Jeseni bo v Ljubljani in na Obali potekalo usposabljanje in strokovno izpopolnjevanje za osebne asistente mladostnikov in odraslih oseb z avtizmom. Kot pravijo na Zvezi NVO za avtizem Slovenije, ki bo organizirala usposabljanje, k sodelovanju vabijo zainteresirane prostovoljce, ki jih zanima delo z ljudmi in se želijo pobliže seznaniti s svetom avtizma. In čeprav gre za prostovoljno delo, od kandidatov pričakujejo zanesljivost, odgovornost in zavezo, da bodo po končanem izobraževanju kot asistentje sodelovali z družino oz. s posameznikom najmanj eno leto. Več o dosedanjih usposabljanjih, pa tudi o pomenu spremljevalca za otroka z avtizmom, defektologinja Patricija Lovišček, psihologinja Nevenka Nakrst in specialna in rehabilatacijska predagoginja Barbara Žnidarko.
Prvo tako usposabljanjeza spremljevalce otrok in osebne asistente odraslih oseb s spektroavtistično motnjo ste organizirali v letih 2015 in 2016.Katera znanja konkretno so med izobraževanjem dobili udeleženci?
Uspodabljanje je Zveza NVO za avtizem Slovenije organizirala skupaj s članicami, naše delo pa je financiralo Ministrstvo za zdravje. Za spremljevalce otrok smo organizirali sklop petih delavnic in jih na ta način opolnomočili za bolj strokovno in učinkovito delo spremljevalca v vrtcih in osnovnih šolah. Posebej smo organizirali tudi prvo usposabljanje za asistente odraslih, v katerega so bili vključeni tako prostovoljci asistenti kot tudi posamezniki z avtizmom in njihove družine. Ti dve izobraževanji sta bili izhodišče za projekt Avtizem – SAM z drugimi, ki ga prav tako sofinancira Ministrstvo za zdravje in ga Zveza izvaja od začetka leta 2017. Lanskoletni usposabljanji predstavljata samo en del dejavnosti tega projekta. Usposabljanje za spremljevalce otrok v vrtcih in osnovnih šolah je jeseni potekalo v Murski Soboti, saj smo se želeli približati tudi naši vzhodni regiji, ki je pogosto spregledana. Predavale so tri strokovnjakinje. Mag. Janja Kranjc je predstavila značilnosti avtizma, pridružene težave, vzpostavitev podpornega okolje, sodelovanje z vzgojitelji, učitelji in starši ter vlogo spremljevalca. Barbara Žnidarko profesorica specialne in rehabilitacijske pedagogike je predstavila načine za analizo vedenja, udeležence je seznanila s strategijami za spodbujanje želenega vedenja, predstavila učenje s pomočjo uporabe strukture ter podporno in nadomestno komunikacijo. Sabina Korošec Zavšek (profesorica defektologije) je udeležence seznanila s senzornimi težavami in potrebnimi prilagoditvami, predstavila je zakonitosti socialno-kognitivnega razvoja otroka, izpostavila pomen postavljanja meja in izvedla delavnico za trening socialnih veščin. Predavanj se niso udeležili samo spremljevalci otrok s SAM ampak tudi nekateri strokovni in laični delavci, kar nakazuje izrazito pomanjkanje izobraževanj iz tega področja. Usposabljanje za asistente mladostnikov in odraslih je od oktobra do decembra potekalo v Ljubljani in na Obali. Na usposabljanju so predavale dr. Marta Macedoni Lukšič, prof. Ana Bezenšek, mag. Janja Kranjc in klinična psihologinja Aleksandra Jeličić. Udeležence so seznanile s podobnimi temami, ki jih naštevamo zgoraj, ob tem pa so se osredotočile tudi na posebnosti pri obravnavi odraslih.
Celotno usposabljanje se ni zaključilo s predavanji temveč se nadaljuje s samim asistiranjem mladostniku ali odrasli osebi z avtizmom. Asistenti kot prostovoljci še vedno sodelujejo s posamezniki in družinami ter nudijo osebno asistenco oziroma spremljanje. V okviru usposabljanja jim zagotavljamo supervizijo in smo jim na voljo, ko potrebujejo pomoč in usmeritve pri asistenci.
Prvega usposabljanja v letih 2015 in 2016 se je udeležilo nekaj več kot sto udeležencev, prijav pa sto prejeli več kot 200. Koliko kandidatov je uspešno opravilo usposabljanje in potem začelo z delom?
Res je, takrat smo uvodno predavanje pripravili za več kot 100 ljudi. V tokratnem projektu pa smo število udeležencev omejili, saj nismo želeli ponuditi zgolj izobraževanja, temveč praktično usposabljanje, v okviru katerega lahko zagotavljamo podporo pri delu. Kvalitetno svetovanje in supervizijo lahko zagotavljamo le omejenemu številu spremljevalcev ter asistentov. Nismo želeli izobraziti množice prostovoljcev, ki ji dolgoročno ne bi zmogli zagotavljati ustrezne podpore pri delu z osebami, ki imajo avtizem, ampak smo celo leto delali z manjšim številom prostovoljcev, ki so na ta način pridobili poglobljeno znanje o avtizmu, pri samem delu z družinami, pa niso bili prepuščeni sami sebi. Jeseni 2017 se je usposabljanja za spremljevalce otrok udeležilo 30 oseb, ki v večini primerov že delajo kot spremljevalci v vrtcih in osnovnih šolah. Zveza NVO za avtizem jim je brezplačno omogočila pridobiti potrebna dodatna znanja za delo. Za odrasle in mladostnike pa imamo trenutno 15 asistentov, vsi so aktivno vključeni v osebno asistenco in čeprav se na nas obračajo nove družine, ki potrebujejo bodisi spremljevalca bodisi asistenta, jim trenutno te pomoči ne moremo zagotavljati. Na področju avtizma potrebe znatno presegajo obstoječo ponudbo.
Kot vem, so bile v program vključene tudi osebe z avtizmom in njihove družine, ki so predstavile svoj način doživljanja situacij, s katerimi se srečujejo.Kako so njihove izkušnje obogatile kandidate za asistente?
Avtizem je v zadnjem DSM (diagnostičnem statističnem priročniku duševnih motenj) poimenovan »motnje avtističnega spektra« in ima kot tak mnogo obrazov. Nobeno teoretično izobraževanje niti seminar ali delavnica udeležencu ne da toliko znanja, kot mu ga lahko da srečanje z družino, v kateri je prisoten avtizem. To srečanje predstavlja vzajemno učenje in izmenjavo izkušenj.
Letos boste na usposabljanje sprejeli 30 kandidatov. Kdo vse se ga lahko udeleži, kako bo potekalo, kdo bo izvajal uvodna predavanja?
Tudi letos jeseni bo usposabljanje za asistente mladostnikov in odraslih z avtizmom potekalo tako v Ljubljani kot tudi na Obali. Uvodna predavanja bodo izvajali priznani strokovnjaki iz področja avtizma, in sicer dr. Marta Macedoni Lukšič, dr. Nataša Potočnik Dajčman, prof. Nives Skamlič, klinična psihologinja Aleksandra Jelićić in mag. Janja Kranjc. Uvodnim predavanjem sledi spoznavanje z družino oziroma z mladostniki in odraslimi, ki imajo avtizem. Ta del usposabljanja je individualiziran in namenjen definiranju potreb, vzpostavljanju odnosa in kasneje oblikovanju ciljev osebne asistence. Praktični del usposabljanja bomo izvajali tudi v Centru ASPI, ki je bil letos vzpostavljen v Domžalah. V dnevnem centru bomo omogočili spoznavanje asistentov z družinami ter kasneje tudi spremljali njihovo delo. K sodelovanju vabimo zainteresirane prostovoljce, ki jih zanima delo z ljudmi in se želijo pobliže seznaniti s svetom avtizma. Čeprav gre za prostovoljno delo, od kandidatov pričakujemo zanesljivost, odgovornost in zavezo, da bodo po končanem izobraževanju kot asistentje sodelovali z družino oz. s posameznikom najmanj eno leto. Spremembe so za osebe z avtizmom izredno težke, tekom svojega življenja pa so se morali soočiti s številnimi zavrnitvami in izključitvami. Ne želimo, da se nekaj podobnega zgodi tudi v izkušnji osebne asistence. Dober asistent mora biti empatičen, potrpežljiv, samoiniciativen, čustveno stabilen. Ni pomembna njegova starost, izobrazba ali delovne izkušnje, temveč njegovo srce in predanost temu delu. Ker osebno asistenco potrebujejo tudi odrasli srednjih let in starejši, bomo še posebej veseli prostovoljcev te starosti.
Ker novelaZakona o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami aprila ni bila sprejeta, zlasti otroci z avtizmom, ki bi potrebovali stalnega spremljevalca, slednjega nimajo. Situacija se je nekoliko izboljšala z izvedbo pilotnega projekta ministrstva za izobraževanje, s katerim so zagotovili 200 asistentov, vendar je projekt časovno omejen do leta 2019. Kaj polagate na srce vladi, ki jo bomo, upamo, kmalu dobili?
Spremljevalec je za otroka z avtizmom življenjska potreba, ki mu omogoča zagotavljanje pravice do šolanja in enakovrednega vključevanja v družbo. V naši družbi zelo radi poudarjamo vrednote solidarnosti, sprejemanja raznolikosti, sočutje in podobno. Se bojimo, da z igranjem na te strune pri naših uradnikih ne bomo prišli prav daleč, zato bomo za spremembo poudarili izrazito praktičen vidik posledic neustrezne skrbi za otroke s posebnimi potrebami. Vsi tisti, ki so izključeni že v predšolskem ali šolskem obdobju, imajo zelo pičle možnosti kasnejše vključitve v družbo, kar vključuje tudi opravljanje dela, prejemanje plače in če želite plačevanje davkov. Če država ne bo omogočila enakovrednega šolanja otrokom in se bo še naprej zgovarjala na pomanjkanje financ, ji bo dolgoročno zmanjkalo davkoplačevalcev in resnično si ne predstavljamo, kako bo zagotovila vseživljenjsko oskrbo in pomoč za te otroke, ko bodo odrasli.
Prijave za usposabljanje in strokovno izpopolnjevanje za osebne asistente mladostnikov in odraslih oseb z avtizmom na Zvezi NVO za avtizemsprejemajo do15.oktobraletos oziroma do zapolnitve prostih mest na elektronsko pošto:zveza.avtizem@gmail.com.
Vesna Pfeiffer