Na črni podlagi je z belimi črkami zapisano obvestilo o koncertu modernističnih opernih arij v Klubu Cankarjevega doma. Foto: arhiv CD
Na črni podlagi je z belimi črkami zapisano obvestilo o koncertu modernističnih opernih arij v Klubu Cankarjevega doma. Foto: arhiv CD

Ob mednarodnem tednu gluhih in naglušnih bo v sredo, 4. oktobra 2017, v Klubu Cankarjevega doma v Ljubljani, ob 20. uri na ogled modernistična opera ameriške kompozitorke Sorrel Hays z naslovom Mapiranja. Prilagojena bo tudi gluhim in naglušnim gledalcem in gledalkam, saj bo na predstavi prisoten tolmač v slovenski znakovni jezik, prostor pa je opremljen tudi s slušno zanko.
Sorrel Hays je večkrat nagrajena ameriška in predavateljica, ki svoje umetniško delovanje spaja s civilnodružbenim; na Novi šoli za družbene raziskave (New School for Social Research) je vodila prvo serijo predavanj in koncertov o ženskah v glasbi, delovala je pri Mednarodni ligi ženskih skladateljic (ILWC), sicer pa je dosegla, da je Ameriško društvo skladateljev, avtorjev in založnikov (ASCAP) pričelo vključevati ženske skladateljice v svoj tekmovalni program. Kompozicijska progresivnost in politična ozaveščenost jo uvrščata med ključne, tudi pionirske umetnice našega časa.
Predihano, Topografije zvoka, Mesto žensk
Precej preprosto je: srečajo se literatinje, muzičistke, filozofinje, pesnice, aktivistke: Simone de Beauvoir, Gertrude Stein, Bella Abzug, Bella Akhmadova, Hildegard iz Bingna, Rosalia de Castro, Jessamyn West, Annie Safely Houston in tako naprej. In roj čebel. In žirafa, jasno. To je, v prostor jih postavi kompozitorka Sorrel Hays, v svojih modernističnih operah odpre njihove spregledane in preslišane zgodovine, jih ozvoči in postavi v javni prostor, kjer se končno izrekajo. Te ženske in/ali lezbijke prenehajo biti obrobje in postanejo središče sveta, ki so one same. Vprašanje spolne in seksualne razlike dobi povsem novo smer. In naprej, prek kontekstualizirane umetnosti avtorica preizprašuje nujnost uveljavljenih, prevladujočih struktur, potem jih preoblikuje, to je njena humanistična revolucija in danes, ko gre za zamiranje družbenih gibanj, so one še kar v gibanju. Zvočne stvaritve Sorrel Hays se vztrajno upirajo nevzdržni realnosti perverznega hiperkapitalizma ter spremljajočih patriarhalnih in heteroseksualnih struktur.
Avtorica vedno znova, včasih s satiro, povečini pa z golo ostrino pokaže na možnost drugačne realnosti, predvsem pa prihodnosti. Arije iz oper Mapping Venus (1995–2014), The Glass Woman (1989–93), Bella (2017), The Bee Opera (2003–14) in Our Giraffe (2008) bodo izvedli newyorški solisti: Beth Griffith, Maeve Hoglund, Heather Roberts, Bruce Rameker, Benjamin Lund in pianist Dmitri Glivinskiy. Asistentka: Merci Howe.
Prilagoditve za gluhe in naglušne
V sodelovanju s ŠKUC in Društvom za promocijo žensk v kulturi – Mesto žensk in društvom Parada ponosa ter v partnerstvu z Zvezo društev gluhih in naglušnih Slovenije prireditelji na ogled koncerta modernističnih oper v Klubu Cankarjevega doma v Ljubljani, v sredo 4. oktobra 2017 s pričetkom ob 20. Uri vabijo tudi gluhe in naglušne gledalce in gledalke. Cena vstopnice je za gluhe in naglušne člane društev znižana na 8 eur, kupite pa jih lahko na blagajni Cankarjevega doma. Zaradi postavitve tolmača se gluhe osebe vljudno naproša, da so v dvorani vsaj 20 min pred začetkom predstave. Prostor je opremljen s slušno zanko in bo omogočal spremljanje prireditve s slušnim aparatom.
Dobitnika dveh brezplačnih vstopnic bo odločil žreb
Cankarjev dom gluhim in naglušnim podarja dve brezplačni vstopnici. Do petka, 29. septembra 2017, do 12. ure, lahko na elektronski naslov ZDGNS, info@zveza-gns.si, sporočite svoje ime, priimek, naslov in telefonski kontakt ali e-mail naslov. Izžrebali bodo nagrajenca oziroma nagrajenko in podarili 2 karti za ogled koncerta modernističnih opernih arij v Cankarjevem domu.
V. R.