Gluhi in naglušni gledalci lahko edino potrošniško oddajo v Sloveniji ob torkih ob 17.25 sočasno s slišečo javnostjo, ki oddajo gledana TV SLO 1,spremljajo na MMC TV, kjer vsebine v slovenski znakovni jezik izmenično tolmačita Nataša Kordiš in Tanja Giuliatti Davinić. Tokrat bodo v oddaji Posebna ponudba govorili o t.i. davku na internet.
Ministrstvo za kulturo v Medijski strategiji do leta 2025, kot enega izmed ukrepov za pokritost Slovenije z medijskimi vsebinami, predlaga uvedbo obveznega prispevka za operaterje, ki ponujajo dostop do svetovnega spleta imetnikom spletnih priključkov. Kot trdijo na ministrstvu, bi se denar stekal v sklad za deficitarne informativne vsebine. Strokovna javnost prispevku ostro nasprotuje. Na Zvezi potrošnikov menijo, da bi potrošnika, ki že zdaj plačuje za dostop do določenih medijskih vsebin, še dodatno udaril po žepu. »Mislimo, da je internet praktično postal povsem običajna dobrina, ki mora biti dostopna vsem potrošnikom in kakršno koli omejevanje interneta z višjimi stroški dostopa do interneta je nedopustno. V tej smeri nas seveda zanima, zakaj je treba plačevati na več koncih in zakaj se tudi ta novi sklad ne napaja iz kakšnih drugih virov, ki jih potrošnik že plačuje,« se sprašuje Boštjan Okorn z Zveze potrošnikov Slovenije. »Ministrstvo je želelo v prvi verziji te strategije zaračunati priključek do interneta, ki so ga poimenovali spletni priključek, vendar tega sploh ni. Ko se je javnost odzvala, pa so dejansko povedali kaj hočejo,« je povedal Dušan Caf iz DIGITAS-a. Kulturni minister Tone Peršak pojasni, da je bila morda prvotna formulacija nekoliko nerodna: »Nobene možnosti ni, da bi obdavčili imetnike internetnih priključkov. Želimo le, da tisti, ki vsebine eksploatirajo, to so you tube, google in podobni ponudniki informacijskih vsebin, prispevajo za produkcijo teh vsebin.«
Izkušnje Špancev in Nemcev
Obdavčitev internetnih vsebin oz. platform je v resnici še bolj problematična, opozarjajo kritiki predloga. To naj bi pokazale izkušnje v Španiji in v Nemčiji, kjer so obdavčili objavljanje delov izsekov člankov oz. vsebin na internetu oz. spletnih povezav. Google je denimo Španijo izključil iz storitve Google News, negativni odzivi pa so bili tudi v Nemčiji. Vendar so na ministrstvu drugačnega mnenja. »To dela ves svet, o tem se razmišlja na ravni EU in ena izmed omemb tega v strategiji govori o tem, da se Slovenija priključuje temu prizadevanju. In druga je usmerjena v to, da seveda poskušamo to znotraj Slovenije tudi urejati,« pravi minister. A v Evropski potrošniški organizaciji trdijo, da takšnega prispevka, ki ga predlaga naše kulturno ministrstvo, nima nobena evropska država. »O nečem podobnem so razmišljali na Nizozemskem, ampak predvsem v smislu boja proti piratstvu. Se pravi, da bi vsak uporabnik, ki si nalaga nelegalne vsebine, oz. vsebine za katere ni plačal avtorskih pravic, nekaj plačal. Vendar ta zadeva na Nizozemskem ni šla skozi in je tudi zelo sporna,« pojasni Okorn. Na DIGITAS-u sklepajo, da kulturno ministrstvo želi po vzoru nekaterih neuspelih poskusov iz tujine obdavčiti izseke vsebin člankov na različnih platformah, ki se pojavljajo skupaj s povezavo na internetu. Bistveno vprašanje za potrošnike pa je, kdo bo novi prispevek na koncu plačal.
Več v Posebni ponudbi
T.i. davek na internet, ki ga je kulturno ministrstvo vključilo v Medijsko strategijo do leta 2025, je torej sprožil plaz kritik in številna vprašanja. Gre za posredni davek na medmrežje ali zgolj za prispevek k medijski pluralizaciji in zaščiti slovenskega jezika, kot trdijo na ministrstvu? Pomeni uvedba prispevka res omejevanje dostopa do informacij, kot meni strokovna in tudi širša javnost. Kdo bo na koncu ta prispevek plačal? To so vprašanja, na katere bodo odgovore ponudili v oddaji Posebna ponudba, ki jo boste lahko v slovenskem znakovnem jeziku v torek, 3. januarja ob 17.25 gledali na MMC TV napovezavi: http://4d.rtvslo.si/zivo/tvmmc. Vse objavljene oddaje si boste pozneje lahko znova ogledali tudi v arhivu MMC, na spletni strani www.dostopno.si, pod rubriko Oddaje z znakovnim jezikom.
V.P.