Ted Ligety, trikratnik dobitnik veleslalomskega globusa, je bil najglasnejši kritik napovedanih sprememb. Zdaj se je sprijaznil z njimi, pravi pa, da v smučanju ni več pravega užitka. Foto: MMC RTV SLO
Ted Ligety, trikratnik dobitnik veleslalomskega globusa, je bil najglasnejši kritik napovedanih sprememb. Zdaj se je sprijaznil z njimi, pravi pa, da v smučanju ni več pravega užitka. Foto: MMC RTV SLO

Glavna razlika je, da na njih ni enakega užitka v smučanju. To je zame veliko razočaranje. Če so varnejše, ocenite sami, če povem, da sta se testna smučarja univerze v Salzburgu prejšnji teden huje poškodovala. Varnostni vidik je zgrešen. Največja škoda bo narejena na mladih smučarjih, ki se bodo zdaj učili na njih


Ameriški alpski smučar Ted Ligety
Ingemar Stenmark
Ingemar Stenmark, Šved, ki je zmagal na 86 tekmah svetovnega pokala, je smučal na "elankah", ki so bile na sredini nekoliko ožje, še vedno pa so bile to več kot dva metra dolge smuči, ki jim danes rečemo sulice. Foto: Bele arene
Andrej Šporn
Andrej Šporn: "V preteklem tednu sem dva dneva testiral te novi smuči in ni bistvene razlike. Malenkost se podaljša zavoj, ampak mislim, da se bo to dalo prenesti z večjo fizično močjo. Morda se bo torej smučalo bolj na moč. Preizkusil sem tudi veleslalomske in ni takšna razlika, kot smo se bali." Foto: Reuters

Smučarska karavana se poslavlja od širokih smuči s poudarjenim stranskim lokom, ki so bile v uporabi v zadnjih letih. Fis je pripravil nove predpise, ki bodo začeli veljati v sezoni 2012/13, smučarji pa jih morajo osvojiti v naslednjih mesecih. Vabljeni k branju prispevka Igorja Tominca za rubriko Na Val na šport na Valu 202.

Stenmarkova skrivnost uspeha
Ideja smuči s stranskim lokom je stara že skoraj 40 let in je plod slovenskega razvoja, saj so si jih izmislili v Elanu. Že Ingemar Stenmark, kralj generacij "sulic", je vozil na smučeh, ki so bili na sredini nekoliko ožje, kar je bila mala skrivnost njegovih serviserjev.

Tudi drugi so preizkušali svoje. Italijanska smučarka Deborah Compagnoni je leta 1997 z Dynastarjevimi veleslalomskimi smučmi s poudarjenim stranskim lokom zavladala v ženskem veleslalomu, osvojila naslov svetovne prvakinje in veleslalomski seštevek svetovnega pokala.

Konkurenca je hitro preučila zadevo in pripravila svoje rešitve. Pravo presenečenje je bila bronasta medalja Francozinje Florence Masnada na svetovnem prvenstvu v Vailu 1999 na Salomonovih slalomskih smučeh, veliko krajšimi od konkurence in z močno poudarjenim stranskim lokom. Takrat je bilo v hipu konec obdobja "sulic", daljših od dveh metrov, in razvoj je šel izredno hitro v smer krajšanja smuči in vedno bolj poudarjenih stranskih lokov.

Treba je bilo obrniti ploščo

Celoten smučarski naraščaj se je začel učiti nove tehnike. Fis je moral sprejeti pravila, da je zaustavila pretiravanja v smeri krajšanja smuči in manjšanja stranskega radija. Kaj kmalu je postalo jasno, da je zaradi večjih nagibov in večjih sil v zavojih več poškodb, tako da se je počasi začela oblikovati ideja, da bi bilo treba razvoj smuči spet obrniti v nasprotno smer.

Fis je s pomočjo univerze v Salzburgu lani dokončal raziskavo o poškodbah in sprejel nove predpise o dimenzijah smuči, ki bodo v veljavi od naslednje sezone. Proizvajalci so se takoj lotili dela in že med to sezono preizkušali nove smuči. Največje spremembe bodo pri veleslalomskih smučeh.

Namesto 27 bo radij znašal 35 metrov
O tem je spregovoril konstruktor pri Elanu Matej Božičnik: "Smuča bo drugačna, ker bo povečan stranski radij, ki gre s 27 na 35 metrov. Širina pod nogo je zmanjšana s 67 na 65 mm. Smučanje bo predvsem drugačno zato, ker ne bo več smučanja po dveh nogah, ampak bo več pritiska na zunanjo smučko. Zavoji bodo izpeljani nekoliko drugače, mislim pa, da bistvene spremembe ne bo, ker bodo tekmovalci zelo hitro osvojili nove smuči in s tem novo tehniko."

Tehnika v veleslalomu se bo torej vrnila nazaj proti Stenmarkovim časom. Uradni razlogi naj bi tičalo v večji varnosti in manjšem tveganju za poškodbe. Ali bodo spremembe geometrije dejansko vplivale na število poškodb? Božičnik: "Mislim, da ne. Tekmovalci želijo biti vedno hitri in so s tem vedno na limitu oziroma na meji med varnim in nevarnim smučanjem."

Aco Sitar: "Tereni so prestrmi"
Med letošnjo sezono smo se o tem, da varnost ni glavni razlog za spremenjene predpise, pogovarjali tudi z razvijalcem na področju opreme v smučanju in deskanju Acom Sitarjem: "Fis ima veliko možnosti. Eno je sprememba tehnike, kar je stvar trenerjev. Lahko pa Fis spremeni terene. Menim, da so prestrmi in tekmovalci ne napadajo proge, pač pa se borijo s terenom. Hitrosti so prevelike in raziskava, ki so jo Avstrijci opravili, temelji na veleslalomu, toda poškodbe se dogajajo tudi v smuku in superveleslalomu, kjer je geometrija smuči takšna, kot v času "sulic". Menim, da bi morali hitrosti upočasniti z drugačno postavitvijo."

Ligety v Schladmingu z novimi smučmi najhitrejši
Da z novimi smučmi smučanje ne bo nič počasnejše in varnejše, potrjuje tudi ameriški Ted Ligety. Pol leta je pri Fisu protestiral, potem pa se je vdal in presedlal na nove smuči. Na letošnjem finalu svetovnega pokala v Schladmingu je v drugi vožnji veleslaloma že nastopil z novimi smučmi in postavil najboljši čas.

"Na tem veleslalomu sem z njimi dobil finalno vožnjo. Ali so boljše in hitrejše? Morda, vendar ne v vseh primerih. Glavna razlika je, da na njih ni enakega užitka v smučanju. To je zame veliko razočaranje. Če so varnejše, ocenite sami, če povem, da sta se testna smučarja univerze v Salzburgu prejšnji teden huje poškodovala. Varnostni vidik je zgrešen. Največja škoda bo narejena na mladih smučarjih, ki se bodo zdaj učili na njih. Zame trenutno smuči niti niso več tako slabe, kot sem mislil, da bodo, vsekakor pa te smuči niso nekaj izjemnega."

"Vojna" med Headom in Atomicom
Ligetyjevi protesti imajo tudi nekaj ozadja. Njegov opremljevalec Head je v sodelovanju z univerzo v Innsbrucku konkurenčen Atomicu, ki je povezan z univerzo v Salzburgu. V tej mali "vojni" so preostali proizvajalci le tiho sledili in pripravljalisvoj material. V Elanu so nov izziv celo sprejeli z odprtimi rokami in januarja prenehali razvijati stare smuči in sestoodstotno posvetili novim. Matej Božičnik: "Tisti, ki se bo čim prej navadil na nove smuči, bo stremel k temu, da bo hiter. Tehnika morda zaradi tega ne bo lepa, ampak tekmovalci gredo pač v to smer, da so najhitrejši, mi, ki razvijamo smuči, pa jim želimo to omogočiti."

Šporn ni opazil bistvene razlike
Precej manjše spremembe bodo pri smukaških in superveleslalomskih smučeh. Andrej Šporn: "V preteklem tednu sem dva dneva testiral te novi smuči in ni bistvene razlike. Malenkost se podaljša zavoj, ampak mislim, da se bo to dalo prenesti z večjo fizično močjo. Morda se bo torej smučalo bolj na moč. Preizkusil sem tudi veleslalomske smuči in ni takšna razlika, kot smo se bali."

"Letos je bilo z enako opremo kot lani bistveno manj poškodb. Treba je skrbeti za pripravo prog, da je podlaga enakomerna od štarta do cilja, da so postavljene zaščitne ograje ..."

V slalomu ne bo sprememb

Za zdaj ostaja nespremenjena le geometrija slalomskih smuči, o katerih pa se delovna skupina trenerjev po navodilih Fisa tudi že pogovarja. Za novo sezono morebitne spremembe ne bodo mogle stopiti v veljavo, v naslednji, olimpijski, pa tudi zelo težko.

Glavna razlika je, da na njih ni enakega užitka v smučanju. To je zame veliko razočaranje. Če so varnejše, ocenite sami, če povem, da sta se testna smučarja univerze v Salzburgu prejšnji teden huje poškodovala. Varnostni vidik je zgrešen. Največja škoda bo narejena na mladih smučarjih, ki se bodo zdaj učili na njih


Ameriški alpski smučar Ted Ligety