Pieter Bruegel starejši, Slikar in kupec, ok. 1566. Foto: Albertina, Dunaj
Pieter Bruegel starejši, Slikar in kupec, ok. 1566. Foto: Albertina, Dunaj

Razstava Bruegel in njegov čas (Bruegel und seine Zeit), ki jo je mogoče obiskati do 24. maja, prinaša na ogled še risbe umetnikov, kot so Hieronymus Bosch, Jan de Beer, Maarten van Heemskerck, Jacob Savery starejši in Hendrick Goltzius.

"Občutljive risbe v tehniki chiaroscuro kritične moralne satire, portreti ali obsežne krajine: skoraj nobeno drugo obdobje evropske zgodovine ni bilo priča tako osupljivi raznolikosti v risarski umetnosti kot Nizozemska v 16. stoletju," so zapisali v Albertini.

Čas, ko so se v Evropi na novo vzpostavljale družbene norme
Flamski umetniki tistega časa so z vzvišeno tehnično virtuoznostjo in izjemno inventivnostjo ustvarili podobe svojega radikalno spreminjajočega se sveta, ki so ga zaznamovale reformacija, širitev kolonialne trgovine in naraščajoča urbanizacija. Vsi ti pojavi pa so privedli do poglobljenega vnovičnega pretresanja družbenih norm.

Pieter Bruegel starejši, Kristusov spust v pekel, 1561. Foto: Albertina, Dunaj
Pieter Bruegel starejši, Kristusov spust v pekel, 1561. Foto: Albertina, Dunaj

Široka uporaba in dragoceni zbirateljski predmeti
"Naj bo v risbah za okna mogočnih katedral in zasebnih rezidenc ali v skicah za dragocene razkošne predmete, slike in grafike, je risanje našlo široko paleto uporabe. Hkrati so se dela na papirju začela obravnavati tudi kot sredstvo avtonomnega umetniškega izražanja, med premožnimi elitami pa so bila deležna na novo odkrite pozornosti kot dragoceni zbirateljski predmeti," še piše ob razstavi. Projekt je finančno podprla regionalna vlada Flandrije. Ob postavitvi, ki jo kurira Laura Ritter, je izšel tudi katalog na 240 straneh.

Krajine, ki niso zgolj prizorišča verskih prizorov
Pieter Bruegel starejši
, znan tudi kot Bruegel kmečki, je eden najznamenitejših nizozemskih slikarjev. Slovel je predvsem po upodobitvah krajev in prizorov iz kmečkega življenja. Velja za prvega zahodnega umetnika, ki je slikal krajine zaradi njih samih in jih ni upodabljal zgolj kot prizorišče za slikanje prizorov z versko tematiko. Kot take so njegove slike služile celo preučevalcem klimatskih ciklov. Nekatera njegova platna, ki prikazujejo zimsko pokrajino, so namreč dobri pričevalci tako imenovane male ledene dobe, ki je Evropo zajela konec 16. stoletja.

Pieter Bruegel starejši, Pomlad, 1565 Foto: Albertina, Dunaj
Pieter Bruegel starejši, Pomlad, 1565 Foto: Albertina, Dunaj

Na njegovo slikarstvo je najbolj vplivalo delo Hieronymusa Boscha, ki je umrl skoraj desetletje pred njegovim rojstvom. Bruegel se je rodil okoli leta 1525 v bližini Brede, a se je že zgodaj preselil v Antwerpen, kjer je delal v delavnici Pietra Coecka van Aelsta, sicer dvornega slikarja kralja Karla V. Pozneje je delal tudi pri znanem izdajatelju grafičnih listov Hieronymusu Cocku, kjer se je prek grafičnih listov spoznal z deli italijanskega manierizma.

Leta 1552 se je mudil v Franciji, z dosežki južne renesanse pa se je neposredneje srečal na svojem študijskem potovanju v Italijo dve leti kasneje, a ga je italijanska umetnost pustila bolj kot ne hladnega. Ob vrnitvi na Nizozemsko se je začel ukvarjati z izdelavo bakrorezov, predvsem slikarstvu pa se je posvetil po letu 1563, ko se je znova preselil v Antwerpen. Umrl je leta 1569 v Bruslju, tudi njegova sinova Pieter Bruegel mlajši in Jan Bruegel starejši sta bila zapisana slikarstvu.