Tridelna dokumentarna igra Samota – generacije izolacije, kamorkoli greš maska gor na faci je osvetljuje in raziskuje težave mladostnikov v času epidemije covida-19. Režiserka Špela Kravogel in tonski mojster Matjaža Mikliča sta v igri prepletla intimne izpovedi dijakinje Zoje, strokovne komentarje psihologa dr. Kristijana Muska Lešnika, kliničnega psihologa dr. Tristana Riglerja in antropologa dr. Dana Podjeda ter freestyle vložke kolektiva UM & KUNA Freestyle Show. Igra je prijavljena na več tekmovanj, med drugim tudi na Prix Italia in Prix Europa.

Tonski mojster Matjaž Miklič, foto: RTV SLO
Tonski mojster Matjaž Miklič, foto: RTV SLO
Režiserka Špela Kravogel, foto: RTV SLO
Režiserka Špela Kravogel, foto: RTV SLO

Dokumentarna radijska igra je že na voljo v radijskem spletnem arhivu na naslednjih povezavah prvi del, drugi del in treji del.

Dokumentarni radijski igri je sledila pogovorna oddaja, v kateri je voditelj Žiga Bratoš gostil strokovnjake s področja duševnega zdravja mladih in ustvarjalce radijske igre. V pogovoru so sodelovali Nuša Crnkovič, forenzična psihologinja in vodje kampanje proti stigmatizaciji duševnega zdravja v Sloveniji Nisi okej? Povej naprej, Marjan Gorup, psihoterapevt in ravnatelj OŠ Prežihovega Voranca, z izjavami dr. Helene Jeriček Klanšček, NIJZ, ki je predstavila statistične podatke o duševnih in drugih stiskah mladih in Ksenije Lekić, NIJZ Celje, vodje programa in svetovalnice za duševno zdravje mladih To sem jaz ter ustvarjalci igre dijakinja Zoja Miklič, UM & KUNA Freestyle Show, ki ga sestavljata, Urh Mlakar in Igor Kuna in režiserka Špela Kravogel.

Foto: RTV SLO
Foto: RTV SLO
Voditelj Žiga Bratoš, foto: RTV SLO
Voditelj Žiga Bratoš, foto: RTV SLO

Razpravljali so o vplivu perečih družbenih problemov, kot je bila epidemija covida-19, na vsebine ustvarjalnosti in na motiviranost, temo dokumentarne radijske igre pa razširili še na problem prehoda iz srednje šole na fakulteto in stisko študentov. In še: kako za povečevanje duševnih in socialnih stisk še zdaleč ni kriva le epidemija, kakšna je vzgojna in socialna vloga učiteljic in učiteljev in kako jih doživljajo mladi, se krizo kronificirajo, ali pa se po njih lahko hitro vrnemo v normalno stanje, ter kakšna je lahko vloga neformalnega izobraževanja pri pomoči mladim? Kako prepoznamo duševne težave in kje poiščemo strokovno pomoč?

Povezava na pogovor ob javnem predvajanju dokumentarne radijske igre o težavah mladostnikov v času covida-19 je tukaj.

Generacije izolacije, kamorkoli greš maska gor na faci je.
Zjutraj iz postelje ne morem vstati,
na pouk pridem kar s copati,
iz kuhinje se dere ati.
Dere se ati, čudno gleda mami,
zjutraj na pouk sem šel v pižami.
Usta mi smrdijo, zob si ne operem,
zarad tega pa se ati moj na mene dere.
Lahke besede postanejo hieroglifi,
noben ne šteka, ker mi šteka še wi-fi.
Kaj naj nardim? Rad bi, da se učim!
Sam da, koncentracijo izgubim!
Oh, ne morem se koncentrirat,
nič mi ne dela in začnem se nervirat.
In študiram, kolk sem se zabruku,
v bistvu sem v šoli uživu pri pouku.
Generacije izolacije, kamorkoli greš maska gor na faci je.

Igra je nastala v okviru triletnega projekta B-AIR, katerega nosilec je Radio Slovenija. Projekt, kjer devet partnerskih organizacij iz sedmih evropskih držav pod vodstvom Radia Slovenija, raziskuje vlogo zvoka v razvoju človeka nastaja v tesnem sodelovanju umetnikov in uglednih mednarodnih strokovnjakov s področja razvojne psihologije, nevrofiziologije, nevropsihologije, psihoakustike, muzikoterapije, glasbene pedagogike idr. Cilj projekta je ustvarjanje zvočne umetnosti za dojenčke, malčke in ranljive skupine. Projekt je finančno podprt v okviru programa Evropske unije Ustvarjalna Evropa.

Foto: Canva/RTV SLO
Foto: Canva/RTV SLO