Slepa oseba z belo palico na prehodu za pešce. Po cesti se približuje moder osebni avtomobil. Foto: BoBo
Slepa oseba z belo palico na prehodu za pešce. Po cesti se približuje moder osebni avtomobil. Foto: BoBo

V Svetovni zdravstveni organizaciji (SZO) so ob svetovnem dnevu vida zapisali, da gre za dan ozaveščanja, ki letos poteka pod geslom Upanje v vid.

"Zmanjšan ali odsoten vid ima lahko velike in dolgotrajne učinke na vse vidike življenja, vključno z vsakodnevnimi osebnimi dejavnostmi, interakcijo s skupnostjo, šolskimi in delovnimi možnostmi ter možnostjo dostopa do javnih storitev," so zapisali. Večina ljudi z okvaro vida je starejših od 50 let, izguba vida pa lahko prizadene ljudi vseh starosti, so navedli v SZO-ju.

Zveza društev slepih in slabovidnih Slovenija praznuje stoto obletnico ustanovitve Društva za podporo slepim. 7. novembra 1920 sta ga ustanovila Franc Dolinar in Alojz Levec.
S tem se je začelo združevanje slepih, izmenjava izkušenj, iskanje možnosti za izobraževanje oz. opismenjevanje slepih, njihova socialna emancipacija in boj za enakopravnost slepih, piše v poslanici Zveze slepih in slabovidnih Slovenije ob današnjem svetovnem dnevu vida.

Na fotografiji je Evgen Bavčar. Foto: BoBo, arhiv MMC RTV SLO
Na fotografiji je Evgen Bavčar. Foto: BoBo, arhiv MMC RTV SLO

Fotograf, filozof in borec za pravice slepih Evgen Bavčar, tudi dobitnik nagrade državljan Evrope leta 2016, ki jo od leta 2008 podeljuje Evropski parlament, je ob letošnjem svetovnem dnevu vida strnil svoja razmišljanja ob stoti obletnici organiziranega delovanja za slepe in slabovidne v Sloveniji. Njegovo poslanico objavljamo v celoti.

»Sedmega novembra, torej prihodnji mesec, bo preteklo natančno sto let, kar sta se v Ljubljani dobila Franc Dolinar in Alojz Levec in ustanovila Društvo za podporo slepim. Takrat se ta iskrena entuziasta še zavedala nista, kako pomembne posledice za usodo slepih bo imela njuna ideja. S tem se začne združevanje slepih, izmenjava izkušenj, iskanje možnosti za izobraževanje, se pravi, za opismenjevanje slepih, skratka začetek socialne emancipacije slepih. Čeprav so tovrstna združenja že obstajala pri številčnejših narodih, Slovenci z omenjenim dejanjem ne zaostajamo veliko za Evropo. Takrat se torej začne težek in dolgotrajen boj za enakopravnost slepih, za zasluženo luč skozi delo, kot so pravili prvi prijatelji slepih, to pa pomeni tudi začetek organiziranega boja proti ideologiji popolnosti, ki jo moramo še vedno voditi ljudje drugačnosti, ki nam je bila odvzeta svoboda v vizualnem zaznavanju s posebnimi potrebami. Pri tem nam prav nič ne pomaga dejstvo, da je že toliko filozofov ugotovilo, da smo vsi ljudje bratje v skupni usodi, vsi smo umrljivi in podvrženi zakonu časa. Vztrajanje pri ideji, da so nekateri ljudje normalni, celo popolni, pa škodi vsem tistim, ki smo v položaju invalidnosti, oziroma nepopolni v določeni dimenziji. Potreboval bi pravo arheološko analizo stoletnega dogajanja, da bi lahko prikazal vsemogoče bleščeče in tudi manj slavne dogodke na tej težki poti slepih in slabovidnih. Ugotovim lahko le to, da slovenski narod ni vedno prežemala etika Antigone, grške junakinje, ki je svojega slepega očeta Ojdipa zvesto pospremila na Kolon, da je lahko umrl kot človek v dostojanstvu, ki gre vsakemu človeškemu bitju. Ob tem bi se rad spomnil vseh tistih delavcev v okviru Zveze slepih, ki so verjeli v poslanstvo Antigone in poskušali uveljaviti pravico slepih do lastne besede, do izražanja svojih specifičnih problemov, skratka tistih, ki še danes mislijo in se bojujejo zoper tišino, v katero so nas prisilila mračnjaštva stoletij. Spomniti se moram pri tem tudi na tiste velikane človeškega duha od Heraklita, Aristotela do Cicera, Denisa Diderota in Isaaca Newtona, ki so s svojim plemenitim delovanjem pripomogli do začetka opismenjevanja slepih z Valentinom Haouxom in Louisom Brailleom in s tem povsem drugače bolj človeško pristopali do nas ljudi drugačnosti in ponižne nepopolnosti, ki pa kot zavest takega stanja odpira pot k boljšemu jutrišnjemu človeku, k njegovemu vključevanju v družbo. Izraz inkluzija ni vedno preveč prikladen, saj smo slepi vključeni, smo del družbe že od nekdaj, vključevanje pa naj bi pomenilo bolj to, da nas sprejmejo kot različne, kot tiste, ki po različnih položajih invalidnosti anticipiramo skupno usodo, se pravi, smrtnost v bibličnem smislu, drugače povedano, eksistenčno krhkost v začasju, ki je naš skupen dom. V tem smislu bi ob stoletju delovanja v dobro za slepe želel, da bi nam slovenski sobratje v jeziku in kulturi dovolili, predvsem pa omogočili, da smo lahko tudi po slovensko slabovidni, slepi in nepopolni, kot vsi drugi, ter smo tako nepogrešljivi del enega in istega narodnega telesa. Naj končam s slovitim Luisom Borgesom, ki pravi, slepota ni tema, ampak le oblika osamljenosti, zato bodimo združeni vsi skupaj taki in drugačni v uresničevanju svojih človeških možnosti v obrambi nam vsem skupnega slovenskega aktivnega hrepenenja.« x

Dddr. Evgen Bavčar