Na fotografiji so osebe v belih oblačilih, vidne so samo noge. Foto: BoBo
Na fotografiji so osebe v belih oblačilih, vidne so samo noge. Foto: BoBo

Gluhi in naglušni gledalci lahko edino potrošniško oddajo v Sloveniji ob torkih ob 17.25 sočasno s slišečo javnostjo, ki oddajo gledana TV SLO 1,spremljajo na MMC TV, kjer vsebine v slovenski znakovni jezik izmenično tolmačita Nataša Kordiš in Tanja Giuliatti Davinić. Ekipa oddaje Posebna ponudba bo danes vzela pod drobnogled zavajanje v oglasih.

Z oglasi, s katerimi nas proizvajalci in trgovci vabijo k nakupu, nas bombardirajo tako rekoč na vsakem koraku.V časopisih, na radiu, televiziji, spletu, z obcestnih plakatov. Pogosto nas v učinkovitost izdelka prepričujejo zadovoljni uporabniki, ki ne obstajajo in zdravniki, ki to običajno niso. Konec lanskega leta je sicer v veljavo stopil nov kodeks zdravniške etike, ki je nekaj novosti vpeljal tudi na področju pojavljanja zdravnikov v oglasih. Kodeks zdravnikom med drugim prepoveduje reklamiranje izdelkov, katerih učinki nimajo strokovne ali znanstvene podlage. »V zadnjem času je veliko reklam za razne kapsule, ki naj bi ščitile jetra ali pa izboljšujejo gibljivost sklepov ali obnavljajo hrustanec v sklepu. Če bi se v taki reklami pojavil zdravnik, bi bilo to nedvomno proti kodeksu zdravniške etike,« opozarja vodja skupine, ki je pripravila nov kodeks zdravniške etike Matjaž Zwitter in dodaja, da lahko po novem zdravnik reklamira storitve, kot so denimo zobozdravstvene. Kdo so torej zdravniki, ki v celostranskih časopisnih oglasih promovirajo najrazličnejša dopolnila, ki odpravijo vse vrste bolečin. »Obravnavali smo primere, kjer so se pojavljale slike zdravnikov, vendar je bilo v večini primerov ugotovljeno, da ne gre za resnične osebe, temveč so bile to fotografije, ki so bile najdene na spletu, « pojasni Andreja Mojškrc z Zdravstvenega inšpektorata.

Gre za resničnega zdravnika?

»Ali zdravnik iz reklame res obstaja ali je povsem izmišljen, je čisto vseeno. V vsakem primeru gre za zavajanje, če se sklicuje na osebo, ki je v Sloveniji nihče ne pozna in na ta način dajejo vtis avtoritete, ker pač gre za zdravnika,« meni dr. Samo Kreft s Fakultete za farmacijo. Na zdravstveni inšpekcijo so sicer prejeli več prijav zaradi tovrstnih oglasov, vendar menijo, da te vsebujejo tudi veliko bolj zavajajoče elemente, kot je slika zdravnika. Kot je denimo navajanje lastnosti zdravljenja, kar je dovoljeno le za zdravila. »Taki zavajajoči oglasi imajo velik placebo učinek. Tako da bodo morda ljudje res zadovoljni, saj bo mogoče res prišlo do izboljšanja zaradi psiholoških učinkov. Ampak to nekako ne opravičuje proizvajalca, da služi z zavajanjem,« meni Kreft. Odbora za pravno-etična vprašanja in za zobozdravstvo pri zdravniški zbornici sta v zadnjih letih v povprečju sicer obravnavala od tri do pet primerov pojavljanja slovenskih zdravnikov v oglasih za zdravila in druge medicinske pripomočke. »Pred kratkim dobil vprašanje ortopeda, ali sme nastopati v reklami za šolsko torbo, ki je prilagojena za hrbtenico. V tem ne vidim nič spornega, seveda pod pogojem, da je torba dobra,« pravi Zwitter. Slikovit Kreftov komentar oglasov za čudežno odpravo bolečin vseh vrst, ki najpogosteje ciljajo na starejšo populacijo, veliko pove: »Kot vedno pri vseh oglasih. Če je prelepo, da bi bilo res, potem verjetno ni res.«

Več v Posebni ponudbi

Kdaj govorimo o zavajajočem oglaševanju? Katere kršitve so najbolj pogoste? Katere pravne smernice usmerjajo sodobno oglaševanje pri nas? Na koga naj se potrošniki obrnejo v primeru zavajanja? Kašne so možne posledice zavajajočih reklamnih sporočil? Kako ustvariti bolj etično oglaševanje? To je le nekaj vprašanj, na katere bodo odgovarjali v oddaji Posebna ponudba, ki jo boste lahko v slovenskem znakovnem jeziku spremljali v torek, 31. januarja ob 17.25 na MMC TV napovezavi: http://4d.rtvslo.si/zivo/tvmmc. Vse objavljene oddaje si boste pozneje lahko znova ogledali tudi v arhivu MMC, na spletni strani www.dostopno.si, pod rubriko Oddaje z znakovnim jezikom.

V.P.