Skozi osebne zgodbe invalidov, poškodovancev, želijo v Zavodu VOZIM prispevati k spodbujanju pozitivnega in zdravega vedenja otrok in mladostnikov ter vplivati na varovalne in spodbujevalne dejavnike pred rabo alkohola ter drugih prepovedanih drog in spodbujanje zdravega načina življenja. V opisu lastnega dela pravijo: "Zavzemamo se, da z inovativnim in pozitivnim pristopom pripovedi osebnih zgodb vplivamo na mlade in spreminjamo njihova stališča."
O trenutnih projektih, prihodnosti in pogledu v preteklost Zavoda VOZIM smo se pogovarjali z direktorjem zavoda Davidom Razborškom.
Že vrsto let z Zavodom VOZIM z zgodbami razširjate pomen prometne varnosti in odgovornosti. Že več kot 100 tisoč mladih je ob trdem delu ambasadorjev dobilo informacijo o trajnih posledicah prometnih nesreč: kako danes gledate nazaj, kakšen je bil pogled javnosti na začetku vaše ozaveščevalne poti in kakšen je sedaj?
Ambasadorji Zavoda VOZIM že več kot desetletje ozaveščamo o pomenu varne vožnje in odgovornosti vsakega posameznika na cesti. Na začetku širjenja naših zgodb smo bili precej bolj lokalno orientirani kakor danes, ko smo prisotni po vsej Sloveniji, pa tudi mednarodno. Že pred dobrim desetletjem so tisti, ki so prvič slišali naše zgodbe, te odlično sprejemali, dotaknile so se jih. Organizatorji po šolah so se hitro zavedli njihovega pomena, zato so jih vsako leto znova organizirali za dijake. Danes ni nič kaj drugače, le da smo posodobili delavnice, jih nadgradili z mladinskim delom ter se kot organizacija močno razvili in razširili na nova področja. So pa mladi tisti, ki delajo velike spremembe. V desetletju so res spremenili odnos do vožnje pod vplivom alkohola in posledično pomembno zmanjšali število prometnih nesreč. Štejemo si v veliko čast, da smo del tega procesa spreminjanja mladih, kjer se vsi deležniki zavzemamo za izboljšanje prometne varnosti.
Kot rečeno, ogromno delate na terenu: s kom sodelujete pri tem in kakšni so odzivi ljudi, predvsem mladih?
Pri doseganju družbenih sprememb je pomembna aktivacija in sodelovanje z vsemi ključnimi deležniki. Na nacionalnem nivoju sodelujemo z Javno agencijo za varnost prometa, Ministrstvom za zdravje, Ministrstvom za infrastrukturo, Ministrstvom za javno upravo, Nacionalnim inštitutom za javno zdravje, Policijo in drugimi. Pomembni strateški partner pa so tudi podjetja, kot so Zavarovalnica Generali, Zavarovalnica Triglav, Toyota, komunikacijska agencija Luna\TBWA in DARS. Ključ pa je dobra aktivacija odgovornih v lokalnem okolju, kot so šole, občine, različna društva, lokalna policija, mladinski centri, itd., saj se vse začne v naši najbližji okolici. Poudarek je seveda na mladih, ki so središče našega delovanja. Mlade vključujemo na način, da jih najprej ozavestimo, nato opolnomočimo, potem pa postavimo v središče, kjer v lokalnem okolju s predlogi sprememb sokrekirajo varnejše, bolj trajno in razvojno okolje za vse. Mladim ni vseeno, v kakšni družbi želijo živeti, zato podajajo odlične predloge in se možno odzivajo na probleme v lokalnem okolju. Te predloge pa pozitivno in s sprejemanjem povzemajo lokalni odločevalci.
Ves čas iščete nove in inovativne pristope za opozarjanje ljudi, da vožnja in alkohol preprosto ne gresta skupaj. Že 5. leto tudi z iniciativo Heroji furajo v pižamah. Letos je kampanja doživela zanimiv preobrat, mladi se obračajo na starejše: kako je prišlo do tega, kaj pravi statistika?
Na področjih tako rabe alkohola kot vožnje pod vplivom alkohola ne smemo biti zadovoljni, ker je alkohola na cestah še vedno preveč. So pa mladi edini, ki jih je potrebno pohvaliti, saj edini delajo korake naprej. Zavedajo se, da vožnja pod vplivom alkohola ni sprejemljiva ter to res upoštevajo. Mladi, govorimo o mladih voznikih med 15 in 24 let, niso več odgovorni za največ prometnih nesreč pod vplivom alkohola, saj so jih od leta 2010 do danes več kot prepolovili in so lahko zgled vsem ostalim udeležencem v prometu. Zavedajo se, za razliko od starejših, da se organizacija prevoza iz zabave domov začne že veliko pred zabavo samo. To s predhodnimi dogovori izvajajo, saj tisti, ki vozi, na zabavah ne pije alkohola. Med starejšimi pa so še vedno zakoreninjeni stereotipi o vožnji pod vplivom alkohola, kot so: lahko vozim, saj nisem veliko spil; ker sem dobro jedel, lahko spijem kozarček več in ne bom pijan. Takšni stereotipi pa žal ne držijo. Zaradi takšnega mišljenja se še vedno zgodi največ prometnih nesreč pod vplivom alkohola. Zato mladi tokrat nagovarjajo starejše z zanimivim načinom: znani mladi prevzemajo vlogo staršev v provokativnem videu, ki nagovarja predvsem starejše z namenom spremembe ravnanja glede vožnje pod vplivom alkohola.
Ali to pomeni, da se je treba poleg osveščanja mladih, kar pomeni investicijo za prihodnost, posvetiti predvsem starejšim voznikom? Na kakšen način se boste lotili tega?
S staranjem populacije in aktivnejšim življenjem starejših jih je vedno več aktivno vključenih v prometu. In žal tudi njihov delež prometnih nesreč raste. Zato menimo, da se je potrebno skupaj z vsemi deležniki celostno lotiti udejstvovanja starejših v prometu. Tako na zakonodajnem, kot tudi preventivnem delu, kjer vidimo svojo aktivno vlogo zagovarjanja varnosti.
Kaj pa Herojski vau’čer: komu je ta namenjen in kako deluje?
Letos v iniciativi Heroji furajo v pižamah zasnovali HEROJSKI VAU'ČER za večer s srečnim koncem, ki ga lahko prejemnik vnovči za varen prevoz z zabave domov. Herojski vau'čer lahko vsak posameznik ustvari sam na spletnem mestu www.heroji.si in ga podari svojim bližnjim z iskrenim pozivom, da ga lahko pokličejo kadarkoli, ko potrebujejo varen prevoz domov. Tudi če sredi noči in v pižami. Je srčna obljuba in iskren namen, ki lahko reši življenje. Z njim želimo spodbujati, da bi se vsi vau večeri končali z varnim prevozom in ne s prometno nesrečo. Nimajo omejenega roka trajanja, namenjeni pa so predvsem povezovanju ljudi v teh odtujenih časih, in temu, da lahko vsak naredi kaj pozitivnega za drugega, predvsem svoje bližnje in prijatelje.
Ekipa Zavoda VOZIM je precej velika in še raste: kakšni so načrti za prihodnost?
Ekipa je sestavljena iz odličnih posameznikov, ki nas je po večini zaznamovala težka življenjska preizkušnja, iz katere smo potegnili najboljše in se zgradili v močne osebe. Skupaj gradimo odlično ekipo z velikimi idejami. Širimo področja našega delovanja na motivacijske delavnice in digitalizacijo duševnega zdravja, področje trajnostne mobilnosti, ostajamo pa zvesti delovanju na področju prometne varnosti in preprečevanju voženj pod vplivom alkohola. Z znanjem marketinga družbenih sprememb želimo prispevati en kanček k boljši, trajnejši in varnejši družbi.