal aksiom generacije Z. In Alber Elbaz je storil prav to. V haute couture je brezkompromisno uvedel konfekcijske številke od XXS do 4XL, za vsako postavo torej, z razvojem tehnologije pa razvil strukturo materiala, ki se s svojo elastičnostjo in obstojnostjo prilega oblinam telesa, in ne obratno.

Oblačila se zaradi posebnega načina tkanja materiala prilagajajo telesu, ki ga stisnejo, a hkrati ne utesnijo. Foto: AZ Factory
Oblačila se zaradi posebnega načina tkanja materiala prilagajajo telesu, ki ga stisnejo, a hkrati ne utesnijo. Foto: AZ Factory

Za nastanek linije MyBody (Moje telo) so kar eno leto razvijali tehnologijo AnatoKnit, kjer so pod različnimi napetostmi tkali različne stopnje kakovosti lycre, da so dobili želeni učinek elastičnosti materiala, "ki stisne na želenih mestih, kot gladka silhueta, ki objame in oblikuje telo". Ekološko obarvanim mikrovlaknom najlona (SuperTech-SuperChic) pa so dodali 3D-detajle, sicer značilen element coutura.

MyBody 2.0, spomladanska različica. Foto: AZ Factory
MyBody 2.0, spomladanska različica. Foto: AZ Factory

"Stvari sem se hotel lotiti na svoj način, kar pa ne pomeni, da je tradicionalni način napačen (...) Hotel sem oblikovati obleko, preprosto obleko, ki bi objela žensko. Obleko, v kateri se bo ženska počutila dobro v svoji koži. Ne glede na postavo ali obliko, od XXS do 4XL, bi morale biti prav vse zadovoljne v svojem telesu (MyBody)," pojasni Alber Elbaz za MMC. "Po toliko letih opazovanja ženske bolje razumem! Moj izziv ostaja, da sem do njih pozoren in jih podpiram. Hočem najti rešitev."

Prostori njegovega studia AZ Factory so kje drugje kot v modernistični in s krošnjami dreves obdani stavbi fundacije Cartier, ki jo je zasnoval velikan francoske arhitekture Jean Nouvel, a to je že druga zgodba.