Opis slike: Na fotografiji je prizor iz gledališke predstave Rokova modrina. Na njej sta igralca Primož Bezjak (spredaj) in Matej Recer (zadaj) v smučarski opravi in v smukaški pozi. Foto: Nejc Saje, arhiv SMG Ljubljana
Opis slike: Na fotografiji je prizor iz gledališke predstave Rokova modrina. Na njej sta igralca Primož Bezjak (spredaj) in Matej Recer (zadaj) v smučarski opravi in v smukaški pozi. Foto: Nejc Saje, arhiv SMG Ljubljana

Zveza društev gluhih in naglušnih Slovenije in Slovensko mladinsko gledališče bosta dan slovenskega znakovnega jezika, to je 14. november, zaznamovala z gledališko predstavo Rokova modrina, ki jo bodo tolmačili v slovenski znakovni jezik. Na sporedu bo v četrtek, 12. novembra, ob 19. uri v zgornji dvorani Slovenskega mladinskega gledališča.

Predstava o življenju smučarskega šampiona Roka Petroviča je nastala v režiji Matjaža Pograjca, avtor besedila pa je Boštjan Videmšek. V predstavi igrajo Primož Bezjak, Damjana Černe, Željko Hrs, Uroš Maček, Matej Recer in Katarina Stegnar. Rok Petrovič je bil zelo samosvoja figura v smučarskem svetu, bil je – in je še vedno – edini serijski zmagovalec v zgodovini slovenskega alpskega moškega smučanja. V sezoni 1985/86, na vrhuncu smučarske evforije, je v skupnem seštevku slaloma s petimi zmagami osvojil največje število točk in za seboj pustil tako Ingemarja Stenmarka kot Bojana Križaja. Nikoli ni bil ekipni igralec, ni se udinjal zahtevam smučanja kot posla in PR-marketinga, temveč ga je dojemal predvsem kot osebnostno rast, zato nekako ni spadal zraven. Razmišljal, živel, smučal in čutil je po svoje. Ali kot so zapisali v predstavitvi gledališke predstave: »Rok Petrovič ni bil le ena največjih slovenskih smučarskih legend, bil je urbani intelektualec v hribovskem športu, individualist, kjer individualizem ni vedno najbolje sprejet, senzibilnež v športu, kjer sta pomembnejši tekmovalnost in krvoločnost.«

Rokova modrina
Predstava Rokova modrina razkriva njegov intimni svet, njegov odnos do znanosti in poezije, do športa in umetnosti, do življenja in filozofije. Na vprašanje, kdo je bil Rok Petrovič, pa odgovor prav tako najdete v besedilu Boštjana Videmška.
»Ko so drugi tekli, je on plaval.
Ko so drugi telovadili, je on izvajal jogo.
Ko so drugi po treningu zbijali šale, je on bral … ogromno bral.
Ko so drugi hodili po sprejemih, je on obiskoval rokovske koncerte.
Ko so drugi ponavljali vožnjo za vožnjo, je on užival med smučanjem v celcu.
Ko so drugi skakali čez skale, je on utrjeval svoje legendarno ravnotežje s hojo po vrvi.
Ko so se drugim v štartni hišici pod smučarskimi rokavicami potile dlani, je on s pomočjo avtogenega treninga znižal svoji srčni utrip in vnaprej podoživel progo.
Ko so drugi – dobesedno – ostajali na površju, se je on potapljal.
Ko so drugi nastopali pred javnostjo, se je on umikal v osamo.
Ko so drugi kovali posle, je on koval stihe in ljubil.
Ko so drugi tekmovali, je on raziskoval.
Ko so drugi govorili, je on delal.
Ko je zmagoval, so bili ljubosumni.
Ko se je začel umikati, je številnim odleglo.«

Rokova modrina s tolmačenjem v slovenski znakovni jezik

Specifičnost predstave Rokova modrina je, da je scensko zelo dinamična, saj igralci na odru smučajo, izvajajo jogo, si podajajo žogo, plavajo oziroma visijo v zraku. Kadri se hitro menjajo, so vizualno privlačni in nasploh je predstava estetsko zaključena celota z vsebino. Na predstavi v četrtek, 12. novembra, bo na levi strani pod odrom osvetljen prostor, kjer bo stal tolmač in predstavo tolmačil v slovenski znakovni jezik, da bodo predstavo lahko enakovredno spremljali tudi gluhi gledalci in gledalke. Tolmač si pred predstavo gledališko igro ogleda, dobi pa tudi posnetek predstave in scenarij, da se na besedilo lahko pripravi. O metodi tolmačenja gledaliških predstav tolmačka Nataša Kordiš pravi: »Priprave na tolmačenje potekajo tako, da si tolmač prebere besedilo, premisli, kako bo tolmačil pojme, ki jih ni kot samostojnih kretenj, ter tujke in težje vsebine. Ogleda si vajo in se pogovori z režiserjem, kako je z vsebino besedila, menjavo govorcev, osvetlitvijo tolmača in kako se bo znakovni jezik vkomponiral v predstavo. Tolmačiti je potrebno skrbno in za to je potrebna visoka stopnja zbranosti. Tolmač z načinom kretanja posnema glas in način izvajanja igre. Ko igralci govorijo glasno ali pa na primer nasilno, bo tako kretal tudi tolmač.«

Vabljeni v Slovensko mladinsko gledališče

Rokova modrina, predstava o našem smučarskem šampionu Roku Petroviču, ni le predstava o življenju Roka Petroviča, temveč tudi o tem, da sleherni človek stremi k uresničenju svojih sposobnosti in želja, pa tudi o tem, da je smisel bivanja zavedanje polnosti življenja. Bistven del pri uresničevanju tega pa ima lahko tudi šport, saj krepi voljo in vztrajnost, da zmore človek lažje premagati ovire, ki mu jih življenje postavi na pot.

Vstopnice za predstavo Rokova modrina so na voljo v Prodajni galeriji SMG, na Trgu francoske revolucije 5 v Ljubljani, in sicer vsak delavnik od 12.00 do 17. 30, v soboto pa od 10.00 do 13.00. Vabljeni!x

Veronika Rot

Opis slike: Fotografija je iz predstave Rokova modrina. Na njej je na modrem ozadju, ki ponazarja vodo, na glavo obešen igralec Primož Bezjak, ki ponazarja potapljanje. Foto: Nejc Saje, arhiv SMG Ljubljana.
Opis slike: Fotografija je iz predstave Rokova modrina. Na njej je na modrem ozadju, ki ponazarja vodo, na glavo obešen igralec Primož Bezjak, ki ponazarja potapljanje. Foto: Nejc Saje, arhiv SMG Ljubljana.