Opis slike: na fotografiji je devet članov zbora iz TV-komedije Vaja zbora. Razporejeni so v tri vrste. V vrsti zgoraj so igralci Gregor Geč, Branko Šturbej in Janez Hočevar; v srednji vrsti Igor Štamulak, Ana Facchini in Peter Musevski; v spodnji vrsti pa Barbara Cerar, Jožica Avbelj in Štefka Drolc. Vsi v rokah držijo notne liste, usta imajo odprta v obliki črke o, pogled pa usmerjen v isto smer. Foto: RTV SLO
Opis slike: na fotografiji je devet članov zbora iz TV-komedije Vaja zbora. Razporejeni so v tri vrste. V vrsti zgoraj so igralci Gregor Geč, Branko Šturbej in Janez Hočevar; v srednji vrsti Igor Štamulak, Ana Facchini in Peter Musevski; v spodnji vrsti pa Barbara Cerar, Jožica Avbelj in Štefka Drolc. Vsi v rokah držijo notne liste, usta imajo odprta v obliki črke o, pogled pa usmerjen v isto smer. Foto: RTV SLO

Vaja zbora je komedija o slovenski ambicioznosti, zavisti in samozadostnosti. Duhovito razgalja odnos med umetnostjo in splošnim stanjem slovenskega duha. Je sodobna komedija, slovenska satira, ki svoj humor gradi na odnosih med različnimi protagonisti v majhnem uspešnem slovenskem kraju. Z zvočnim opisom za slepe in slabovidne si jo lahko ogledate 26. decembra ob 20. uri na TV SLO 2.

Komedija Vaja zbora je nastala pod taktirko režiserja in scenarista Vinka Möderndorferja, uspešnega pisatelja, pesnika ter dramatika. Zgodba pripoveduje o mladem, ambicioznem dirigentu, ki se na povabilo župana napoti v majhen slovenski kraj, kjer naj bi vodil zbor in z njim promoviral lokalno kulturo tako v domačem okolju kot tudi v tujini. Kmalu se izkaže, da zadeve niso takšne, kot jih je pričakoval. Lokalni prepiri ga potegnejo v svoj krog. Profesionalnost trči ob amaterizem, umetnost ob ljubiteljstvo, ljubezen ob zavist. Pevski zbor postane bojišče različnih vaških interesov. Vrh zborovske zagnanosti pa bi se moral zgoditi na predvečer dneva državnosti, kjer bi moral zbor pokazati svojo umetniško veličino.

O tem, kaj je z Vajo zbora želel sporočiti gledalcem, smo se pred predvajanjem komedije, opremljene z zvočnim opisom za slepe in slabovidne, pogovarjali s scenaristom in režiserjem Vinkom Möderndorferjem.Ali je slika slovenske družbe v Vaji zbora komedija ali satira? Ali vaški mikrokozmos odslikava širšo podobo našega slovenstva?

V igri Vaja zbora sta komedija in satira. Komedija želi biti predvsem tam, kjer spregovori s komičnimi značaji in situacijami. Satira pa je tam, kjer asociira na prizore, ki jih prepoznavamo iz našega vsakdanjega, tudi političnega življenja. Seveda se vsaka satira, še posebno televizijska, trudi, da ne bi bila zgolj trenutno aktualistična, da bi bil njen humor splošno veljaven, da ne bi bila v svojih satiričnih bodicah preveč neposredna in s tem seveda preveč preprosta. Zato je v televizijskem filmu Vaja zbora večji poudarek na komičnih značajih. Najbrž ni treba posebej poudarjati, da želi komedija spregovoriti tudi kot metafora slovenske družbe in da je pevski zbor prav tako zgolj metafora za združbo zelo različnih ljudi, »združbo različnih čednosti«, kot bi rekel Župan v Cankarjevem Pohujšanju, ki bi kljub različnosti interesov včasih morali zapeti v sozvočju. Pa se žal to na Slovenskem zelo redko zgodi. Nobena skrivnost ni, da je naš pevski zbor humorna vzporednica nekemu drugemu, državnemu zboru. Prav gotovo pa je naša Vaja zbora predvsem lahkotna komedija, zanimiva v svojih situacijah in značajih. Kajti ne nazadnje ima»smeh tisto moč, ki nas naredi srečne, pa tudi jasnovidne«,kot pravi Gogolj.

Televizijsko komedijo Vaja zbora si bodo 26. decembra 2014 ob 20. uri na TV SLO 2 lahko ogledali tudi slepi in slabovidni gledalci, saj jo je Maja Šumej mojstrsko opremila z zvočnim opisom. Vprašali smo jo, kako se je lotila zvočnega opisovanja tega dela.

V nasprotju z večino slovenskih filmov, ki sem jih do zdaj opremila z zvočnim opisom, je besedilo Vaje zbora precej zgoščeno. Veliko je dialogov, ki se neposredno prepletajo, zato sem bila pozorna predvsem na opisemenjave prizorišč in kostumov, ki veliko pripomorejo k razumevanju vsebine, ter čustvenih stanj, ki jih igralci izražajo neverbalno.

Kateri opisi so bili najtežji in na kaj vse morate pri opisovanju misliti?

Dojemanje čustvenih stanj, ki se odražajo v mimiki telesa oziroma obraza, je lahko precej subjektivno, zato je to najtežji del opisovanja. Reči preprosto, da je nekdo žalosten, vznemirjen, navdušen ipd., se mi zdi preveč posplošeno opisovanje, zato se trudim, da bi čim bolj objektivno izrazila fizično spremembo, ki jo sproži posamezno čustvo. Ob opisu upoštevam dejstvo, da slepi in slabovidni slišijo mnogo stvari, za katere ne potrebujejo opisa. Ob zvoku avtomobila ni treba povedati, da je pripeljal avto, ampak uvedem novo informacijo, npr. lokacijo, voznika. Zvok, po katerem se prepoznajo materiali, na primer les ali kovina, pa jih določa že sam po sebi in tega ni treba posebej omenjati. Pri TV-igri Vaja zborasta precej pomenljiva glasba oziroma petje.

Kot zvočna opisovalka morate film večkrat in zelo natančno pogledati, da opazite kar najrazličnejše pomenske odtenke. Kaj pa vas je pri tej komediji najbolj pritegnilo kot gledalko?

Predvsem dobro izraženo sporočilo, da je idilično vaško življenje velikokrat idilična utopija tistih, ki si želijo mirnega življenja stran od mestnega vrveža in pristnih odnosov med nepokvarjenimi ljudmi. Njihova pričakovanja pa potem trčijo ob nekoliko drugačno realnost majhne vaške skupnosti, v kateri vedo vsi vse o vseh in imajo oblikovana stroga pravila o (ne)vmešavanju v življenja drugih.

Na TV Slovenija se trudimo, da bi čim več naših vsebin z zvočnim opisovanjem približali tudi slepim in slabovidnim gledalcem.

Tudi scenaristi in režiserji si svoja dela z zanimanjem ogledajo tudi v tej različici.Vinko Möderndorfer pravi, da se mu zdi ta način približevanja filmske umetnosti slepim in slabovidnim izvrsten ter da si bo z zanimanjem ogledal Vajo zbora z zvočnim opisom. Na vprašanje, ali meni, da je zvočno opisovanje poleg tega, da film približa slepim in slabovidnim, lahko tudi neka dodana vrednost za gledalce nasploh, pa odgovarja takole: »Ne vem, ali je zvočno opisovanje slike dodana vrednost filma, sem pa prepričan, da je nujno, saj tako film približamo ljudem. Končno je smisel umetnosti tudi v tem, da jo ljudje vidijo in sprejemajo, takšen način pa omogoča sprejemanje tudi slabovidnim in slepim. Poleg tega pa ima beseda tudi to moč, da sproža slike v naši glavi, da ustvarja film v glavi. Čisto mogoče je, da bo naša filmska Vaja zbora sprožila podobe v domišljiji, ki bodo na posameznika učinkovale zanimiveje kot posneta zgodba. V tem je lahko presežek, ja.« V filmski Vaji zbora poleg televizijske zvočne opisovalke Maje Šumej svoje glasilke brusi odlična igralska zasedba: Matej Puc, Barbara Cerar, Jernej Šugman, Peter Musevski, Renato Jenček, Janez Hočevar, Jožica Avbelj, Štefka Drolc, Branko Šturbej, Ana Facchini, Gregor Geč in Igor Štamulak.x

Vabljeni k ogledutelevizijske komedije Vaja zbora z zvočnim opisom 26. decembra 2014 ob 20. uri na TV SLO 2!

Veronika Rot

Opis slike: na fotografiji je igralec Matej Puc, ki v TV-komediji Vaja zbora igra mladega in uspešnega dirigenta. Roke ima dvignjene v zrak in kazalca na obeh dlaneh iztegnjena, usta našobljena v o, saj dirigira zboru. Vir: RTV SLO
Opis slike: na fotografiji je igralec Matej Puc, ki v TV-komediji Vaja zbora igra mladega in uspešnega dirigenta. Roke ima dvignjene v zrak in kazalca na obeh dlaneh iztegnjena, usta našobljena v o, saj dirigira zboru. Vir: RTV SLO