Martinu Kerinu iz okolice Krškega, ki zaradi poškodbe pri skoku v reko Kolpo pred 24 leti uporablja invalidski voziček, je 14. februarja potekel vozniški izpit. "Sem tetraplegik, zato vozim prilagojen kombi, ki mi omogoča nujne obiske pri zdravniku," je povedal Kerin. Zato je na Univerzitetni rehabilitacijski center URI Soča, ki je edina ustanova v Sloveniji, ki take preglede opravlja, že v začetku januarja poslal napotnico za pregled za podaljšanje vozniškega dovoljenja. "Dan pred dogovorjenim terminom pregleda, 9. januarja, pa so me poklicali in mi dejali, naj zaradi stavke ne hodim. Nekaj časa sem počakal, potem pa jih klical vsak dan," pripoveduje Kerin, ki je razočaran nad odnosom tamkajšnjih strokovnjakov. "So mi rekli, boste pa pač brez izpita, hladnokrvno." Prav tako so mu pisno pojasnili, da ne spada v rizično skupino, zato ta storitev zanj ni nujna. A kot je pojasnil Kerin, brez lastnega avtomobila ne more do zdravnika, zato je bil primoran odpovedati ultrazvok mehurja. "Sem v hudih bolečinah in na antibiotikih, ki mi jih je predpisal osebni zdravnik." Kerin se je pritožil Nacionalnemu svetu invalidskih organizacij Slovenije (NSIOS) in se odločil, da bo v nujnih primerih vozil brez izpita. "Ne bom izzival, ampak ko bom nujno potreboval zdravnika, se bom usedel v avto."
NSIOS: Pritožilo se je okoli 10 invalidov
V stiski pa ni le Martin Kerin. Primož Jeralič iz NSIOS-a pravi, da se je v zadnjih dneh zaradi nezmožnosti podaljšanja vozniških izpitov pritožilo okoli 10 invalidov. A zagotovo jih je še več, je prepričan Jeralič: »Sprašujemo se namreč, koliko je tistih, ki ne vedo, da se lahko pritožijo. Veliko jih namreč potihne in počaka.«
Opozoril je, da s tem, ko invalidi nimajo možnosti osebnega prevoza, država krši 20. člen Konvencije o pravicah invalidov, ki govori o pravici do osebne mobilnosti. "Morate vedeti, da javni promet ni primerno prilagojen, ni dostopen, zato ga invalidi ne morejo uporabljati. Zato je tako pomembno, da imajo možnost lastne mobilnosti. Če jim še to vzamemo, smo jih obsodili na to, da so doma in čakajo, da jih nekdo pride iskat," je kritičen Jeralič, ki tudi sam uporablja invalidski voziček. Ob tem je spomnil, da so stavkajoči zdravniki zagotovili, da bodo vse nujne storitve opravljali. "Pri nekomu, ki nima invalidnosti, mogoče osebna mobilnost ni nujna, pri invalidih pa to zagotovo je nujna storitev." Zato so na NSIOS-u, ki združuje 24 invalidskih organizacij, pristojno ministrstvo in Fides pozvali, naj nemudoma odpravijo to anomalijo in pričnejo z izdajo vozniških dovoljenj.
URI Soča: Ministrstvo za zdravje smo o težavah obvestili
"Ambulanta za voznike s posebnimi potrebami, kjer se opravljajo tudi pregledi za podaljšanje vozniških dovoljenj za paciente s prilagojenimi vozili, sicer še vedno deluje, vendar smo zaradi stavke omejili delo na paciente, mlajše od 18 in starejše od 65 let. Situacije ne moremo reševati do zaključka zdravniške stavke," je pojasnila strokovna direktorica URI Soča doc. dr. Metka Moharić. Pregledi za podaljšanje vozniških dovoljenj pri bolnikih, ki potrebujejo prilagoditev vozila, po njenih besedah ne spadajo med tiste preglede, ki jih je stavkovni odbor Fidesa opredelil kot tiste, ki jih je potrebno izvajati v času stavke. "O tem smo obvestili Ministrstvo za zdravje, saj že od prvega tedna, ko so bili odpovedani prvi pacienti, prihajajo pritožbe. Vprašali smo jih, kako naj postopamo v tej situaciji, odgovora še nismo prejeli," je povedala Moharićeva. Kot je še pojasnila, je med epidemijo covida 19, ko je bila ambulanta prav tako zaprta, država našla rešitev. »Izdala je odlok, po katerem so vsa vozniška dovoljenja, izdana zaradi zdravstvenih razlogov, podaljšali do ponovnega odprtja ambulante, še posebno, ker javnega prometa ni bilo.
Kako bo država ukrepala v dani situaciji, še ni jasno, saj odgovore od Ministrstva za zdravje, pa tudi od sindikata Fides, še čakamo.