Foto:
Foto:

Te dni boste na radijskih postajah verjetno zasledili kaj več glasbe legendarnih Led Zeppelin kot po navadi, saj je konec septembra leta 80 umrl njihov legendarni bobnar John Bohnam, ki velja za enega najboljših rock bobnarjev vseh časov, krasila pa ga je hitrost, moč, hitro bas bobnanje, poseben zvok in občutek za 'groove'.

Verjetno boste slišali Stairway to heaven in Whole Lotta Love, ki sta njihova podpisna hita. Mi se pri njiju ne bomo zadržali dolgo, omenimo le, da sta obe priredbi, kar Zepellini celo niso želeli priznati. Stairway to heaven za svoj uvod dobesedno kopira Taurus Ameriške jazz/ hard rock /psihadelične zasedbe Spirit, medtem ko Whole Lotta Love v veliki meri sloni na Muddy Watersovi verziji pesmi You Need Love, ki jo je napisal Willie Dixon.

Ker je oddaja posvečena bobnarju John Bohnamu in njegovem glasbenem vplivu, smo za to oddajo izbrali When the levee brakes, ki ima po njegovi zaslugi prav posebno mesto v glasbeni zgodovini.

Pesem When the levee brakes ni njihova, kar po prej povedanem ne preseneča. Kot original jo je prvič izvajal par Kansas Joe Mccoy in Memphis Minnie leta 1929 kot uspešno blues pesem. Ta pesem je sicer v javni domeni in si danes avtorske pravice za pesem lastijo Zepellini.

To ni tako bistveno, saj bi želeli v tej oddaji pokazati tudi drugo plat njihove glasbene zgodbe. Pesem When the levee brakes je zaradi izrazitega bobnarskega vložka John Bohnama, ki so ga klicali tudi Bonzo ali Zver, ena njihovih prepoznavnejših del in je tudi množično semplana.

Do tega ni prišlo naključno saj sta Bonzo in inžinir Andy Jones dolgo lovila želen zvok in sta na koncu bobne postavila na dno stopnišča, ki se je nahajal sredi tronadstropne hale.

Ozvočila sta jih z dvema Beyerdynamic M160 mikrofonoma nad bobni, s čimer sta pridobila resonanten in pridušen zvok. Še ena zanimivost, cela pesem je posneta v hitrejšem tempu in kasneje v studiu upočasnjena. Ker je v celoti močno studijsko sproducirana, jo je bilo v živo zelo težko zaigrati in so jo Zeppelini zaigrali le parkrat na svoji ameriški turneji leta 75, preden so jo popolnoma izbrisali iz svojega živega repertoarja.

Izrazito bobnanje v pesmi naj bi simboliziralo moč nevihte, ki preti, da zruši poplavni nasip, kot govori tudi naslov pesmi. Moči bobnanja sledijo tudi kitarski vložki, harmonika in Plantov vokal, tako da pesem resnično pritegne pozornost s svojo intenzivnostjo.

Intenzivnost, predvsem tista bobnov, je kot rečeno pritegnila tudi množico avtorjev kasnejše glasbe, saj so bobne množično semplali v iskanju intenzivnosti za lastne produkcije.

Najbolj znani primeri uporabe tega sempla pa so:

Beastie Boys – Rhymin and stealin, ki so ga dejansko prvi odkrili in uporabili ter si s tem nakopali tožbo, kasneje pa ga uporabili še v Watcha want in drugih pesmih.

Med novejšimi Eminem in množica drugih repperjev ter Massive attack v Man next door, Sophie B Hawkins v svojem hitu Damn I wish I was your lover, Enigma v Return to innocence, Bjork v Army of me in seveda še množica drugih, ki jih ne bomo posebej izpostavljali.