Računsko sodišče je izvedlo revizijo učinkovitosti zagotavljanja izvajanja osebne asistence v obdobju od 1. januarja 2021 do 30. junija lani v centrih za socialno delo Dolenjska in Bela krajina, Pomurje, Ljubljana ter Južna Primorska. Ocenilo je, da je bilo zagotavljanje izvajanja osebne asistence delno učinkovito.
Poleg ministrstva in omenjenih štirih centrov za socialno delo, je bil med revidiranci tudi Inštitut za socialno varstvo RS, so v odzivu za STA spomnili na ministrstvu za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti.
Ugotovitve in očitki računskega sodišča
Računsko sodišče je v revizijskem poročilu ministrstvu med drugim očitalo, da se ni opredelilo, na kakšen način bo spremljalo doseganje cilja podpore osebni asistenci, prav tako pa tega ni spremljajo na način, da bi bilo možno izmeriti učinke podpore osebni asistenci. Prav tako se institut ponovne ocene potreb po storitvah in obsegu osebne asistence kot glavni ukrep za zaustavitev hitrega naraščanja števila uporabnikov in posledično finančnih sredstev, ni izvajal.
Med očitki je tudi podaljšanje časa za izdelavo mnenja strokovne komisije in posledično podaljšanje časa za izdajo odločbe o pravici do osebne asistence.
Ugotovilo je tudi nepravilnosti na kadrovskem področju. V večini omenjenih centrov za socialno delo so izpostavili pomanjkanje koordinatorjev invalidskega varstva, ministrstvo pa z njimi leta 2022 pri oblikovanju kriterija za dodatne zaposlitve koordinatorjev invalidskega varstva ni sodelovalo. Računsko sodišče je ugotovilo tudi pomanjkljivosti pri izvajanju nadzora.
Predlog zakona o osebni asistenci
Ministrstvo za delo meni, da so ugotovitve iz revizijskega poročila glede izvajanja osebne asistence ugodne in da je večino priporočil mogoče tudi izpolniti.
V času izvajanja revizije računskega sodišča so na ministrstvu že pripravili besedilo predloga zakona o osebni asistenci, ki je bilo prvič v javni obravnavi septembra lani, drugič pa od 4. aprila do 3. maja 2024. Večina priporočil iz revizijskega poročila se ne nanaša konkretno na ureditev v okviru zakona, tista priporočila, ki pa se, je ministrstvo že upoštevalo v novem predlogu zakona, so zapisali.
"Nov predlog zakona o osebni asistenci natančneje in jasneje postavlja merila, pogoje in postopek pridobitve pravice do osebne asistence na način, da bo vsak uporabnik seznanjen s pravicami ter upravičen do storitev, ki jih dejansko tudi potrebuje in mu omogočajo lažje vključevanje v družbo ter bolj kakovostno življenje," so še zapisali na ministrstvu.