Varuh človekovih pravic Peter Svetina je že v Letnem poročilu Varuha za leto 2022 predstavil nekatere okoliščine vključevanja otrok s posebnimi potrebami v glasbene šole. Ob tem je izrazil pričakovanje, da bodo ob pripravi ustreznih zakonodajnih sprememb posebne potrebe otrok upoštevane tako v postopku opravljanja sprejemnih izpitov kot v postopku izobraževanja. Varuh je tudi izrazil pričakovanje, da bo opravljena tehtna presoja in oblikovana ustrezna rešitev, ki bi sistemsko omogočila vključevanje v dodatne nove programe tudi otrokom s posebnimi potrebami, ki sicer niso zmožni opraviti sprejemnega izpita, so pa zmožni zelo dobro izkoristiti dobrobiti, ki jih vključevanje v glasbeno aktivnost posamezniku lahko prinese.
Stanje inkluzivnosti v glasbenih šolah
Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje je Varuha seznanilo, da je z namenom inkluzivnosti in pravičnega dostopa do glasbenih šol skladno z Akcijskim programom za invalide 2022–2030 v letu 2022 že bila izvedena analiza stanja inkluzivnosti glasbenega šolstva z vidika vključevanja učencev s posebnimi potrebami. Poročilo s študijo je bilo oktobra 2023 v sklepni fazi.
V skladu z načelom inkluzije, upoštevanjem specifičnosti učencev s posebnimi potrebami in z organizacijo in izvedbo glasbenega pouka v javni mreži glasbenih šol so v študiji identificirali štiri področja glasbenega izobraževanja, po katerih so razvrstili dobljene rezultate: 1. organizacija in financiranje glasbenega izobraževanja učencev s posebnimi potrebami; 2. sprejemni preizkus glasbene nadarjenosti; 3. izvedba in organizacija pouka instrumenta in nauka o glasbi ter 4. seznanjenost in senzibiliziranost učiteljev in ravnateljev glasbenih šol o glasbenem izobraževanju učencev s posebnimi potrebami ter izobraževanje in usposabljanje na področju dela z učenci s posebnimi potrebami.
V poročilu bodo na podlagi študije predstavljena znanstveno in strokovno utemeljena možna izhodišča in smernice po zgoraj naštetih področjih glasbenega izobraževanja, ki bodo osnova za pripravo in oblikovanje načrta sprememb. Vmesne ugotovitve na podlagi rezultatov študije v splošnem kažejo na potrebne sistemske spremembe s celostnim pristopom. Študija bo vključevala tudi predstavitev sistemov tujih praks z osredotočenostjo na identificirane težave, dobre rešitve in prakse iz navedenih alinej ter predloge za sistemske spremembe sistema glasbenega šolstva z namenom vključevanja otrok s posebnimi potrebami. Rezultatom študije bodo sledile tudi nadaljnje aktivnosti ministrstva.