Na fotografiji je moški na električnem skiroju. Foto: EPA
Na fotografiji je moški na električnem skiroju. Foto: EPA

Gluhi gledalci lahko edino potrošniško oddajo v Sloveniji ob torkih ob 17.30 sočasno s slišečo javnostjo, ki oddajo Koda gleda na TV SLO 1, spremljajo na MMC TV, kjer vsebine v slovenski znakovni jezik izmenično tolmačita Nataša Kordiš in Tanja Giuliatti Davinić. V tednu mobilnosti bodo v Kodi vzeli pod drobnogled električne skiroje, ki postajajo vse večji izziv tako za mesta kot tudi za državo.

Na slovenskih pločniki, ulicah, cestah je vse več električnih skirojev. Vse več pa je tudi poškodb, v ljubljanskem UKC so samo letos obravnavali že 220 poškodovanih voznikov skirojev. In medtem, ko v številnih državah vožnjo z električnimi skiroji na površinah za pešce prepovedujejo, Slovenija ubira ravno nasprotno pot. »Nobeno mesto oziroma država ni mogla biti pripravljena na to, zato, ker je bil porast tako skokovit, da je pravzaprav bil pojav popolnoma nepričakovan,« meni Marko Peterlin z Inštituta za politike prostora. Vzrokov za nenadno priljubljenost električnih skirojev je več: so razmeroma preprosti za uporabo, ne zavzamejo veliko prostora, za napajanje je dovolj električna vtičnica. Tudi cenovno so vse bolj dostopni, poleg tega si jih lahko v nekaterih mestih enostavno izposodite. V Ljubljanskem podjetju, ki v Ljubljani in na Obali nudi izposojo 150 električnih skirojev, se zavedajo tudi varnostnih tveganj. Nekaj objestnim voznikom so uporabo prepovedali. »Poudarjamo, da je potrebno nositi čelado. Čelade dajemo brezplačno. Potrebno je tudi paziti na pešce, na območju, kjer je veliko peščev, je potrebna večja previdnost med vožnjo,« opozarja direktor podjetja Mik Mik Gregor Gololičič.

Vse več poškodb

Lani so na ljubljanskem urgentnem bloku obravnavali 162 poškodb s klasičnim ali električnim skirojem, letos že 220, na srečo ni šlo za hujše poškodbe. Policistov poškodbe ne čudijo, na cestah namreč opažajo vse več kršitev uporabnikov električnih skirojev. »Šlo je predvsem za dogodke, ko sta trčila pešec in udeleženec z električnim skirojem, veliko je bilo tudi padcev voznikov skirojev na vozišču, so pa tudi že bila bližnja srečanja z vozniki osebnih avtomobilov,« pojasni vodja Sektorja prometne policije pri generalni policijski upravi Ivan Kapun. »Do padcev lahko pride med pločniki zaradi robnikov, težava so lahko tudi udarne jame. Zaradi majhnih kolesc se lahko hitro zgodi, da nekdo pade,« meni Tomaž Farčnik z AMZS-ja. Za večjo varnost je treba posodobiti Zakon o pravilih cestnega prometa, so prepričani poznavalci. Po trenutno veljavni zakonodaji bi namreč težko odgovorili že na vprašanje kakšna prevozna sredstva so to in kakšna so pravila za vožnjo z njimi. Na Agenciji za varnost prometa poudarjajo, da mora biti e-skirojem dovoljena le vožnja po kolesarskih stezah, kjer teh ni pa izjemoma po cestah. Koliko predlogov in pripomb bodo upoštevali snovalci prenovljene zakonodaje na Ministrstvu za infrastrukturo bo jasno pred koncem leta, ko naj bi nova pravila stopila v veljavo.

Začelo se je v Kaliforniji

Električni skiroji so se prvič pojavili v Santa Monici v Kaliforniji Septembra 2017, od takrat so se razširili v mesta po vsem svetu. In z njimi težave. Kupi vsepovprek odloženih vozil, zaskrbljujoče število nesreč, celo s smrtnim izidom. V Parizu je po trčenju s tovornim vozilom poleti umrl 25-letnik, že aprila pa je bil trk s skirojem usoden za 81-letnega pešca. V Franciji je vožnja s skirojem po pločniku in v parkih prepovedana, prav tako parkiranje na pločnikih. Kršitelji predpisa so kaznovani s 135-imi evri globe. Tako kot Francija je tudi Nemčija hitrost električnih skirojev omejila na 20 kilometrov na uro. Podobno je v Avstriji, skiroji so dovoljeni na kolesarskih stezah in cestah. V Barceloni je umrla peška, v katero je trčil skiro, tam so izposojo skirojev v središču mesta prepovedali. Tudi iz Londona so poleti poročali o smrti Youtube zvezdnice, ki je podlegla poškodbam po trčenju skiroja s tovornim vozilom. V Združenem kraljestvu je sicer vožnja z električnimi skiroji na vseh javnih površinah prepovedana. Številna druga evropska mesta se reševanja težav z električnimi vozili še lotevajo. Vožnjo skirojev po pločniku prepoveduje tudi večina ameriških mest. Čelada pa je po dostopnih podatkih obvezna zgolj v Tel Avivu, čeprav skoraj polovica ponesrečenih s skiroji utrpi poškodbe glave. Evropska unija pripravlja direktivo, po kateri bo treba skleniti zavarovanje avtomobilske odgovornosti za vsako vozilo z motorjem, torej tudi za električne skiroje.

Več v oddaji Koda

Odgovore na številna vprašanja in dileme, ki jih je tudi v naš prostor vnesla uporaba električnih skirojev, boste dobili v oddaji Koda, ki jo boste lahko v slovenskem znakovnem jeziku spremljali tudi v torek, 17. septembra ob 17.30 na MMC TV na povezavi: http://4d.rtvslo.si/zivo/tvmmc. Vse objavljene oddaje si boste pozneje lahko znova ogledali tudi v arhivu MMC, na spletni strani www.dostopno.si, pod rubriko Oddaje z znakovnim jezikom.
V.P.