Mreža evropskih potrošniških centrov (Mreža EPC) želi ob 3. decembru, ko obeležujemo mednarodni dan oseb s posebnimi potrebami, opozoriti na pravice potnikov invalidov in oseb z omejeno mobilnostjo. Kljub temu, da jim pravo Evropske unije zagotavlja temeljne pravice potrošnikov, se še vedno soočajo z resnimi težavami, kadar potujejo z letalom.
V letu 2016 je Mreža EPC na področju pravic potnikov invalidov in oseb z omejeno mobilnostjo prejela več vprašanj in pritožb. Med njimi je tudi pritožba starejše nizozemske potnice, ki je nameravala leteti iz Amsterdama v Sofijo. Na letališču so ji ponudili pomoč, saj ni bila zmožna prehoditi daljše razdalje. Žal jo je osebje letališča pospremilo do napačnega izhoda, zaradi česar je zamudila letalo. Tudi britanski potnica s Crohnovo boleznijo ima slabo izkušnjo. Osebje letalskega prevoznika je namreč zavrnilo vkrcanje, saj naj bi bila po njihovem mnenju potnica pod vplivom alkohola.Da nekateri letalski prevozniki kršijo pravice potnikov s posebnimi potrebami dokazuje tudi izkušnja Avstralca, ki je iz Avstrije rezerviral let iz Dunaja v Pariz. Zaradi zdravstvenih težav je potreboval dializni aparat, ki pa je bil večji od dovoljenje ročne prtljage. Letalski prevoznik je potniku možnost brezplačnega prevoza aparata zavrnil.
Dolžni so zagotoviti pomoč
Skladno z Uredbo št. 1107/2006 o pravicah invalidnih oseb in oseb z omejeno mobilnostjo v zračnem prevozu so potniki upravičeni do prevoza medicinskih pripomočkov brez kakršnihkoli dodatnih stroškov. Poleg tega jim mora letalski prevoznik, v večini primerov brezplačno, ponuditi prevoz psa pomočnika ali prevoz invalidskega vozička ter druge opreme za gibanje. Osebje na letališču mora potniku s posebnimi potrebami omogočiti gibanje od označene točke prihoda do letala in od letala do označene točke odhoda, vključno z vkrcanjem na letalo in izkrcanjem z letala. Potniku z omejeno mobilnostjo je na primer treba zagotoviti pomoč, da pravočasno prispe do povezovalnega leta, avtobusa ali taksija. Če je to potrebno, osebje potniku ponudi tudi pomoč v zvezi z njegovo prtljago.
Potniki se za pomoč lahko obrnejo na Mrežo EPC
Letalski potniki z omejeno mobilnostjo morajo prevoznika ali organizatorja potovanja seznaniti s potrebo po pomoči vsaj 48 ur pred načrtovanim letom. Če pomoč na letališču ni zagotovljena, se mora potnik obrniti na vodstveni organ letališča. Za zadeve povezane s samim letom, prtljago in prijavo medicinske opreme in pripomočkov je odgovoren letalski prevoznik. Uredba se uporablja na vseh letališčih in za vse letalske prevoznike s sedežem v državah članicah EU, na Islandiji in Norveškem. Potniki, ki so naleteli na težave, vendar sami pri letalskem prevozniku ne uspejo uveljaviti svojih pravic, se lahko za brezplačen nasvet in pomoč obrnejo na Mrežo EPC.
V.P.