Med tremi nagrajenimi projekti na področju splošnega šolskega izobraževanja je bil tudi projekt Gluhoslepota – dvig kompetenc učiteljev za poučevanje gluhoslepih otrok v Centru IRIS, ki ga je v Centru IRIS vodila ekipa v sestavi dr. Mateja Maljevac, Tadeja Sitar, Nina Vidmar in Urška Mikolič s koordinatorko projekta Nastjo Strnad.
Kot navajate pri Centru IRIS, se je pri vas v zadnjih 10 letih povečal vpis otrok z več motnjami, med njimi so tudi gluhoslepi otroci. Na kakšen način ste se na začetku soočali z otroki z motnjami, ki jih niste poznali tako dobro?
Na Centru IRIS smo že od nekdaj imeli otroke z več motnjami, saj so pri otrocih z okvaro vida pogosto pridružene težave. Zaposleni pri nas morajo imeti specialno pedagoška znanja, prav tako pa je naše vodstvo vedno zelo podpiralo izobraževanja celotnega tima za boljše in kakovostnejše delo z našimi učenci in dijaki. Tudi individualna izobraževanja zaposleni nato delijo med svojimi sodelavci. Spodbujamo tudi redne hospitacije in podajanje povratnih informacij za izboljšanje lastnega dela. ves čas se povezujemo tudi z drugimi Zavodi za otroke s posebnimi potrebami v Sloveniji in si med seboj izmenjujemo znanja in izkušnje.
Projekt Gluhoslepota – dvig kompetenc učiteljev in poučevanje gluhoslepih otrok v Centru IRIS je potekal od 1. septembra 2021 do 28. februarja 2023. Njegov namen je bil prav pridobitev znanja na področju poučevanja gluhoslepih. Kako je prišlo do samega projekta?
Področje gluhoslepote v Sloveniji je še vedno precej slabo prepoznano in uveljavljeno, gluhoslepi pa imajo le malo pravic. Z nazivom gluhoslepe osebe je celo še vedno povezanih kar nekaj stereotipov in se veliko gluhoslepih raje prepoznava kot slepe ali kot gluhe.
Naša prejšnja ravnateljica Katjuša Koprivnikar je prepoznala potrebo po dodatnih znanjih in izkušnjah in pripravila idejno zasnovo projekta, ki smo ga nato pripravili, prijavili in izvedli.
Kateri so bili glavni cilji projekta?
Glavna cilja sta bila: 1.) Izboljšati profesionalne kompetence strokovnih delavcev Centra IRIS za poučevanje gluhoslepih otrok, da bi z novimi znanji in izkušnjami lažje in bolj ustrezno pripravili primerno učno okolje, bolje razumeli potrebe gluhoslepih tudi pri oblikovanju individualiziranega programa in delu. Pripraviti predavanja za starše in druge zaposlene Centra IRIS. 2. )Oblikovati Načrt za pripravo prilagojenega vzgojno-izobraževalnega programa za gluhoslepe otroke v Sloveniji.
Projekt je pred kratkim dobil Jabolko kakovosti - nagrado za najbolj kakovostne mednarodne projekte na področju izobraževanja. Kako uspešen je bil glede na rezultate po vašem mnenju projekt?
Naše mnenje je, da si projekt nagrado popolnoma zasluži, saj je taka oblika mednarodnega povezovanja, mreženja, izmenjavanja mnenj, izkušenj, predlogov, usmeritev, znanj, spretnosti, idej in drugih koristi zares bogato, kakovostno in pomembno nadgrajevanje znanj in spretnosti. Dosegli smo zastavljene cilje projekta ter zgradili še pomembne povezave z evropskimi partnerji.
Katere aktivnosti ste izvedli v poldrugo leto trajajočem projektu?
Najprej smo povabili hrvaške strokovnjake na področju gluhoslepote iz prakse iz Malega doma, ki so za naše zaposlene izvedli 4-dnevno izobraževanje na temo gluhoslepote. Izobraževanje je bilo tesno povezana teorija s prakso, veliko smo delali na opazovanju primerov iz prakse. Izvedli pa smo tudi dve mobilnosti: ena od teh je Lega del Filo d’Oro Onlus (Italija), druga pa Special Primary School for students with deafblindness v Atenah (Grčija), kjer je projektna skupina izvajala "job shadowing" v teh dveh institucijah in spoznavala delo, urejenost področja dela z gluhoslepimi učenci, metode, pristope, strategije in podobno. Ves čas projekta pa je projektna skupina skrbela tudi za prenos znanj na druge strokovne delavce Centra IRIS ter z rezultati projekta seznanjala starše, strokovno javnost in Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport.
Ste imeli v tem času kakšne odzive gluhoslepih učencev ali njihovih staršev v povezavi s tem projektom?
S starši naših gluhoslepih učencev redno sodelujemo, da omogočimo njihovim otrokom kar se da najboljše pogoje za razvoj in učenje. Pomembno je izpostaviti, da je delo z gluhoslepimi osebami zelo raznoliko in nujno individualizirano vsakemu posebej, družina pa je vir pomembnih informacij o otroku, zato smo veseli stalnega in tesnega sodelovanja s starši pri vzgoji in izobraževanju otrok z gluhoslepoto
Kako nameravate uporabiti pridobljeno znanje? Imate v načrtu že druge projekte v navezavi na gluhoslepoto?
Znanje aktivno uporabljamo pri delu z gluhoslepimi učenci, ki obiskujejo naš Center ter pri tistih, ki jih v obliki ur DSP obiskujejo naše mobilne tiflopedagoginje na terenu. Trenutno nimamo v načrtu drugih projektov v navezavi z gluhoslepoto, smo pa pripravili podoben projekt mobilnosti za dvig kompetenc za delo z otroci z avtizmom.