Premiera drame Ameriški sen

V Mali Drami bo kot predzadnja v sezoni 21. marca premiero doživela igra Ameriški sen ameriškega dramatika Edwarda Albeeja. Kot je na novinarski konferenci povedala ravnateljica SNG-ja Drama Ljubljana Vesna Jurca Tadel, pomeni ta premiera nekakšen uvod v obred poslavljanja od prostora Male Drame. Na Slovenskem je bila igra prvič in tudi edinkrat uprizorjena leta 1963 na Komornem odru ljubljanske Drame v režiji Žarka Petana, v slovenski gledališki zgodovini pa je ta dogodek pomenil vsebinski in strukturni zametek Male Drame. To po njenih besedah ni edini razlog za izbor Albeejeve igre. Kot je poudarila, nas ta danes nagovarja popolnoma drugače, kot je nagovarjala občinstvo leta 1963 v takratnem komunističnem okolju. Da pa bi lahko 60 let po nastanku besedilo spregovorilo z zadostno ostrino, je bilo treba poskrbeti za nov prevod, ki so ga zaupali Zdravku Duši.

Dramatik Edward Albee je rekel, da je njegovo besedilo napad na družbo, ki je zamenjala resnične vrednote za umetne. Foto: SNG Drama Ljubljana/Peter Uhan
Dramatik Edward Albee je rekel, da je njegovo besedilo napad na družbo, ki je zamenjala resnične vrednote za umetne. Foto: SNG Drama Ljubljana/Peter Uhan

Absurd ameriške družbe, ujet in izčrpan znotraj gospodinjstva
Po besedah dramaturginje Diane Koloini je Ameriški sen eno prvih Albeejevih del, nastalo je dve leti pred njegovo najslavnejšo igro Kdo se boji Virginie Woolf?. Veliko motivov iz te je prisotnih že v tej igri, ki pa je zelo drugačna in je zaznamovana z absurdom. Z ideologijo, ki vsakemu posamezniku obljublja možnost doseči uspeh in srečo, so se sicer ukvarjali in jo razgrajevali že številni dramatiki ter literati pred Albeejem, sam pa se je tega lotil na zelo svojski način.

Albee se v svoji igri ne ukvarja s kapitalizmom ali ameriškim imperializmom in tudi ne z osnovnim pojmom ameriškega sna – kariernim uspehom, ampak z zasebnim, saj ostaja znotraj družine, v čemer pa odzvanja obsesije celotne družbe. Tega se je lotil s postopki dramatike, ki je bila takrat v vzponu, z absurdom, izkazalo pa se je, da ta postopek danes lahko deluje zelo živo, da ga lahko po eni strani sprejemamo kot popolnoma kredibilnega in po drugi strani kot možnost za igro.

Režiser Igor Pison: "Vsaka generacija ima svojo konotacijo, kaj je to ameriški sen"
Pison je povedal, da je tokrat k besedilu pristopil drugače, kot je sicer zanj običajno. Njegova roka je, kot je dejal, "včasih zelo hitra v rezanju, krajšanju", v tem primeru pa je uvidel, da Albeejevo besedilo "popolnoma nagovarja naš čas". Poleg tega ima neko gostoto in v njem na vajah vedno znova odkrijejo še kaj novega. Opozoril je tudi, da ima vsaka generacija svojo konotacijo, kaj je to ameriški sen.

Igralka Polona Juh, ki igra v vlogi mame, je menila, da je igra, ki je bila napisana v dobi socializma, v današnjem času kapitalizma zelo aktualna v smislu tega, da je "našla človeka, ki se je znašel v deziluziji zahodnjaške kulture, katere imperativ je fascinacija z osebnim uspehom in skrajno individualnostjo". V igri se prepleta veliko ravni. Albee sem je rekel, da je njegovo besedilo napad na družbo, ki je zamenjala resnične vrednote za umetne, kar po njenem mnenju zelo namiguje na današnji čas.

Marko Mandić in Polona Juh, glavna igralca predstave Ameriški sen. Foto: SNG Drama Ljubljana/Peter Uhan
Marko Mandić in Polona Juh, glavna igralca predstave Ameriški sen. Foto: SNG Drama Ljubljana/Peter Uhan

Svoj lik mame je opisala kot metaforo za celotno družbo – samozadostno, kruto, nesramno, predvsem pa izpraznjeno, kar se širi tudi skozi vse dialoge, ko je banalnost privedena do skrajnosti in vseenost, pasivnost in brezobzirnost pripeljejo onkraj skozi besede do humorja. Uprizoritev je po njenih besedah "eksistencialna absurdna drama, saj se neposredno dotika današnjega človeka, pa čeprav na ravni onkraj".

V predstavi igrajo še Maja Sever, Petra Govc in Maks Dakskobler (k. g.). Lektorica je Tatjana Stanič, za sceno in kostume je poskrbela Anneliese Neudecker, za izbor glasbe Pison, oblikovalec svetlobe je Dani Žorž.