Opis slike: na fotografiji je slika Eda Murtića Highway (1952) na stojalu v razstavnem prostoru Moderne galerije v Ljubljani. Pred stojalom z originalno sliko pa je na mizi pet taktilnih diagramov, ki sliko predstavljajo v petih plasteh. Vir: Moderna galerija Ljubljana
Opis slike: na fotografiji je slika Eda Murtića Highway (1952) na stojalu v razstavnem prostoru Moderne galerije v Ljubljani. Pred stojalom z originalno sliko pa je na mizi pet taktilnih diagramov, ki sliko predstavljajo v petih plasteh. Vir: Moderna galerija Ljubljana

Do 29. marca 2015 bo v Moderni galeriji v Ljubljani na ogled in v dotik odprta veččutna razstava za slepe in slabovidne osebe. Razstava je del projekta DiTACTA Multisensory collection, ki ga je hrvaška umetnostna zgodovinarka Nataša Jovičić zasnovala leta 2014 na podlagi svojih izkušenj s taktilno galerijo v okviru Moderne galerije v Zagrebu.

Avtorica razstave, umetnostna zgodovinarka Nataša Jovičić, je razvila povsem novo pedagoško orodje interpretiranja umetnosti za slepe in slabovidne osebe. Na razstavi si bodo obiskovalci lahko ogledali originalno delo Eda Murtića z naslovomHighway, nastalo leta 1952. Postavitev pa vključuje tudi pet taktilnih diagramov, odtisnjenih na steklo in opremljenih z zvočno razlago. Obiskovalec je povsem neodvisen, podrobna zvočna razlaga pa mu omogoča, da se v delo poglobi ob drugih obiskovalcih v tišini, potrebni za intenzivno proučevanje in kontemplacijo. Taktilno in zvočno didaktično orodje je ustvarjeno za slepe in slabovidne osebe, vendar ga seveda lahko uporabljajo tudi osebe z vidom, ki jim prav tako razkrije novo razsežnost likovnega dela. Metoda interpretiranja likovne umetnosti za slepe in slabovidne, ki jo je na zasnovala Nataša Jovičić, sestoji iz petih slikovnih plasti, s katerimi sliko tolmačijo do podrobnosti, tako da jo lahko slepi in slabovidni opazovalci »vidijo« s taktilno izkušnjo. Teh pet diagramov taktilno prevaja pet slikovnih plasti, iz katerih je sestavljena slika Eda Murtića. Predstavljajo oblike, kompozicijo, perspektivo, barve in detajle. Namen te metode približevanja likovne umetnosti slepim in slabovidnim je krepitev njihovega samospoštovanja, odpiranje novega okna v svet umetnosti in usvajanje novega znanja o zgodovini umetnosti. Avtorica vabi slepe in slabovidne osebe, naj odkrivajo in uživajo, svobodno razmišljajo in brez zavor ter obotavljanja uporabijo svojo domišljijo.

Nataša Jovičić s tem delom začenja turnejo po nacionalnih muzejih, njen namen pa je vzpostaviti tudi tovrstno metodologijo doživljanja likovne umetnosti. Prizadevanja Moderne galerije pa so širša. Dolgoročni načrti so usmerjeni v to, da bi slepim in slabovidnim s to metodologijo omogočili tudi ogled del naše likovne dediščine.Na začetku marca bo avtorica na posebnem strokovnem posvetu spregovorila o svojem dosedanjem delu in izzivih, s katerimi se je pri njem srečevala. Na tem posvetu pa bodo predstavljeni tudi lokalni primeri dobre prakse dela s slepimi in slabovidnimi na področju muzejskega izobraževanja.

Razstavo so omogočili Sklad Hrvatska kuća, Ministrstvo za kulturo Republike Hrvaške, Moderna galerija Zagreb in Moderna galerija Ljubljana. Razstava je del projekta DiTACTA Multisensory collection, ki ga je Nataša Jovičić zasnovala leta 2014 na podlagi svojih izkušenj s taktilno galerijo v okviru Moderne galerije v Zagrebu.x

V. R.