Slovensko narodno gledališče Drama v Ljubljani si z bralnimi uprizoritvami prizadeva ravnati družbeno odgovorno in dostopnost gledališča omogočiti tudi ranljivim skupinam. Nova branja ponujajo niz bralnih uprizoritev, ki bodo dramska dela približale kar najširšemu krogu obiskovalcev gledališča, tudi slepim in slabovidnim.
S programsko platformo Nova branja, ki jo vodi dramatičarka in dramaturginja Simona Hamer, SNG Drama Ljubljana spodbuja ustvarjalni razvoj najmlajše generacije profesionalnih dramatičark in dramatikov, izbranih preko javnega poziva, ter si prizadeva približati njihova dela občinstvu skozi format bralnih uprizoritev.
V okviru četrtega sklopa Novih branj se s kratkimi dramami predstavlja pet perspektivnih avtoric. To so Nina Jakulin Vavpotič z Jaz te rabim, moja mala, Ana Lorger z Vse naše smrti, Katja Markič s Kakofonijo tišine, Iva Š. Slosar s Kako se smeji papež in Nika Švab z Veliki S01E01.
Njihovih pet zanimivih in žanrsko ter vsebinsko povsem raznolikih kratkih dram bo povezala bralna uprizoritev #VelikiČudežni, ki bo doživela premiero v petek, 15. aprila, ob 19.00 v Mali Drami. Režiser uprizoritve je Jernej Potočan, dramaturginja Simona Hamer in lektorica Tatjana Stanič.
Kratke drame interpretirajo člani Draminega igralskega ansambla Nejc Cijan Garlatti, Vanja Plut, Petra Govc, Maja Končar, Gorazd Logar, Marko Mandić, Saša Mihelčič in Maja Sever. Premieri bo sledil pogovor z avtoricami dram.
Prva ponovitev, napovedana za soboto, 16. aprila, ob 20.00 v Mali Drami, je odpovedana.
Delovna srečanja Novih branj so tudi v sezoni 2021/22 potekala tedensko, med oktobrom in marcem. Skupina izbranih pisk, ki so se odzvale na javni poziv, se je najprej ogrela skozi različne (odrske in pisne) improvizacije, nato razmišljala o dani temi skozi filozofsko-sociološko in teatrološko perspektivo, veliko pisala, konstruktivno debatirala o nastajajočih dramah in bila deležna gostujočih dramaturških, lektorskih, režijskih in igralskih komentarjev. V tem procesu jih je ves čas vodila dramaturginja, dramatičarka ter dolgoletna članica Pregleja Simona Hamer, ki je napisala že več deset dramskih besedil, priredb in dramatizacij in sodelovala pri številnih avtorskih projektih. Za Razglednice ali strah je od znotraj votel, od zunaj pa ga nič ni je Hamerjeva leta 2017 prejela Grumovo nagrado za najboljše dramsko besedilo, za libreto Cimra pa nagrado Gašperja Tiča, v letošnji sezoni pa je Drama na Velikem odru krstno uprizorila njeno igro Vse OK, ki je bila leta 2020 nominirana za nagrado Slavka Gruma.
"Četrti sklop Novih branj ne pušča nobenega dvoma: slovenska dramatika cveti. Na polno!" ob koncu letošnjih srečanj razmišlja konceptualna vodja in mentorica delavnic Simona Hamer. "Pred bralce in gledalce smelo stopa, spletena iz različnih dramskih formatov in tipov pisav, prinašajoč razplasteno raznorodne vsebine in teme. Nina Jakulin Vavpotič, Ana Lorger, Katja Markič, Iva Š. Slosar in Nika Švab so avtorice, ki so pol leta sodelovale v dramskem laboratoriju Novih branj, katerega namen je najmlajši generaciji dramatičark in dramatikov ponuditi ustvarjalno platformo za razvijanje dramskih besedil, mentorsko in vzajemno pomoč pri procesu pisanja in predstavitev nastalih dram v obliki bralnih uprizoritev.
Na pobudo bivšega ravnatelja SNG Drama Igorja Samoborja je skupno inspiracijsko izhodišče tokrat predstavljala maturitetna literatura: Veliki Gatsby F. S. Fitzgeralda in Čudežni Feniks Andreja Hienga. Avtorice so k izbranemu romanu pristopale zelo svobodno; najbolj direktno referenco ohranja Nika Švab v kratki drami Veliki S01E01, ki se spogleduje s formo (ready-made) podcasta z romanesknimi liki in z avtorico transkripcije njihovega pogovora, skozi katero vzpodbuja kritični razmislek pri (maturitetnih) bralcih. Situacija avtomobilske nesreče iz Velikega Gatsbyja je inspirirala dramo Vse naše smrti Ane Lorger, kjer skozi pet različnih (ženskih) perspektiv in pretanjeni jezik pogledamo na smrt mlade protestnice na ljubljanski obvoznici. Nina Jakulin Vavpotič v svoji dialoški energijski bombi Jaz te rabim, moja mala pokuka za zidove študentskega stanovanja, kjer Dejzi in Jordana skušata prekrmariti mimo čeri zlomljenih src, bližajočih se rokov, zalezovalcev in #me too gibanj. (Socialno) občutljiva pozicija mlade kiparke je osnova za Kakofonije tišine Katje Markič, kjer avtorica ustvari intrigantno partituro raznolikih dramskih tehnik in likov. Tudi Kako se smeji papež Ive Š. Slosar je stilsko in jezikovno izjemno bogata kratka drama, ki skozi pomežik tradiciji kronike predstavlja čudodelno življenje neke (fiktivne) svetnice.
Izrazito aktualne teme, vešča implementacija raznovrstnih dramskih postopkov, inovativna uporaba jezika, premikanje mej uprizoritvenih formatov, predvsem pa strast in svežina, ki jih v izobilju prinašajo mladi dramski glasovi, anticipirajo zgolj eno repliko: Še!" je svojo analizo letošnjih Novih branj zaokrožila Hamer.