Na fotografiji so evrski bankovci. Foto: EPA
Na fotografiji so evrski bankovci. Foto: EPA

Gluhi in naglušni gledalci lahko edino potrošniško oddajo v Sloveniji ob torkih ob 17.25 sočasno s slišečo javnostjo, ki oddajo gledana TV SLO 1,spremljajo na MMC TV, kjer vsebine v slovenski znakovni jezik izmenično tolmačita Nataša Kordiš in Tanja Giuliatti Davinić. Danes bodo v oddaji Posebna ponudba govorili o tem, kaj se zgodi z avtomobili, kupljenimi na lizing, če gre podjetje, s katerim imate sklenjeno zakupno pogodbo za vozilo, v stečaj.

Lanije bilo po podatkih Združenja bank Slovenije sklenjenih okoli 65.000 zakupnih pogodb v vrednosti približno 612 milijonov evrov, nepremičninskega zakupa je bilo zgolj 4,6 milijona evrov. Podatki sicer kažejo, da je zakup ali lizing v vzponu. Do tod je vse lepo in prav. Zalomi se, če vaš zakupodajalec zaide v finančne težave ali celo v stečaj, saj ostaja lastnik vozila ali nepremičnine vse do poplačila obrokov. Vam torej v takem primeru grozi odvzem avtomobila ali morda hiše? Poglejmo konkreten primer. V uredništvu Posebne ponudbe so dobili pismo ogorčenega gledalca, ki je nakup novega vozila financiral s pomočjo lizinga pri Krekovi družbi za storitve iz Maribora. Ker je ta zašla v hude finančne težave, so banke začele unovčevati zavarovanja, torej tudi nepremičnine in premičnine lizingojemalcev. Celo tistih, ki so svoje obveznosti predčasno poplačali. Gledalcu, ki ne razume, kako je lahko odgovoren za finančne obveznosti KDS-a do tretjih oseb, so ponudili, da vozilo še enkrat odkupi po današnji vrednosti. Nekateri so to tudi storili, pravi naš gledalec, po naših podatkih eden od nekaj manj kot tristotih, ki utegnejo ostati brez vozil, čeprav obroke redno odplačujejo.

Nova zakonodaja ščiti potrošnike

»Določeno število od teh tristo, nekaj smo jih rešili, nekaj jih še bomo oziroma bodo v postopku takrat, ko bodo odplačali vse anuitete, takrat bomo tudi te ali preko sodišča ali drugače skušali rešit in bodo preneseni v trajno last,« je pojasnil odvetnik podjetja KDS Andrej Kac. V Združenju bank Slovenije lizingojemalce mirijo, da ne bodo ostali brez svojih vozil, saj da nova zakonodaja preprečuje, da bi se upniki poplačali z izvršbo nad predmetom zakupne pogodbe. A dejstvo je, da v času sklepanja pogodb ta zakonodaja še ni veljala. »Upošteva se tista zakonodaja, pod katero je bilo sklenjeno razmerje ob začetku. Ta zakonodaja ne velja za tiste lizingojemalce, ki so sklenil razmerje po prejšnji zakonodaji, vendar kljub vsemu zaenkrat uspešno rešujemo vse primere za vse tiste, ki so do nekega trenutka izplačali vse obroke,« še pojasni Kac. V tej zgodbi se odpira vrsta pravnih problemov, opozarja Marko Zaman iz Zbornice iz Zbornice upraviteljev Slovenije in nadaljuje: »Med drugim ta, da upnik, ki je dosegel plombo na tem premoženju, je zagotovo vedel, da posega na premoženje, kjer je lastninska pravica v pričakovanju nekoga tretjega.«

Izvensodna rešitev za poplačilo terjatev

Družba TCK, ki sodi v skupino Heta Asset Resolution, in je zaradi terjatev do Krekove družbe vpisala plombo na vozilo našega gledalca, nam je pisno sporočila, da konkretnih podrobnosti in poteka posameznih poslov ne komentirajo, da pa se s Krekovo družbo za storitve pogovarjajo o izvensodni rešitvi za poplačilo terjatev, kar bi pozitivno vplivalo na položaj prizadetih potrošnikov, saj bi se njihove obremenitve na predmetih lizinga s tem sprostile. »Če smo na sodišču preigrali nekaj primerov in je prišlo do nekega vzorca rešitve, zakaj bi za preostale potrebovali sodišče, če bi lahko to rešili pogodbeno? Mogoče pričakujem, da bomo s finančno institucijo, ki nas blokira, dosegli to rešitev oziroma dogovor,« meni Kac, ki sicer na vprašanje, ali utegne kdo zaradi finančnih težav KDS-a ostati tudi brez nepremičnine, odgovorja, da je pooblaščen samo za komentar problematike reševanja premičnin, da pa bi se verjetno tudi zgodba z morebitnimi zaplenjenimi nepremičninami reševala na sodišču. Pred kratkim je sicer Gorenjska banka, ki je vmes postala nova upnica Krekove družbe, na dražbi prodala hišo, a šele, ko najemnika nista več plačevala svojih obveznosti.

Lizing ali kredit

Od milijarde evrov poslov, kolikor jih je bilo lani sklenjenih na področju lizinga premičnin, je bilo 42 odstotkov za nova osebna vozila, 20 odstotkov za rabljena, dobra četrtina za komercialna vozila, ostalo predstavljajo plovila, gradbena mehanizacija in industrijska oprema. Na drugi strani je bilo na področju lizinga nepremičnin sklenjenih zgolj za 50 milijonov evrov poslov. »Pred krizo je bil delež nepremičnin mnogo višji in to je bil razlog, da so se nekatera lizinška podjetja po prvi krizi leta 2008 znašla v kar resnih težavah,« pove Mitja Otorepec iz podjetja Summit Leasing. Lizing premičnin postaja vse bolj dostopen, tako so denimo lani kar 50 odstotkov vseh novo registriranih vozil v Sloveniji prodali s finančnim lizingom. »V zgodnjih 90-ih letih smo poznali celo davek na finančni lizing, danes pa obresti iz naslova finančnega lizinga niso obdavčene in s tega vidika sta lizing in kredit popolnoma izenačena,« pojasni Otorepec. A dejstvo je, da finančne institucije veliko hitreje kot kredit odobrijo lizing, saj ves čas odplačevanja lizinga zadržijo pravno lastništvo nad vozilom. »Praviloma so kriteriji za odobravanje kredita nekoliko strožji, ker dajalec kredita terjatve nima zavarovane z lastništvom vozila, kot v primeru lizinga in tudi zato je lizing bolj dostopen,« še doda Otorepec. Predsednik zbornice upraviteljev Slovenije Marko Zaman, na vprašanje o tem, ali izbrati lizing ali kredit, s pravnega vidika svetuje: »Ko enkrat ne izpolnjuješ obveznosti po lizing pogodbi, pride do fikcije preobdarjenosti lizingodajalca, ki je lastnik predmeta. Z njim lahko razpolaga in ga prodaja, po drugi strani pa ima svojo terjatev. torej ima vse, v nekem trenutku ima predmet in terjatev, jaz pa nimam ničesar.« Ob tem sogovornik opozarja, da lizing pogodbe v Sloveniji pravno niso regulirane: »Praksa je že večkrat pokazala potrebo, da bi morale biti lizing pogodbe urejene z zakonom.« Mitja Otorepec iz podjetja Summit Leasing sicer meni, da je nedavno sprejet zakon o potrošniških kreditih to dilemo dokončno razrešil: »Po tej noveli imajo namreč vsi lizingojemalci v primeru stečaja lizing hiše možnost, da prednostno odkupijo vozila in ta vozila ne gredo več v stečajno maso.«

Več v oddaji Posebna ponudba

Vam torej v primeru, da vaš zakupodajalec zaide v finančne težave ali celo v stečaj, saj ostaja lastnik vozila ali nepremičnine vse do poplačila obrokov, grozi odvzem avtomobila ali morda hiše? Odgovore bodo ponudili v oddaji Posebna ponudba, ki jo boste lahko v slovenskem znakovnem jeziku spremljali v torek, 25. aprila ob 17.28 na MMC TV napovezavi: http://4d.rtvslo.si/zivo/tvmmc. Vse objavljene oddaje si boste pozneje lahko znova ogledali tudi v arhivu MMC, na spletni strani www.dostopno.si, pod rubriko Oddaje z znakovnim jezikom.

V.P.