Naslovnica zvone knjige Kot bi Luna padla na Zemljo. Foto: ZKP RTV Slovenija
Naslovnica zvone knjige Kot bi Luna padla na Zemljo. Foto: ZKP RTV Slovenija

Izjemna gledališka in filmska igralka Milena Zupančič je svoje življenje razgrnila enemu najboljših slovenskih biografov Tadeju Golobu, ta pa jih je zapisal v biografskem romanu Kot bi Luna padla na Zemljo. Pri ZKP RTV Slovenija so v sodelovanju z Uredništvom igranega programa Radia Slovenija - Program Ars ter založbo Beletrina ob podpori Javne agencije za knjigo RS zdaj, na dan začetka Avdiofestivala v Cukrarni, izdali še zvočno knjigo, ki jo je prebrala glavna protagonistka. Spomine je obujala julija in avgusta 2022 v studiih Radia Slovenija z režiserjem Alenom Jelenom in tehnikom Nejcem Pippom, za mastering pa je poskrbel Vjekoslav Mikez. Z Mileno se lahko na Avdiofestivalu tudi srečate, in sicer ob 15. uri.

Pogovor z Mileno Zupančič bosta vodila Žiga Bratoš (program Ars) in Nina Zagoričnik (Val 202). Brezplačne vstopnice so na voljo tukaj.

Zvočnici lahko prisluhnete tudi ob večerih ob 19. uri v oddaji Odprta knjiga na Programu Ars od 10. oktobra dalje.

Milena Zupančič. Foto: BoBo/Borut Živulović
Milena Zupančič. Foto: BoBo/Borut Živulović

Biografski roman Kot bi Luna padla na Zemljo

S knjigami je podobno kot z obiski – nekatere so še posebej dolgo pričakovane. Ko pridejo, je kot bi Luna padla na Zemljo. Ena takšnih je tudi biografija ene največjih slovenskih igralk 20. stoletja, Milene Zupančič. Skupaj s priznanim pisateljem Tadejem Golobom sta ustvarila neizmerno dragoceno besedilo, v katerem skozi igralkino življenjsko pripoved (po)doživimo našo polpreteklo zgodovino ter premislimo številne velike sodobne dileme. Tenkočutno, duhovito in premišljeno poročilo o življenju, nad katerim je »Bog ornk roko držal«.

Tadej in Milena sta se v Milenini domači Bohinjski Beli začela sestajati in pogovarjati leta 2016. Takoj sta se strinjala, da to, kar počneta, ne sme biti kronološka biografija v smislu – najprej sem se rodila, potem se obiskovala osnovno šolo … A od tu naprej nista vedela, kako in kam. Potem pa je Milena nekega dne omenila, da gre skoraj vsak dan na pokopališče in da ji je tam lepo. In potem jima je steklo. In sta začela uživati. Milena je namreč, tako pravi Tadej Golob, ob tem, da je izjemna igralka in izjemna ženska, tudi prav poseben človeški original. Sama bi takim rekla z enim od številnih izrazov, ki jih je Tadej slišal prvič – prava slika brez okvirja.

O Tadeju Golobu

Tadej Golob (1967) sodi med najbolj samosvoje slovenske avtorje, ki s svojimi deli spravlja v zadrego ljubitelje poenostavljenega, črno-belega gledanja na literaturo. Na književni sceni se je prvič pojavil s knjigo Z Everesta (2000), v kateri je popisal smučanje Dava Karničarja z najvišje gore sveta (na vrh katere se je tudi sam povzpel), nadaljeval z biografijami Petra Vilfana (2004), Zorana Predina (2009) in Gorana Dragića (2015), z romanoma za mladino Zlati zob (2011) in Kam je izginila Brina? (2013), romanoma za odrasle Svinjske nogice (nagrada kresnik 2010) in Ali boma ye! (nominacija za kresnika 2014) ter največjo prodajno in bralno uspešnico leta 2017 na Slovenskem, kriminalko Jezero (prav tako nominirano za kresnika). Le nekaj dni pred biografijo Milene Zupančič je izšlo še njegovo delo V svojih čevljih, zgodba o Alenki Bratušek, prvi slovenski predsednici vlade.

Tadej Golob in Milena Zupančič na predstavitvi knjige Kot bi Luna padla na Zemljo v knjigarni KOnzorcij. Foto: BoBo/Borut Živulović
Tadej Golob in Milena Zupančič na predstavitvi knjige Kot bi Luna padla na Zemljo v knjigarni KOnzorcij. Foto: BoBo/Borut Živulović

Recenzije

„Če smo kdaj imeli igralske zvezde v pravem pomenu besede, je Milena Zupančič gotovo ena izmed njih,“ so zapisali v Delu.

„Seveda sta imela v procesu ustvarjanja tudi obdobja dvoma, Milena, ker se je na trenutke spraševala, zakaj se je sploh spustila na to potovanje nazaj v času, Tadej Golob pa je dvomil, ko je večkrat prebiral in pilil ista poglavja in se spraševal, ali je ujel pravo atmosfero. »A zdaj lahko rečem samo to: če sem se pri drugih knjigah spraševal, ali mi je uspelo, lahko tukaj rečem, da skorajda ne dvomim,« pravi Golob. »To je knjiga, kakršno sva si oba želela,«“ je bilo zapisano v Književnih listih.

„Knjiga je delo mojstra, ki pozabi nase in se scela spremeni v njen glas, kar je, po mojem mnenju, mojstrsko. Toda kako ne bi bilo, ko pa ima in imamo pred sabo žensko osebo z veliko začetnico in z vsem, kar je človeškega,“ je svoje vtise strnila Jedrt Jež Furlan v Dnevniku.

Zvočno knjigo najdete na tej povezavi.