Zebra v formaldehidu, umetniško delo Damiena Hirsta z naslovom The Incredible Journey. Foto: EPA
Zebra v formaldehidu, umetniško delo Damiena Hirsta z naslovom The Incredible Journey. Foto: EPA
Gospodinja z Beverly Hillsa, ena najprepoznavnejših slik Davida Hockneyja. Foto: EPA

74-letni slikar David Hockney, ki mu je kraljica ravnokar podelila prestižni red za zasluge, se je zapletel v besedni spopad s 46-letnim konceptualnim umetnikom Damienom Hirstom, bojda najbogatejšim še živečim britanskim umetnikom.

Hockney je namreč naročil, naj na napovedni plakat za prihajajočo razstavo njegovih del A Bigger Picture (naslov je aluzija na njegovo sliko Večji pljusk, eno izmed ikon poparta) na Kraljevi akademiji zapišejo, da je vsa dela, postavljena na ogled, ustvaril umetnik sam. Revija Radio Times poroča, da je Hockney v nekem pogovoru izjavil, da je s to potezo želel nagovoriti Hirsta, za katerega je znano, da so mu pri nastajanju nekaterih njegovih najslavnejših del pomagali (številni) asistenti.

Hirst: "Sedim na stolu in gledam, kako delajo"
V svoji "tovarni", ki deluje po načelu tekočega traku, ima Hirst zaposlenih 100 ljudi, ki uresničujejo njegove zamisli. Leta 2006 je v pogovoru za Time Out Hirst sebe primerjal prej z arhitektom, ki ima svoj biro, ne toliko z umetnikom v tradicionalnem pomenu besede. "Sedim na stolu in gledam, kako delajo," je dejal takrat. "Zaposlenih imam okrog 100 ljudi ... To je preveč, bolje se počutim s približno 60 zaposlenimi, saj sicer nisem dovolj vpleten. Poznati moram vse, se zavedati njihovih prednosti in slabosti." Na podoben "proizvodni" način so delovali tudi umetniki Jeff Koons, Andy Warhol in John Chamberlain. Če zavrtimo čas še bolj nazaj, so imeli tudi stari mojstri Michelangelo, Rubens in Rembrandt svoje asistente in vajence.

Razvpiti Hirst, med drugim znan po morskem psu, potopljenem v formaldehid, in človeški lobanji, prekriti z več kot 8.000 diamanti, v svojem odrezavem slogu na Hockneyjeve opazke odgovarja, da njegovi asistenti pač bolje slikajo kot on in da ga tovrstna opravila hitro dolgočasijo. Kritiki so mu že očitali dvomljive slikarske sposobnosti, njegova konceptualna dela so že dve desetletji predmet žgočih razprav v umetniškem svetu. Nekateri cenijo njegovo iznajdljivost in mu pripisujejo zasluge za oživitev britanske umetnosti, drugi pa v "razpadajočih truplih živali" ne vidijo nobenega smisla. Hirstov odgovor tistim, ki njegovim delom očitajo, da bi jih lahko ustvaril kdor koli: "Ampak jih niste, kajne?"