
Tako meni Nataša Horvat Žerdin, ki so ji leta 2019 diagnosticirali kronično obstruktivno pljučno bolezen (KOPB) z emfizemom. "Ta diagnoza pomeni težko sapo, kašelj, težave pri opravljanju vsakodnevnih opravil: od umivanja, oblačenja, pospravljanja pa vse do hoje. Že sama misel na to, da je treba prehoditi 100, 200 metrov, povzroči stres," je pojasnila 60-letnica, ki je od junija 2024 tudi invalidsko upokojena in ima priznano 50-odstotno invalidnost. Ker se njeno zdravstveno stanje kljub redni uporabi zdravil ne izboljšuje, pljuča pa so, kot pravi, tako uničena, da pride do pomanjkanja kisika že ob manjšem naporu, je avgusta lani na Upravno enoto v Ljubljani oddala vlogo za parkirno kartico za invalide. "Parkiranje v bližini trgovine, zdravstvenih ustanov, ki jih obiskujem, bloka, kjer stanujem, bi mi močno olajšalo življenje, saj je že 100 metrov zame velik izziv," je pojasnila Horvat Žerdinova. A njeno vlogo so zavrnili z obrazložitvijo, da njena vloga ne izpolnjuje pogojev, ki jih za pridobitev parkirne karte za invalide določa Zakon o pravilih cestnega prometa (ZPCP).

Kdo je upravičen do parkirne karte za invalide
Zakon v prvem odstavku 66. člena določa, da se parkirna karta izda upravičencem, ki imajo zaradi izgube, okvare ali paraliziranosti spodnjih ali zgornjih okončin ali medenice priznano najmanj 60% telesno okvaro, osebam z multiplo sklerozo, osebam z mišičnimi in živčno-mišičnimi obolenji z ocenjeno najmanj 30% telesno okvaro, težko duševno prizadetim osebam, ki jim je zaradi tega priznana invalidnost po predpisih o varstvu telesno in duševno prizadetih oseb, osebam, ki imajo najmanj 90% telesno okvaro zaradi izgube vida, mladoletnim osebam, ki so težko telesno ali duševno prizadete oziroma so zaradi izgube, okvare, paraliziranosti spodnjih okončin ali medenice ovirane pri gibanju, ter zdravstvenim službam, socialnim službam in invalidskim organizacijam, katerih delavci obiskujejo oskrbovance na domu zaradi nujnih in neodložljivih storitev, potrebnih za njihovo zdravje in življenje. "Ali so res samo skupine, navedene v 66. členu ZPCP, upravičene do izdaje parkirne karte za invalidne osebe? Ali ne bi tem skupinam dodali tudi izjeme, ki jih potrdi konzilij zdravnikov?" sprašuje Horvat Žerdinova. Predlog za dopolnitev obstoječega zakona na način, ki bi tudi drugim skupinam invalidov omogočal pridobitev parkirne kartice za invalide s potrdilom konzilija zdravnikov, je poslala tudi na Ministrstvo za infrastrukturo.

Vsako leto izdajo od 20.000 do 24.000 parkirnih kart za invalide
Z Ministrstva za infrastrukturo so nam pojasnili, da upravne enote na leto v povprečju izdajo od 20 do 24 tisoč parkirnih kart za invalide ter od 1400 do 1600 za zdravstvene službe, socialne službe in invalidske organizacije, katerih delavci obiskujejo oskrbovance na domu zaradi nujnih in neodložljivih storitev, potrebnih za njihovo zdravje in življenje. "Podatka o skupnem številu izdanih kart nimamo," so priznali. Kot so zapisali, se zavedajo, da se v vsakdanjem življenju pojavljajo nova bolezenska stanja, ki bi lahko upravičevala izdajo parkirne karte za invalide. "Konec lanskega leta sta bili sprejeti Direktiva Evropskega parlamenta in Evropskega sveta o uvedbi evropske kartice ugodnosti za invalide in evropske parkirne karte za invalide ter Direktiva o njeni razširitvi na državljane tretjih držav, ki zakonito prebivajo v državi članici. Države članice EU morajo do 5. junija 2027 sprejeti in objaviti zakone ter druge predpise, potrebne za uskladitev s tema direktivama. Za uporabo navedenih predpisov pa je določen datum 5. junij 2028." Ob tem so zagotovili, da bodo v sodelovanju z Ministrstvom za zdravje pri pripravi naslednje novele Zakona o pravilih cestnega prometa, ki bo v pravni red prenesla tudi omenjeni novi direktivi, temeljito prevetrili tudi določbo 66. člena Zakona o pravilih cestnega prometa, ki določa pogoje za izdajo parkirne karte in njihove upravičence.
Zagovornik: Primerljive položaje posameznikov z različnimi invalidnostmi je treba urejati enotno
Pobudo Nataše Horvat Žerdin obravnava tudi Zagovornik načela enakosti, ki je na problematiko neustreznega zakonskega oblikovanja kroga upravičencev – posameznikov z invalidnostmi – že večkrat opozoril. Pri tem je poudaril, da je pri določanju, kdo je upravičen do neke pravice, treba izhajati iz konkretnih ovir in potreb, ki jih imajo posamezniki z invalidnostmi zaradi svoje diagnoze, in ne iz diagnoze same. Primerljive položaje posameznikov z različnimi invalidnostmi, oviranostmi je treba urejati enotno, upoštevaje zlasti oviranosti posameznikov. Z Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti pa so primer gledalke komentirali: "Zakon o izenačevanju možnosti invalidov kot krovni protidiskriminacijski zakon na področju invalidskega varstva določa, da je diskriminacija zaradi invalidnosti posredna ali neposredna in pomeni vsako razlikovanje, izključevanje ali omejevanje zaradi invalidnosti, katerega namen ali posledica je zmanjšanje ali izničevanje enakopravnega priznavanja, uživanja ali uresničevanja vseh pravic in obveznosti na vseh ključnih področjih življenja. Neposredna diskriminacija na podlagi invalidnosti obstaja, če je bil, je ali bi lahko bil invalid zaradi invalidnosti v enakih ali podobnih situacijah obravnavan manj ugodno kot kdo drug. Posredna diskriminacija na podlagi invalidnosti pa obstaja, kadar je bil, je ali bi lahko bil invalid zaradi navidezno nevtralnega predpisa, merila ali prakse v enakih ali podobnih situacijah v manj ugodnem položaju kot kdo drug, razen če te določbe, merila ali ravnanja objektivno upravičujejo zakonit cilj in če so sredstva za dosego tega cilja ustrezna in potrebna."

"Zlorabe so posledica pomanjkanja nadzora"
Medtem ko Nataša Horvat Žerdin ne more pridobiti parkirne karte za invalide, ki bi ji močno olajšala vsakdanje življenje, v Nacionalnem svetu invalidskih organizacij Slovenije (NSIOS) opozarjajo na številne sporne prakse pri uporabi nepreglednega števila teh kart. "Poznamo primere, ko je sorodnik v družini že preminil, člani njegove družine pa še vedno uporabljajo parkirno karto za invalide. Veliko je tudi ponarejanja parkirnih kart za invalide, samega nadzora nad uporabo pa ni oziroma je minoren. Večkrat lahko na parkiriščih, namenjenih invalidom, opazimo parkirane večje in dražje avtomobile, čeprav je zelo malo potnikov ali lastnikov teh avtomobilov invalidov," so izpostavili v NSIOS-u. Kršitve pri uporabi parkirnih kart za invalide preverjajo policisti ter mestna in medobčinska redarstva. Policija ne vodi evidenc, koliko je ponarejenih parkirnih kart oziroma kolikokrat so le-te uporabljene nepravilno. "Policija se odzove na klice občanov, ki prijavljajo, da je parkirno mesto, označeno za invalide, zasedeno. V letu 2022 je policija obravnavala 31 takšnih kršitev, v letu 2023 smo jih obravnavali 25, v lanskem letu 20 in v letošnjem letu do 19. 3. 2025 štiri kršitve nepravilnega parkiranja na mesta za invalide," so sporočili s Policije.

Obnavljanje parkirnih kart za invalide vsakih 5 let
Kršitev je zagotovo veliko več, so prepričani na NSIOS-u, "zato bi bilo treba upravičence parkirne karte za invalide preverjati in pripraviti njihov seznam". Izdanih parkirnih kart za invalide nihče ne preverja, opozarjajo na NSIOS-u, zato bi bilo treba sistem posodobiti, tako da se vsakih pet let z odločbo Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje dokaže, da se stanje ni spremenilo, in izda nova parkirna karta za invalide z novo fotografijo. "Hkrati bi se lahko parkirna karta za invalide navezovala na evropsko kartico ugodnosti za invalide," so predlagali na NSIOS-u. "Zaradi starajoče se družbe bo povpraševanje po parkirni karti za invalide čedalje večje, zato je stališče NSIOS-a, da bi bilo smiselno prevetriti trenutno veljavno zakonodajo, dodati novo obliko parkirnih kart in zarisati dodatna parkirišča, ki pa so lahko ožja kot tista za gibalno ovirane invalide, ki uporabljajo invalidski voziček. "Treba je namreč ločiti standardna parkirišča za invalide, ki uporabljajo invalidski voziček in imajo zaradi svoje invalidnosti potrebo po širšem prostoru za izstop iz avtomobila, in za invalide, ki imajo zgolj težavo pri premagovanju daljših razdalj kot vaša gledalka z respiratornimi težavami," so še dodali in izrazili upanje, da bo ustrezne rešitve prinesla Direktiva EU o evropski kartici ugodnosti za invalide in parkirni karti.