Na Letališču Jožeta Pučnika Ljubljana imajo povprečno 1,3 milijona potnikov na leto, med njimi je približno 2000 potnikov s posebnimi potrebami. Zanje velja poseben protokol, ki ga morajo poznati tako člani letališkega osebja kot potniki sami, da promet poteka varno in brez težav.
Potniki, katerih zdravstveno stanje zahteva pozornost in pomoč ob vkrcanju in izkrcanju, med letom, pri morebitni evakuaciji ter med zemeljsko oskrbo, so osebe z omejeno zmožnostjo gibanja, bolniki, poškodovanci, nosečnice in starejši potniki. Obstaja posebna uredba EU, Kodeks obnašanja pri zemeljski oskrbi oseb z omejeno mobilnostjo; ta določa standarde za kakovostno oskrbo in pomoč osebja ljudem s posebnimi potrebami, ki potujejo z letalom.
Kategorije potnikov s posebnimi potrebami
Dobra organiziranost in informiranost je ključna za kakovostno oskrbo potnikov s posebnimi potrebami. Ti se v letališkem žargonu glede na svoje specifične potrebe delijo na različne kategorije:WCHR (Wheelchair Ramp)– potnik potrebuje invalidski voziček za premagovanje daljših razdalj, vstop v letalo po stopnicah lahko opravi sam;WCHS (Wheelchair Steps)– potnik lahko sam prehodi krajše razdalje, vendar potrebuje pomoč pri vzpenjanju po stopnicah letala;WCHC (Wheelchair Carry)– potnik potrebuje popolno pomoč druge osebe pri gibanju oz. se ne more sam premikati, navadno ima s seboj tudi svoj invalidski voziček; načeloma velja, da za potovanje z letalom potrebuje spremljevalca;BLND (Blind)– potnik je slep ali slaboviden in potrebuje pomoč med potovanjem;DEAF– potnik je gluh ali naglušen in potrebuje pomoč med potovanjem; BLND/DEAF– potnik je gluhoslep, zato mora imeti pomoč med potovanjem;STCR– potnik, ki potuje na nosilih in lahko potuje samo v ležečem stanju; potnik mora imeti s seboj tudi spremljevalca;DPNA (Disabled Passenger with intellectual or development disability Needing Assistance)–potnik z motnjami v razvoju, z intelektualno nezmožnostjo ali razvojno prizadetostjo, demenco, alzheimerjevo boleznijo ali downovim sindromom, ki potuje sam in potrebuje pomoč.
Priprave na potovanje
Dolžnost potnika je, da že ob nakupu letalske vozovnice opozori na svoje posebne potrebe. Prav tako je njegova dolžnost, da ob prihodu na letališče osebje za prijavo na let opozori o svojem stanju, da lahko letališko osebje organizira spremstvo in pomoč, uredi predčasno vkrcavanje in obvesti vse preostale službe, ki so vključene v izpeljavo procedure oskrbe za potnike s posebnimi potrebami. V kategorijo potnikov s posebnimi potrebami spadajo vsi, ki imajo zmanjšano možnost gibanja in potrebujejo pomoč in pripomočke pri gibanju. Zmanjšane zmožnosti so lahko senzorične, gibalne, umske ali razne poškodbe, ki so začasne ali trajne. Razlog je lahko tudi starost, ki povzroči navedene posledice ali zdravstvene težave. Zato taki potniki pri svojem potovanju potrebujejo dodatno pomoč pri opravljanju formalnosti in gibanju na območju letališča. Potniki morajo prevozniku prijaviti potrebo po pomoči najpozneje 48 ur pred odhodom letala, prevoznik pa mora prenesti informacijo vsaj 36 ur pred odhodom letala oz. takoj, ko je mogoče, na odhodno, tranzitno in končno letališče.
Dostopnost letališča se začne na parkirišču
Na vhodnih zapornicah parkirišča Letališča Jožeta Pučnika Ljubljana so označeni zeleni gumbi, na katere lahko pritisnete za pomoč. Uslužbenki ali uslužbencu, ki se bo oglasil, sporočite, kakšno pomoč potrebujete. Potniški terminal je dostopen tudi z invalidskim vozičkom.Parkirišče:v parkirni hiši so za potnike s posebnimi potrebami rezervirana brezplačna parkirna mest, ki so vidno označena in v neposredni bližini dvigal in izhoda iz parkirne hiše. Že ob izhodu iz parkirne hiše sta na levi strani na stebru označena smer in mesto, kje naj se oseba s posebnimi potrebami oglasi ob vstopu v terminal.Zbirna točkaza posameznike, ki potrebujejo pomoč ali njihovo zdravstveno stanje zahteva pomoč, so informacije v odhodni avli potniškega terminala Letališča Jožeta Pučnika Ljubljana in so označene s piktogramom nad okencem. Dostop z invalidskim vozičkom je mogoč do vseh prostorov v potniškem terminalu, razen do poslovnega salona, kamor vam bo pomagalo letališko osebje. Po letališču soinformacijske točke in oznake, kako priti do osebja, ki pomaga pri opravljanju vseh formalnosti in vstopu v letalo. Letališko osebjezagotavlja pomoč od prihoda na letališče do vstopa v letalo oz. do namestitve na sedežu v letalu. Potnika spremlja od začetka, mu pomaga pri opravljanju formalnosti in samem vstopu v letalo, kjer ga preda kabinskemu osebju letalskega prevoznika. Letališko osebje pa seveda pomaga tudi potnikom, ki na letališče priletijo. Seveda morajo biti vnaprej obveščeni, da z nekim letom prihaja potnik s posebnimi potrebami, in to tudi, s kakšnimi. Letališko osebje potnika prevzame od kabinskega osebja, mu pomaga pri izstopu iz letala, pri opravljanju formalnosti, prevzemu prtljage in izhodu iz terminala. Če je potnik v transferju oz. nadaljuje let, mu pomaga ob izstopu in ponovnem vstopu v letalo ter pri opravljanju vseh drugih potrebnih formalnosti.
Potniki z invalidskim vozičkom
Na Letališču Jožeta Pučnika Ljubljana so potnikom s posebnimi potrebami na voljo invalidski vozički. Če nimate svojega vozička, lahko željo po njem izrazite že ob vhodu v parkirno hišo, in voziček vam pripelje letališko osebje. Kdor uporablja svoj voziček, mora ob nakupu vozovnice prevoznika obvestiti o njegovi dimenziji in teži. Če uporabljate električni voziček, morate prevoznika pred potovanjem obvestiti o vrsti baterij, saj se morajo nekatere pred nalaganjem v letalo iz varnostnih razlogov odklopiti in izolirati.Posebne omejitveveljajo za vozičke z možnostjo izliva akumulatorske tekočine. Pred potovanjem je priporočljivo preveriti pogoje pri letalskem prevozniku, s katerim potujete. Načeloma velja, da lahko potniki svoje vozičke uporabljajo do vstopa v letalo, vendar se vseeno priporoča, da voziček, če je električni, oddate ob prijavi na let. Osebje potnikom pomaga pri premestitvi.
Slepi in slabovidni potniki
Za slepe in slabovidne potnike ni posebnih omejitev oziroma pogojev za potovanje z letalom. Pri potovanju s spremljevalnim psom je seveda obvezna vnaprejšnja najava, pes pa mora imeti vse potrebne dokumente za prevoz živali. Opravi tudi varnostni pregled, in ker je med vožnjo nameščen v potniški kabini, mora biti izučen za psa vodnika.
Usposobljenost osebja Aerodroma Ljubljana
Na Aerodromu Ljubljana mora imeti osebje, ki skrbi za oskrbo potnikov s posebnimi potrebami, opravljen osnovni tečaj, poleg tega pa v sodelovanju z zunanjimi strokovnjaki iz društva Sonček za cerebralno paralizo organizirajo tudi dodatni tečaj za ravnanje s potniki s posebnimi potrebami. Pred kratkim so na Aerodromu Ljubljana v sodelovanju z društvom SLO-CANIS, ki šola pse za pomoč gibalno in senzorno oviranim osebam, izvedli tudi vajo za pse vodnike in njihove lastnike. Ti so se imeli možnost podrobno seznaniti z letališkimi postopki in morebitnimi težavami, na katere lahko naletijo pri potovanju z letalom. Pet udeležencevvaje se je prijavilo na testni let, opravilo varnostno kontrolo, se sprehodilo do izhoda in se po prevozu z avtobusom na ploščad vkrcalo na letalo Adrie Airways. »Tako mi kot društvo smo bili s treningom izjemno zadovoljni. Društvo je po treningu izdelalo nekaj priporočil, kaj lahko pri oskrbi potnikov s psi vodniki še izboljšamo,« pravijo na ljubljanskem letališču.
Strah pred zadregami na letališču je torej odveč, znebiti se morate le strahu pred letenjem in se odpraviti na odkrivanje novih krajev! Na ljubljanskem letališču se trudijo, da bi bilo potovanje z letalom čim dostopnejše tudi za potnike s posebnimi potrebami, na voljo pa so tudi vedno nova mesta, kamor lahko letite.x
Veronika Rot