Ta je svoje ozkosrčne sodobnike razburjala tako s popolnim umetniškim talentom kot tudi s tem, da je več kot polovico svojega življenja prehodila z Mrakom. Pogled na razmerje med pisateljem in njegovo muzo nam odpira novi igrano-dokumentarni film Ivan in Karla, ki je nastal v Dokumentarnem programu TV Slovenija. Podpisuje ga režiserka Alma Lapajne. V nedeljo, 27. januarja, ob 21.50 vas vabimo k premiernemu ogledu filma na TV SLO 1.
Takole je pravil Ivan Mrak: »Moški princip je prevladujoč pri Karli tako kot pri meni, zato se nikakor ne znajdeva v vsakdanjosti. V naju se nista iskali dve polovici, presenetljiva celost se je zgroženo prepoznala v nedoumljivi celosti. Tako sva postala brat in sestra – a tako, kot v pradobi, ko incest še ni bil bogoskrunstvo.«
Seveda velja tudi obratno. Tudi Karlino življenje se nam odkrije kot celota samo, če si vzamemo pravico pogledati skozi Mrakova očala. Njuno sobivanje je bilo hkrati tudi medsebojno umetniško oplajanje skozi najbolj liričen medij: ljubezen. Bila sta drugačna in predvsem svoja.
Kje so presečišča, kjer se dotikata drug drugega? Kje so odtujenosti in hladni dnevi samote? Zakaj bežita in se vedno znova vrneta?
»Ustvarjalci filma smo iskali odgovore na ta vprašanja in se znašli na produ hudournika, ki vztrajno odplavlja smeh in jok, moč in šibkost, goloto in zakritost. Na koncu zgodbe se nismo vprašali, kako je Ivan Mrak prenesel samoto po Karlini smrti. Če si dva človeka pomenita toliko, kot sta si pomenila ona, je odhod enega izmed njiju preostalemu nezasuta jama,« o njunem skladju pove Alma Lapajne.
V ljubezensko-umetniški zgodbi igrajo Saša Tabaković (Ivan Mrak), Polona Juh (Karla Bulovec) in Žan Koprivnik (mladi moški). To je film črno-bele fotografije direktorja fotografije in snemalca Bernarda Permeta in mojstra osvetljave Borisa Orehka. Za izčiščeno scenografijo do znakovnosti, ki v prostorskih perspektivah ohranja upanje, je poskrbel scenograf Tomaž Marolt, za kostumografijo evropskega ekspresionizma med obema svetovnima vojnama pa kostumografka Jerneja Jambrek.
Osnova za scenarij Ivan in Karla je več desetletij raziskovanja psihiatra in psihoanalitika Matjaža Lunačka, ki ga je vseskozi vznemirjal umetniški par Mrak in Bulovčeva.
Vira fotografij: Bernard Perme in Adrijan Pregelj.
Fotografije v polni resoluciji najdete tukaj.