V okviru festivala Shakespeare za vedno bo v Cankarjevem domu v Ljubljani v torek, sredo in četrtek, 10., 11. in 12. maja, ob 20. uri na ogled predstava Hamlet pa pol. Ustvarjalci predstave so odrsko dogajanje oblikovali tako, da je primerno za vse ljubitelje gledališke umetnosti, starejše od štirinajst let, v gledališče na hamletovsko komedijo zmešnjav pa vabijo tudi slepe in slabovidne obiskovalce.
O izzivih sodobnega gledališča in o črpanju iz večstoletne gledališke tradicije smo se pogovarjali s Klavdijo Zupan, dramaturginjo in producentko predstave Hamlet pa pol.
Mineva 400 let od Shakespearjeve smrti in predstava Hamlet pa pol se njegovega gledališča loteva nekoliko drugače. Kaj gledalcu prikaže dogajanje v Hamletu pa pol?
Dogajanje se vrti okoli premiere Hamleta v osrednji gledališki hiši. A bolj ko se bliža veliki dogodek, jasneje postaja, da so odnosi znotraj gledališča prav tako zapleteni kot v sami drami. In tako se Hamletova zgodba že pred velikim dogodkom odvrti med samimi izvajalci, seveda prestavljena v današnji čas in razmere. Osrednje gonilo zgodbe je generacijski spopad med prihajajočimi gledališčniki najmlajših generacij ter že uveljavljenimi pripadniki starejših, tistimi, ki so že pri koritu in se v novih razmerah za vsako ceno oklepajo svojih stolčkov. Z uporabo mask in tehnik sodobne commedie del' arte nastopajoči igralci odigrajo vsak po več vlog in tako ponudijo svež in zabaven pogled na najslavnejše delo velikega barda, obenem pa omogočijo edinstven vpogled v zakulisje sodobnega gledališkega sveta.
Na spletni strani Cankarjevega doma imate v opisu zapisanotudi, da je v predstavo vključen opis dogajanja za slepe in slabovidne. Kako ste predstavo prilagodili za to specifično občinstvo?
Ključne informacije, povezane z razumevanjem dogajanja, so vključene neposredno v dialog. Dramski liki komentirajo dogajanje in ga tako tudi pojasnjujejo. Pri tem nas je navdihovala predvsem tradicija elizabetinskega, to je Shakespearjevega gledališča, kjer je zaradi zelo skromne scenografije večina prizorišč opisanih prav v dialogu. Iz glasbenega gledališča smo si »sposodili« glasbeno »kodiranje«.Tako smo nekaterim akcijam, ki se ponavljajo, na primer spogledovanje, dodali glasbeno prepoznaven komentar, prav tako smo vsem dramskim likom določili glasbeni avizo, s katerim vstopajo na prizorišče. Prizor pantomime smo pospremili z opisom dogajanja, ki ga izvaja eden od likov. V celotnem ustvarjalnem procesu smo pravzaprav izhajali iz različnih gledaliških praks, ki omogočajo posredovanje različnih ravni dogajanja z različnimi, v tem primeru predvsem zvočnimi načini. Bistveno vodilo pa nam je bilo predvsem razvijanje ustvarjalnih potencialov najrazličnejših gledaliških izraznih praks v procesu empatije in identifikacije z najširšim občinstvom.
Obiskovalce predstave vabite tudi, da se pred samo predstavo udeležijo kratke predstavitve dramskih likov ter otipa mask in rekvizitov. Kako se lahko tisti, ki jih to zanima, prijavijo na ta uvodni del?
Nič posebnega ni potrebno. Edini pogoj je, da obiskovalci, ki bi želeli pred predstavo tudi ta uvod, pridejo vsaj 15 minut pred napovedanim začetkom predstave. Ker bi želeli doživetje predstave razviti v kar najbolj univerzalno, bomo z veseljem upoštevali tudi komentarje po predstavi oziroma kakršne koli predloge izboljšav.Mogoče bomo koga spodbudili, da si bo našo predstavo ogledal večkrat.
S svojim delom uvajate po svoje nove pristope v gledališču. So ti izziv za ustvarjalce?
Mogoče so v našem prostoru tovrstni pristopi bolj novi ali pa vsaj ne tako prisotni, vendar smo pri predstavi Hamlet pa pol izhajali iz obstoječih gledaliških praks, iz gledališča samega.Potreben je bil samo malce specifičen ustvarjalni motiv. Vsakdo od ustvarjalcev je potem za svoje področje prispeval načine, ki omogočajo različne načine spremljanja. Za vse nas je bil to zares inspirativen izziv, ki je zdaj, ko se predstava zares sooča z občinstvom, postavljen pred nove preverbe, potrditve, izboljšave. Vsaka ponovitev nam da nov zagon za izboljšavo.
Kako s svojim delom razvijate koncept gledališča za vse?
Pri svojem delu nekako skorajda v vsakem projektu skušam senzibilizirati predvsem ustvarjalce, da obstajajo različni načini spremljanja gledaliških predstav. Nekdo spremlja bolj vizualni del, drugi bolj zvočnega, tretji si zapomni teksture,skratka, gledališče pritegne zelo različne ljudi na zelo različne načine. Od tod je samo korak do razvoja raznolikih in raznoterih načinov dostopnosti gledališča za vse. Trenutno me zanima dostopnost skozi zvočne in taktilne načine za različne starostne skupine. Jeseni bomo namreč pripravili otroško cirkuško predstavo, ki bo omogočala veččutno zaznavo in bo tudi interaktivna – obiskovalci bodo sooblikovali predstavo. Ampak o tem takrat.
Kdaj in kje si lahko v prihodnjih dneh ogledamo predstavo Hamlet pa pol?
Hamlet pa pol bo na sporedu v Cankarjevem domu v Ljubljani v torek, 10. maja, sredo, 11. maja, in v četrtek, 12. maja. Predstava je vse dni ob 20. uri v dvorani Duše Počkaj. Traja 75 minut, brez uvoda. Sicer načrtujemo ponovitev v Ljubljani še 18. junija v okviru Klovnbuf festivala, predvidoma na dvorišču KUD France Prešeren.Načrtovane so še tudi ponovitve 29. junija v Celju, 30. junija v Piranu in 1. julija v Izoli. Upamo, da bomo jeseni gostovali tudi po manjših krajih, saj predstava tehnično ni zahtevna, kar omogoča tudi nastope recimo po šolah.
Kakšni pa so vaši prihodnji načrti predvsem glede razvijanja in ustvarjanja gledališča za vse – tudi za slepe in slabovidne ljubitelje odrske umetnosti?
Zagotovo bi bil na tem področju že čas, da se vzpostavi trajnosten in sistemski način dostopnosti gledaliških vsebin. Podobno kot so velik korak že naredili muzeji in galerije, pa tudi področje filma ima že določene standarde. Želela bi, da se vzpostavi trajnostni in predvsem sistemski način razvijanja dostopnosti gledaliških vsebin. Skupaj s kolegico Sandro Jenko iz Slovenskega gledališkega inštituta sva oblikovali projekt, ki bi na tem področju zagotovil prav to. Trenutno smo v fazi zbiranja sredstev in upamo, da se bodo že jeseni začele prve akcije.
Vabljeni torej na komedijo zmešnjav Hamlet pa pol, ki je na ogled v Cankarjevem domu v okviru festivala Shakespeare za vedno. Predstavo je režiral Jaka Andrej Vojevec, v njej pa se v različnih vlogah preizkusijo Tina Gunzek, Rok Kravanja, Gašper Jarni, Uroš Jezdić. x
Veronika Rot