Foto: SOJ RTV SLO/Nada Žgank
Foto: SOJ RTV SLO/Nada Žgank

Ob krstni izvedbi simfonične skladbe za otroke Tako tiho v soboto, 21. januarja 2023, je bila generalka namenjena otrokom iz ranljivih skupin. Prva izvedba ob 17. uri, dojenčkom, malčkom in njihovim staršem, ob 19.30 pa je bil izveden koncert pred odraslim občinstvom, ob sočasnem neposrednem avdio in video prenosom na programu Ars, ki letos praznuje 60 let obstoja.

Gregor Pirš, foto: SOJ RTV SLO/Nada Žgank
Gregor Pirš, foto: SOJ RTV SLO/Nada Žgank

Na vprašanje, kako pomembni se mu zdijo tovrstni inovativni pristopi k simfonični ustvarjalnosti ob letošnjem visokem jubileju je Gregor Pirš, urednik uredništva za resno glasbo na Programu Ars, povedal: "To je dokaz, da smo zdržali šestdeset let. In da bomo zdržali tudi naslednjih šestdeset! Vedno smo premikali meje pojmovanja umetnosti v javnosti; Vemo, da so se poslušalci v začetku radia pritoževali, zakaj vlagamo v snemanja nekaterih skladb. Denimo slovenskega romantika, Lucijana Marije Škerjanca! Danes, toliko let pozneje, so njegova dela čista klasika, in jih vsi z veseljem poslušamo. V soboto smo postavili pred poslušalce nove izzive, in zelo vesel sem, da imamo možnost, tudi s pomočjo evropskih sredstev, organizirati kompleksne projekte in dejansko, kot umetniški radijski program, vstopati na umetniško prizorišče s tehtnimi iniciativami."

Primož Trdan, foto: SOJ RTV SLO/Nada Žgank
Primož Trdan, foto: SOJ RTV SLO/Nada Žgank

Primož Trdan, glasbeni urednik v uredništvu za resno glasbo je dodal: "Radijski simfonični orkestri so, zgodovinsko gledano, izjemno podpirali sodobno glasbo, vizijo sodobnih skladateljev. Ne toliko filharmonični orkestri, ampak prav radijski, ti so naročali več novih del, nekako potiskali umetniške in tehnološke meje tudi naprej, zato nas veseli, da je del tega inovativnega projekta tudi Simfonični orkester RTV Slovenija."

Dobrodošla novost

Peter Demšar, foto: SOJ RTV SLO/Nada Žgank
Peter Demšar, foto: SOJ RTV SLO/Nada Žgank

Peter Demšar, skupinski habilitator v CUDV Draga, je na vprašanje kako so otroci iz CUDV Draga, ki so koncert poslušali na generalki doživeli koncertno izvedbo in kaj to pomeni za njihovo ustanovo, povedal: "Ta izkušnja je zelo dragocena za nas skupinske habilitatorje, kot tudi za otroke. Med poslušanjem smo opazili spremembe pri otrocih, ki so nekateri zelo avtistični, introvertirani ali pa ekstrovertirani. In med potekom tega koncerta so se opazile spremembe, da so se introvertirani začeli odpirati, spremljati prostor, dogajanje, glasbo in zvoke. Ekstrovertirani so se pa malo bolj umirili in so se tudi osredotočili na sam prostor in okolico, ko je orkester razporejen v krogu, da so sledili glasovom in s telesom spremljali različne zvoke, kje se pojavljajo. Zelo dragoceno je bilo, da so lahko sami sodelovali, da so se lahko gibali po prostoru, da so lahko igrali tudi na te zvončke, peresa ..., da niso bili omejeni, ker večina njih zelo težko sedi več časa. Zelo smo hvaležni, da nas je Radio Slovenija povabil, da smo lahko vključeni v ta del normalnega življenja; da tudi ti otroci doživijo take stvari, ki so po navadi rezervirane za drugačno populacijo."

Ana Čorić, foto: SOJ RTV SLO/Nada Žgank
Ana Čorić, foto: SOJ RTV SLO/Nada Žgank

Ana Čorić, glasbena pedagoginja na Glasbeni akademiji zagrebškega Sveučilišta: "To je velik dogodek za celotno našo regijo. Takšnih del do sedaj še ni bilo na voljo, je bilo nekaj poskusov v gledališču. Zanimivo je bilo opazovati, kako se pozornost otrok spreminja glede na različne glasbene dele znotraj skladbe, prav tako je bilo zanimivo opazovati igranje glasbenikov in kako so se znašli pred popolnoma drugačno publiko. To je dragocen prispevek h glasbeni pedagogiki, zvočni pedagogiki in mislim, da to morali preizkusiti v različnih glasbenih formatih, z različnimi poslušalci s ciljem, da čim več otrok sliši kaj takega."

Nenavadna in lepa izkušnja

Dirigentka Catherine Larsen-Maguire je povedala: "Skladba je precej nenavadna, saj smo za ustvarjanje zvoka uporabljali ne samo instrumente, ampak tudi druge predmete, na primer časopise, sponke za papir in podložke, in s temi predmeti smo ustvarili nekakšno zvočno preprogo, z zvoki, ki jih običajno ne slišimo v simfoničnem orkestru. Večina zelo intenzivnega dela, ki smo ga opravljali v času vaj je bilo dejansko iskanje najboljšega načina za ustvarjanje zvokov in iskanje načina, da se le-ti zlijejo skupaj v en zvok, torej teksturo, ki je enotna, vendar še vedno zelo zelo zanimiva."

Catherine Larsen-Maguire in Larisa Vrhunc, foto: SOJ RTV SLO/Nada Žgank
Catherine Larsen-Maguire in Larisa Vrhunc, foto: SOJ RTV SLO/Nada Žgank

Skladateljica Larisa Vrhunc: "Skladbo sem ves čas pisala nekako po dveh tirih. Po eni strani z mislijo na majhne otroke, ki bodo v publiki, ampak po drugi strani pa tudi z mislijo na koncert za odrasle, se pravi, to naj bi bila vseeno tudi skladba, primerna tudi za čisto normalen koncertni repertoar. Kar se tega drugega dela tiče, mislim, da je danes lepo zazvenelo in sem vesela tega. Mogoče, če ne bi imela omejitev za otroke, da bi si privoščila kakšno dinamično stvar več, ampak mislim, da skladba funkcionira."

Katarina Kompan Erzar, foto: SOJ RTV SLO/Nada Žgank
Katarina Kompan Erzar, foto: SOJ RTV SLO/Nada Žgank

Dr. Katarina Kompan Erzar, strokovna sodelavka projekta za področje razvoja otrok in senzitivnosti otroškega slušnega aparata: "Zame je to zelo novo področje in mislim, da je novo področje za vse nas - za glasbenike, za skladateljico, za otroke, za spremljevalce otrok, za starše, za nas strokovne sodelavce. Tisto, kar smo želeli, je bilo pogledati, kako lahko pridejo umetniki in otroci skupaj na tak način, da drug drugega učijo senzitivnosti. Da glasba ali pa umetnik razpira svet otroku, ta čisto dražljajski zvočni svet, otrok pa s svojim odzivom in svojo občutljivostjo nekako mehča, spodbuja, ustavlja in je v dialogu z glasbenikom."

O projektu B-AIR

V projektu, namenjenem najmlajšim, sodelujejo mednarodni strokovnjaki s področja razvojne psihologije, nevrofiziologije, nevropsihologije, psihoakustike, muzikoterapije, glasbene pedagogike in z drugih področij. Priznani umetniki, skladatelji, pišejo nove orkestrske partiture z mislijo na posebnost odzivanja dojenčkov in malčkov na različne zvočnosti ter iščejo načine kako s kakovostnimi zvočnimi dražljaji ustvariti varen in negujoč prostor – prostor poslušanja za tkanje in poglabljanje vezi med najmlajšimi poslušalci in njihovimi starši.

Posnetek koncerta in pogovor s skladateljico

Koncertu Tako tiho v neposrednem avdio in video prenosu je sledil pogovor s skladateljico Lariso Vrhunc. Posnetek je na voljo na RTV365.

Foto: SOJ RTV SLO
Foto: SOJ RTV SLO

Simfonično delo je del triletnega projekta B-AIR. Projekt, kjer devet partnerskih organizacij iz sedmih evropskih držav pod vodstvom Radia Slovenija raziskuje vlogo zvoka v razvoju človeka. Projekt B-AIR nastaja v tesnem sodelovanju umetnikov in uglednih mednarodnih strokovnjakov s področja razvojne psihologije, nevrofiziologije, nevropsihologije, psihoakustike, muzikoterapije, glasbene pedagogike idr. Cilj projekta je ustvarjanje zvočne umetnosti za dojenčke, malčke in ranljive skupine. Projekt je finančno podprt v okviru programa Evropske unije Ustvarjalna Evropa. Več o projektu na spletni strani rtvslo.si/b-air in na b-air.infinity.radio.