Gluhi in naglušni gledalci lahko edino potrošniško oddajo v Sloveniji ob torkih ob 17.28 sočasno s slišečo javnostjo, ki oddajo Koda gleda na TV SLO 1, spremljajo na MMC TV, kjer vsebine v slovenski znakovni jezik izmenično tolmačita Nataša Kordiš in Tanja Giuliatti Davinić.Tokrat bo ekipa Kode vzela pod drobnogledkorupcijo v slovenskih avtošolah. Govorili bodo tudi o usposobljenosti učiteljev vožnje v avtošolah, o tem ali avtošole voznikom ponudijo dovolj znanja in veščin vožnje za varen vstop v promet in kako vzgojiti strpnejšega, defenzivnejšega in ekološko ozaveščenega voznika.
V Sloveniji imamo več kot milijon 100 tisoč registriranih osebnih avtomobilov, skoraj milijon 400 tisoč ljudi z vozniškim dovoljenjem, vsako leto pa na naše ceste zapelje okrog 20 tisoč novih voznikov. Kako vzgojiti strpnejšega, defenzivnejšega in ekološko ozaveščenega voznika, predvsem pa, kako preprečiti korupcijo v avtošolah, ki posledično vpliva na znanje vožnje kandidatov ter varnost v prometu, so vprašanja, ki se jih bo ekipa Kode lotila v današnji oddaji. danes. Povod za današnjo temo je najnovejši primer korupcije v eni izmed celjskih avtošol, kjer je učitelj vožnje v letih 2016 in 2017 od kandidatov zahteval od 25 do 600 evrov podkupnine zato, da jim ni bilo treba opravljati teoretičnega dela izpita, po bližnjici so opravili tudi praktični del. »Na pristojno državno tožilstvo smo podali kazensko ovadbo zaradi suma storitve več kaznivih dejanj nedovoljenega sprejemanja daril, nedovoljenega dajanja daril in pa ponareditve ali uničenja poslovnih listin,« je pojasnil Matjaž Vrabec s Policijske uprave Celje. Poleg inštruktorja so ovadili še 10 oseb, ki so podkupnine dajale. Pri učitelju vožnje je bila opravljena tudi finančna preiskava.
Najmanj 150 voznikov vozniško dovoljenje kupilo
Na sodišču se je decembra znova znašel tudi eden glavnih akterjev afere s ponarejenimi potrdili za vozniška dovoljenja Tomaž Uršič, ki je bil zaradi posredovanja pri goljufijah že pravnomočno obsojen na triletno zaporno kazen. Tudi v novem sodnem postopku so očitki podobni: pomoč pri pridobivanju lažnih dokumentov, s katerimi so kandidati lahko opravljali izpit. Uršič naj bi goljufije izvedel v letu 2012, koliko je z njimi zaslužil, ni znano. V preteklih letih pa je še posebej v javnosti odmevala obsežna kriminalistična akcija, ki je razkrila, da je najmanj 150 voznikov vozniško dovoljenje kupilo, 1200 mladih voznikov in 4000 najhujših prekrškarjev plačalo tečaj varne vožnje, a ga niso opravili, 3200 voznikov pa kupilo tečaj varne vožnje za izbris kazenskih točk. Ne samo, da so goljufale avtošole, pa tudi uradniki na upravnih enotah, za vse naj bi vedeli tudi pristojni, a niso ukrepali. »Naša ocena je bila, da bi z nekimi hitrimi postopki ali strokovnimi nadzori ali s postopki spremembe zakonodaje to zbiranje dokazov ogrozil,« je pred dobrimi štirimi leti povedal takratni v. d. generalnega direktorja direktorata za promet na ministrstvu za infrastrukturo in prostor BojanŽlender. Po izbruhu afere so se stvari vendarle premaknile: Žlender je moral oditi, začeli so se izvajati nadzori, spremenjen je bil sistem izdajanja potrdil za tečaje varne vožnje, teoretični izpit se zdaj opravlja elektronsko, nekaj šol je bilo izbrisanih iz registra, spremenjen je bil Zakon o voznikih. Septembra 2014 je bila na 5-letno zaporno kazen obsojena inštruktorica vožnje Jasmira Bajrektarević, plačati je morala tudi 10 tisoč evrov kazni. Tako kot še 13 soobtoženih je priznala goljufije z vozniškimi dovoljenji.
Zakon o voznikih - največ sprememb na področju avtošol
Agencija za varnost prometa je z novim zakonom dobila več pristojnosti, ki po novem določa tudi ceno zaključnega izpita za vozniško dovoljenje. V primeru odkritih kršitev lahko Agencija ukrepa sama, na pomoč ji ni treba več klicati drugih državnih organov. V primeru hujših kršitev lahko Agencija šolo vožnje tudi izbriše iz registra. Z novim zakonom je bil uveden tudi razširjeni register avtošol, v katerem mora biti med drugim navedena lokacija funkcionalne površine ustrezno urejenega poligona. To naj bi preprečilo, da inštruktorji kandidate vozijo kar na parkirišča različnih podjetij. Poleg ustreznih poligonov, bi morali poskrbeti tudi za strokovnost inštruktorjev, opozarja avtomobilski strokovnjak Andrej Brglez: »Danes je na dodatnem izobraževanju mladih voznikov kup inštruktorjev, ki bo dobilo mogoče le 10 odstotkov tistega znanja, ki bi ga morali pridobiti, zato, da bi vrhunsko izobraževali mlade voznike.«
Rezultati ne pridejo čez noč
Bistveno se je z novim zakonom spremenila ureditev delovnih razmerij učiteljev vožnje - ti z avtošolami ne smejo več sodelovati pogodbeno, ampak morajo biti zaposleni. Programe šol voženj lahko po novem zakonu izvajajo tudi tuje organizacije, ki pa morajo pridobiti vsa potrebna dovoljenja in spoštovati slovensko zakonodajo. Po novem je precej lažja tudi izmenjava podatkov med izvajalci zdravstvene dejavnosti in ministrstvom, ki vodi evidenco o vozniških dovoljenjih. S tem naj bi preprečili izdajanje vozniških dovoljenj osebam, pri katerih je sposobnost za vožnjo že vprašljiva. A strokovnjaki opozarjajo - nova zakonodaja ne more čez noč povečati prometno varnost v Sloveniji. Še tako stroga zakonodaja tudi ne more preprečiti nepravilnosti in goljufih, dodajajo na prometnem ministrstvu. »Ko opazimo nepravilnosti, moramo na to opozoriti, tudi starši, če vidijo, da otroci ne dobijo pravega znanja. Ne smejo samo gledati, češ da bo pa manj ur treba plačati. Agencija ima kanale, da se jim to sporoči, mediji ste odgovorni, vsi se moramo vključiti v ta proces, če vidimo, da sistem ne funkcionira,« je prepričan Brglez.
Od 1. januarja višje cene
Z novim letom je Agencija za varnost prometa ceno opravljanja vozniškega izpita dvignila za nekaj manj kot 30 evrov. Obeta pa se še ena podražitev, zaradi katere bo vozniški izpit še dražji. Opravljanje teoretičnega dela vozniškega izpita, za katerega smo doslej odšteli skoraj 32 evrov, je od 1. januarja dražje za več kot 10 evrov, praktični del izpita pa se je za najštevilčnejšo B kategorijo podražil s 15 na 33 evrov. Novo ceno so na Agenciji za varnost prometa izračunali na podlagi stroškov, ki so jih imeli z zagotavljanjem opravljanja vozniških izpitov v letu 2016. »Elektronsko testiranje kandidatov je bistveno podražilo vozniški izpit. S tem je zagotovljen višji standard in pa boljše znanje kandidatov. Po drugi strani pa so se zahteve za opravljanje izpita v zadnjih letih precej dvignile, kriterij se je povečal s stališča zagotavljanja vadbenih površin,« jepoajsnil Robert Gril iz Javne agencije za varnost prometa in dodal: »Ker iz proračuna Javna agencija ni dobila zadosti sredstev, smo za zagotavljanje opravljanja vozniških izpitov posegali tudi v preventivo, kar pa seveda ne smemo prepustiti naključjem.« Še vedno pa največji strošek za bodoče voznike predstavljajo učne ure vožnje v avtošolah. Cene se trenutno gibljejo od 20 do 25 evrov na uro, minimalno število ur za opravljanje izpita je 20, v povprečju pa kandidati do izpitne vožnje opravijo 34 ur, za kar odštejejo med 800 in 1000 evri. »Verjamem, da je za tiste, ki plačujejo vozniški izpit, to velik znesek. V šolah vožnje pa se srečujemo z drugo težavo, saj s prihodki od prodajnih cen učnih ur in tečajev prometnih predpisov pokrivamo vse stroške. Šole vožnje s svojo osnovno dejavnostjo pa ne moremo preživeti,« pravi Matjaž Mozetič iz Avto šole B&B in prizna, da bi bilo realno, da se cena z novo ureditvijo dvigne za 50 do 70 odstotkov. Za koliko se bodo dvignile cene učnih ur, če sploh, bo določil pravilnik, ki pa ga Ministrstvo za infrastrukturo še ni sprejelo.
Več v oddaji Koda
Kako usposobljeni so učitelji vožnje v avtošolah? Ali avtošole ponudijo dovolj znanja in veščin vožnje za varen vstop v promet in kaj bi lahko še izboljšali na tem področju? Kako vzgojiti strpnejšega, defenzivnejšega in ekološko ozaveščenega voznika? Kako preprečiti korupcijo v avtošolah, ki posledično vpliva na znanje vožnje kandidatov ter varnost v prometu? Odgovore bodo ponudili v oddaji Koda, ki jo boste lahko v slovenskem znakovnem jeziku spremljali tudi danes, 23. januarja ob 17.28 na MMC TV na povezavi: http://4d.rtvslo.si/zivo/tvmmc. Vse objavljene oddaje si boste pozneje lahko znova ogledali tudi v arhivu MMC, na spletni strani www.dostopno.si, pod rubriko Oddaje z znakovnim jezikom.
V. P.